شناسه خبر:76633
1402/9/12 11:36:07

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام گفت: این مجموعه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای نخستین‌بار در کشور موفق به ترمیم خطوط لوله‌ انتقال گاز با استفاده از کامپوزیت‌های زمینه پلیمری شد.

محمود کشاورز با اشاره به اینکه براساس استانداردهای بین‌المللی ترمیم خطوط لوله تا کاهش 80 درصدی ضخامت جداره لوله‌ها امکانپذیر است، اظهار کرد: تاکنون برای شرایطی که جدار لوله به‌واسطه خوردگی سوراخ شده باشد دستورالعملی وجود ندارد.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای نخستین‌بار در کشور موفق به ترمیم خطوط انتقال گاز دارای حفره ناشی از خوردگی با استفاده از پوشش‌های کامپوزیتی شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام تصریح کرد: با اعتماد به شرکت‌های داخلی می‌توان شاهد شکوفایی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بود.

کشاورز گفت: پس از ترمیم لوله 10 اینچ گرید B خط توزیع گاز استان ایلام تحت فشار 250 psi با حفره ناشی از خوردگی به قطر هشت میلیمتر، با گذشت یک ماه از ترمیم، تاکنون نشتی از محل ترمیم مشاهده نشده است.

کشاورز با بیان اینکه از این فن برای ترمیم تمامی خطوط لوله در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می‌توان استفاده کرد، گفت: تکنیک، مواد اولیه، ترکیبات و همه مواد استفاده شده در این محصول، نتیجه تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی است.

 

شناسه خبر 76633