شناسه خبر:76590
1402/9/11 12:44:51

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه مجلس گاز مایع و نفت سفید با قیمت یارانه‌ای صرفا باید در اختیار خانواده‌هایی قرار گیرد که به گاز طبیعی دسترسی ندارند و برای سایر اقشار به نرخ واقعی توزیع شود.

هادی بیگی‌نژاد با اشاره به انتقادهای مطرح شده درباره افزایش قیمت کپسول گاز مایع، بیان کرد: گاز مایع یکی از منابع درآمدی کشور است اما ما موظف هستیم به هرکس که نیاز دارد، گاز مایع بدهیم. اما نباید احتیاجات کشور را نیز نادیده گرفته و بی نهایت در سطح جامعه توزیع کرده و بگوییم هر کس می‌خواهد بگیرد و استفاده کند. این امر نیز شدنی نیست.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دو سال است که در بودجه سنواتی این موضوع تصویب شده است که کپسول گاز مایع فقط به کسانی داده شود که برای آنها گازکشی انجام نشده است. در خصوص نفت سفید نیز اینگونه است. یعنی هم نفت سفید و هم گاز مایع به کسانی داده شود که برای آنان گاز رسانی انجام نشده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه زمانی که ما گاز طبیعی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا استفاده کنند، دیگر نمی شود که نفت سفید و گاز مایع را نیز بدون برنامه ریزی در اختیار مردم قرار دهیم و بگوییم هر میزان که می‌خواهید استفاده کنید، اظهار کرد: اکنون قیمت صادراتی گاز مایع تنی 500 دلار است. منابع درآمدی حاصل از این محل نیز برای تامین دارو و گندم و پرداختی بهزیستی و کمیته امداد اختصاص می‌یابد. زمانی که ما گاز مایع را در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که به آن نیاز نداشته و هر طور که می‌خواهند از آن استفاده می‌کنند، در عین حال نیز گاز طبیعی در منطقه خود دارند ظلم به کمیته امداد و کسانی است که مشکل دارویی دارند.

 

بیگی نژاد تصریح کرد: زمانی که گاز طبیعی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دارد، نفت سفید و گاز مایع گران قیمت دیگر نباید تخصیص پیدا کند. هر کسی که نیاز دارد می‌تواند در سامانه سدف ثبت نام کند و با نرخ یارانه ای نیز دریافت خواهد کرد. ولی نمی شود بدون برنامه و به افرادی که نیاز ندارند گاز مایع با نرخ یارانه ای داده شود. اتفاقی که افتاده کاملا در چارچوب قانون است. دو سال است که این موضوع در بودجه پیش بینی می‌شود اما دولت آن را دیر اجرا کرد و در این خصوص به مردم نیز توضیح نداد فلذا برداشت بدی صورت گرفته است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: گاز مایع گران نشده است بلکه کسانی که نیاز دارند با نرخ یارانه ای دریافت خواهند کرد. اما کسانی که نیاز نداشته و می‌گویند ما دلمان می‌خواهد که به جای گاز طبیعی از گاز مایع استفاده کنیم، باید پول آن را بپردازند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 76590