شناسه خبر:76714
1402/9/13 13:25:12

جوانی و دوران دانشجویی فصل بهار زندگی و مظهر نشاط و سازندگی است. به قول امام عاشقان حضرت امام خمینی سلام‌الله‌علیه: «جوانان جدیدالعهدند به ملکوت»، روح لطیف و قلب ظریف جوان جلوه زیبای آفرینش و صحیفه‌ مصفای هستی است. شور زندگی و آهنگ سازندگی در نگاه روشن و امیدوار جوان متجلی است؛ به قول روان‌شناسان کودکان در حال، پیران در گذشته و جوانان در آینده زندگی می‌کنند و نگاه به آینده اگر با ایمان و امید همراه شود، سیمرغ جان جوان را در حرکت و صیرورت به سوی هدف و برای رسیدن و رساندن به قله کمال، استوارتر می‌کند.

جوانی، نیکوترین فرصت زندگانی بشر و نسیم رحمت الهی است؛ باید به‌خوبی از آن بهره جست و این رحمت خدادادی را با زیرکی، تیزبینی و دوراندیشی پاس داشت، آن‌گونه که حضرت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: «در ایام زندگی‌تان، نسیم‌های رحمتی می‌وزد، مراقب باشید که خود را در معرض آن‌ها قرار دهید».

از این رو است که خداوند تمام پیامبران را در جوانى به پیامبرى برانگیخت و به خاطر همین دوستى ‏است که تمام بهشتیان جوان خواهند بود و قرآن در روز محشر به‌صورت جوانى نشان داده مى‌شود ‏و به همین جهت است که اصحاب کهف با اینکه بزرگ‌سال بودند، اما قرآن آنان را جوان خطاب کرد و امام ‏زمان عجل الله تعالی و فرجه الشریف نیز در چهره یک جوان ظاهر مى‌شود و یارانش همه جوان هستند و سرانجام ملک‌الموت ‏در چهره جوانى سفیدروى خواهد آمد.

تاریخ انبیا نشان مى‌دهد در میان اقشار مختلف مردم، جوانان نخستین گروهى بودند که به آن‌ها ایمان مى‌آوردند و از اهدافشان دفاع مى‌کردند. تاریخ اسلام نشان مى‌دهد که مسلمانان مؤمن به پیغمبر اکرم صلى‌الله علیه و آله بیش از همه، جوانان بودند.

جوانان و دانشجویان همواره به حقیقت و عدالت و به پافشاری در موضع حق و عدل شناخته شده‌اند؛ هم حق‌پذیریند و عدالت‌جو و هم هدایت‌پذیر هستند. امام صادق علیه‌السلام در دلیل معطوف کردن توجه تبلیغی به نسل جوان می‌فرماید: «جوانان زودتر حق را می‌پذیرند و سریع‌تر به هر خیر و صلاحی می‌گرایند. »

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «اوصیکم بالشبان خیراً فإنهم ارقّ افئدة فان اللّه بعثنی بشیراً و نذیراً فحالفنی الشبان»؛ به شما درباره نوجوانان و جوانان به نیکی سفارش می‌کنم که آن‌ها دلی رقیق‌تر و قلبی فضیلت‌پذیرتر دارند. خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم، جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند.

در دوران معاصر نیز جوانان و دانشجویان پیشتاز مبارزات حق‌طلبانه در مقابل ظلم، ستم، استکبار و استبداد بوده‌اند.

از طنین فریاد دانشجویان بر علیه آمریکا در 16 آذرماه سال 1332 و شهادت دانشجویان مبارز مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌‌رضوی، تا در بند کردن دانشجویان در سیاه‌چال‌های مخوف و شکنجه‌های قرون وسطایی در زندان‌ها، حکایت از نقش آنان در صحنه‌های مبارزاتی دارد.

از نقش دانشجویان و دانش‌آموزان در صفوف فشرده مردم در انقلاب و پیشتازی آنان در صحنه‌های تظاهرات بر علیه رژیم ستم‌شاهی تا جبهه‌ها و سنگر‌های دفاع مقدس و دفاع از حریم و حرم و عرصه‌های علم و فناوری، هسته‌ای و صحنه‌های تشکیل گروه‌های جهادی و کمک به محرومین، سیل‌زده ها، زلزله‌زده‌ها و همه عرصه‌های عشق‌آفرین انقلاب، نقش پیشتازی و پیشرانی جوانان و دانشجویان را در صحنه‌های مبارزه نشان می‌دهد.

اگرچه دشمن با همه وجود تلاش کرد که توش و توان دانشجویان را در جهت مقاصد شیطانی خود مصادره کند و جریان‌های دانشجویی را به انحراف بکشاند و در مقابل انقلاب قرار دهد، اما روح ایمان و روحیه عدالت‌خواهانه دانشجویان نشان داد که بیدارند و تاریکی افکار و عملیات روانی دشمن، آنان را از سحر و نگاه به مسیر روشن فردا و شکل دادن به تمدن اسلامی، باز نخواهد داشت.

اینجاست که جمله ماندگار شهید مظلوم بهشتی تجلی پیدا می‌کند که: «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود» و بنابراین حرکت پُرشتاب و بالنده 44 ساله انقلاب در مواجهه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومین عالم و حرکت در مسیر امامین انقلاب و شهیدان عزیز، نشان‌دهنده بیداری ملت و دانشجویان عزیز به‌عنوان مؤذن‌های جامعه اسلامی است.

باش تا صبح دولتت بدمد

کاین هنوز از نتایج سحر ست...

محمد نباتی

شناسه خبر 76714