شناسه خبر:76722
1402/9/14 09:00:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر تعاون روستایی ایلام گفت: برداشت کشت قراردادی و خرید تضمینی ذرت علوفه‌ای در سطح 1500 هکتار از اراضی آبی ایلام آغاز شده است.

حمیدرضا شکری صبح دوشنبه 13 آذرماه گفت: برداشت کشت قراردادی و خرید تضمینی ذرت علوفه ای در سطح یک هزار و 5٠٠ هکتار از اراضی آبی استان ایلام آغاز شده است.

وی افزود: تعاون روستایی استان ایلام در سال جاری در راستای افزایش تولید با حمایت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای کشت دوم ذرت علوفه‌ای از طریق شرکت‌های تعاونی تولید این مدیریت اقدام به کشت یک هزار و 5٠٠ هکتار از اراضی آبی دشت عباس دهلران و هلیلان از توابع استان ایلام تحت کشت قراردادی و خرید تضمینی با کشاورزان نموده است.

مدیر تعاون روستایی استان ایلام، خاطرنشان کرد: در این طرح، کلیه هزینه‌های بذر اصلاح شده، نهاده‌های مورد نیاز، اعم از کود و سم و آب مصرفی توسط بخش خصوصی (اتحادیه تعاونی تولید سازمان مرکزی) تأمین شده است.

شکری تصریح کرد: کلیه هزینه تولید این طرح حدود 100 میلیارد ریال بوده و پیش بینی می‌شود مقدار 52 هزار تن محصول ذرت علوفه‌ای تولید شود.

وی با اشاره به اینکه، علاوه بر تأمین بخشی از علوفه مورد نیاز دامداران استان، بخش عمده آن به سایر استان‌های مورد نیاز کشور حمل می‌شود، بیان کرد: درآمد حاصل از فروش کل این محصولات بالغ بر یک هزار و 2٠٠ میلیارد ریال است که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز کشور برای خرید تأمین علوفه مورد نیاز، عاید کشاورزان و شرکت‌های تعاونی تولید می‌شود.

مدیر تعاون روستایی استان ایلام، افزود: برای نخستین‌بار است که با همت جهادی گونه، طرح کشت قراردادی ذرت علوفه‌ای و خرید تضمینی این محصول از کشاورزان استان ایلام توسط تعاونی‌های تولید تعاون روستایی استان به اجرا درآمده است.

شکری عنوان کرد: با همگرایی و همکاری خوبی که بین شرکت آب منطقه‌ای و معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با تعاون روستایی استان ایجاد شده است زمینه برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی با هدف افزایش و رونق تولید محصولات مورد نیاز کشاورزی در استان، برای انجام کشت‌های آتی در سطوح بالاتر در دستور کار تعاون روستایی استان قرار می‌گیرد.

در سال زراعی 1401_ 1402 میزان 14 هزار و 321 تن انواع بذر اصلاح شده مورد نیاز کشاورزی استان از طریق شرکت‌های کشت و صنعت وابسته به تعاون روستایی در استان تولید شده و مازاد آن به استان‌های کشور صادر می‌شود.

شناسه خبر 76722