شناسه خبر:76600
1402/9/11 12:52:45

سپهرغرب-گروه سلامت:رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان این مطلب که بیماری ایدز در دوران کرونا مورد غفلت قرار گرفت، بر لزوم توسعه برنامه‌های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی در خصوص این بیماری تاکید کرد.

علیرضا زالی اظهار کرد: با توجه به غفلتی که در دروان کرونا در روند تشخیص و درمان بیماری ایدز رخ داد، باید برنامه‌ریزی جامع‌تر و دقیق‌تری صورت گیرد، چراکه گزارش‌ها نشان داد تشخیص به موقع و درمان در روند کنترل این بیماری بسیار کمک کننده است.

وی تصریح کرد: به دنبال نبود آگاهی کافی و انگ‌های اجتماعی، آمار دقیقی از مبتلایان به HIV وجود ندارد که این خلأ با آموزش همگانی و فرهنگ سازی تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. البته این آمار موجود غیرقطعی، نمونه‌ای از جامعه آماری مبتلایان است. از طرفی در سال‌های اخیر میزان مراجعات افراد مشکوک به ابتلاء به HIV رو به افزایش بوده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با وجود اینکه بیماری ایدز همچنان در رده بیماری‌های غیرقابل درمان است، اما اقدامات به‌هنگام و درمان‌های ترکیبی به کاهش بار ویروسی آن کمک بسیاری می‌کند.

زالی همچنین افزود: حدود 46 هزار ابتلاء به HIV مثبت در جامعه پیش‎بینی می‌شود که حدود 23 هزار نفر آن‌ها زنده هستند. از این تعداد حدود 17 هزار نفر تحت درمان و در تماس با یکی از مراکز بهداشتی و درمانی کشور هستند.

وی، 55 درصد از مبتلایان را در محدوده سنی 25 تا 40 سال اعلام کرد و گفت: این رنج سنی آثار غیرمستقیم اپیدمیولوژیک در آینده خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در سال‌های اخیر علاوه بر افزایش کمی و کلی تعداد مبتلایان به HIV و پیشروی بیماری به سمت ایدز، میزان انتقال از طریق سرنگ آلوده به 56 درصد افزایش داشته است. انتقال از طریق رابطه جنسی نیز 26 درصد گزارش شده و انتقال این ویروس از مادر آلوده به جنین با توجه به برنامه‌ریزی‌ها مؤثر نظام سلامت، با کاهش مواجه بوده است. همچنین انتقال ویروس HIV از طریق انتقال خون در سال‌های اخیر به صفر رسیده و این مهم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انتقال بیماری از طریق شیردهی نیز ممکن است صورت گیرد، اظهار کرد: گزارش ابتلاء به HIV در 6 ماهه اول سال 1402 الگوی متفاوتی از ابتلاء به این ویروس را نشان می‌دهد. برخلاف سال‌های اخیر سهم زنان در این آمار رو به افزایش است، به طوری که اکنون 74 درصد آمار ابتلاء به مردان تعلق دارد، در حالی که پیش از این 81 درصد جامعه مبتلایان را مردان تشکیل می‌دادند.

زالی، همه‌گیری کرونا را عامل غفلت از خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به HIV و ایدز در سراسر دنیا از جمله ایران دانست و افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای افزایش اثرپذیری درمان‌ها صورت گرفته است. مرکز تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری نیز از پیشروترین مراکز دانشگاهی و منطقه‌ای است که به مطالعه در این زمینه می‌پردازد.

وی، مقاومت دارویی را از دیگر مسائل جدی در حوزه درمان مبتلایان به HIV اعلام کرد و گفت: این ویروس یکی از چموش‌ترین ویروس‌هاست و با مقاومت دارویی بستر را برای تحول بیشتر فراهم می‌بیند.

زالی با اشاره به اینکه شاید هیچ ویروسی به اندازه ویروس HIV برای اتصال به مولکول‌های بدن پیچیده عمل نکند، گفت: درمان‌های کنونی، درمان‌های فیزیوپاتولوژی بر اساس خود ویروس است. جای خالی واکسن نیز در پروسه درمانی این بیماری خالی است.

به گفته رئیس دانشگاه، در کنار ویروس HIV باید به شناسایی عفونت‌های فرصت طلب و بیماری‌های همراه این ویروس نیز توجه ویژه شود.

زالی از تحت پوشش قرار دادن 8 مرکز مشاوره و آزمایش ایدز تحت عنوان مراکز مثلثی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: درصد پوشش این مراکز توسط دانشگاه‌ها رو به افزایش و میزان از دست دادن مراجع نیز رو به کاهش است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت توسعه برنامه‌های حمایتی از مبتلایان و افزایش سطح اطلاعات عمومی جامعه، بیان کرد: با مراجعه به موقع و درمان مطلوب باید به سمتی حرکت کنیم تا خطر بیماری به حداقل برسد و افراد خانواده و جامعه کمتر تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند.

 

 

شناسه خبر 76600