شناسه خبر:76711
1402/9/13 13:21:48

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: راه اندازی مرکز تخصصی کودکان اُتیسم و توان‌خواه در استان ضروری است و اقدامات لازم برای ایجاد این مرکز باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات خانواده‌های دارای فرزندان مبتلا به اُتیسم اظهار کرد: در راستای ایجاد مرکز تخصصی کودکان توان‌خواه می‌توان از ظرفیت نهادهایی همچون بهزیستی، آموزش‌وپرورش و علوم پزشکی در کنار سمن‌های فعال در این حوزه به بهترین نحو استفاده کرد.

وی با بیان اینکه خروجی این جلسات باید رفع دغدغه‌ خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به این بیماری باشد، یادآور شد: لازم است جهت نگرانی و دغدغه‌های این خانواده‌ها برای آینده کودکان خود، چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با قدردانی از خدمات و تلاش‌های صورت‌گرفته در راستای کاهش آلام خانواده‌های دارای فرزندان اُتیسم، خاطرنشان کرد: مباحث تخصصی در جلسات جداگانه‌ای باید با استفاده از نظر کارشناسان و با حضور خانواده این کودکان بررسی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه خواسته‌ خانواده‌های دارای معلول باید مد نظر مسئولان قرار گیرد، افزود: خانواده‌های دارای کودک توان‌خواه با سختی‌های فراوانی روبه‌رو هستند که زندگی آن‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی با قدردانی از خدمات انجام‌شده توسط سمن‌های فعال در این عرصه، گفت: این سمن‌ها با برداشتن بار از روی زمین به‌طور قطع می‌توانند به‌عنوان یاور مسئولان، زحمات آن‌ها را کاهش دهند.

در این نشست مسئولان انجمن اُتیسم، علوم پزشکی و آموزش‌وپرورش گزارشی از اقدامات انجام‌شده در این راستا ارائه کردند.

براساس آخرین گزارش‌ها در استان همدان 250 کودک مبتلا به اُتیسم شناسایی شده‌اند که مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

اُتیسم یک نوع اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر می‌گذارد؛ اگرچه اُتیسم در هر سنی قابل تشخیص است، اما به‌عنوان یک «اختلال تکاملی» توصیف می‌شود، زیرا علائم به‌طور معمول در دو سال نخست زندگی ظاهر می‌شوند.

 

شناسه خبر 76711