شناسه خبر:76724
1402/9/14 09:04:33

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: 36 محله با شدت آسیب‌پذیری بالا در حوزه مسائل اجتماعی در کرمانشاه وجود دارد که ساماندهی آن هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

حمید خسروی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور و حتی بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد اظهار داشت: در استان کرمانشاه آسیب‌های مختلفی با اولویت اعتیاد، حاشیه نشینی، خودکشی، طلاق و کودکان کار وجود دارد که به هم وابسته هستند.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه 400 هزار نفر حاشیه‌نشین وجود دارد عنوان کرد: 36 محله حاشیه‌نشین در شهر کرمانشاه وجود دارد که 13 محله با شدت آسیب‌پذیری بیشتری هستند.

خسروی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در زمینه حاشیه‌نشینی وجود دارد گفت: این اقدامات کافی نیست و مردم باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند اما این نقش مردم در استان کرمانشاه کمرنگ است.

وی با بیان اینکه ضایعاتی اطراف شهر یکی از معضلات کلانشهر کرمانشاه است افزود: تعدادی از این ضایعاتی‌ها مجوز دارند و برخی ندارند که واحدهای بدون مجوز باید پلمب شوند و واحدهای مجاز نیز باید به مرور زمان و فرایندی به خارج از شهر منتقل شوند.

خسروی با اشاره به اینکه دفتر امور اجتماعی استانداری یک دستگاه ستادی و نظارتی است گفت: سه محور مسئله‌یابی، مسئولیت‌سپاری و مطالبه‌گری را در حوزه کاری خود مدنظر داریم و باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و حمایتی در راستای پیشبرد اهداف مردم استفاده شود.

وی افزود: کنترل و کاهش محلات حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیرمجاز مستلزم این است که تمامی دستگاه‌ها از جمله شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، ستاد بازآفرینی شهری، بهزیستی و کمیته امداد پای کار بیایند و هم افزایی داشته باشند.

  جانمایی و انتقال واحدهای ضایعاتی توسط شهرداری اجرایی شود

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز روز گذشته در نشست شورای اجتماعی با اشاره به اینکه کرمانشاه شاهد یک زنجیره از بلاتکلیفی‌های قدیمی در برخی حوزه‌ها از جمله اجرای طرح انتقال واحدهای ضایعاتی به خارج از شهر است اظهار داشت: طرح جانمایی این واحدها باید توسط شهرداری هر چه سریع تر در خارج از شهر اجرایی شود و این واحدها به آن محدوده منتقل شوند.

وی با تأکید بر ضرورت قطع این زنجیره بلاتکلیفی گفت: چندین سال است که یک زمین برای ساخت شهرک ضایعات کرمانشاه پیشنهاد شده اما به دلیل عدم همکاری برخی سازمان همچنان بلاتکلیف مانده است.

صحرایی تداوم حضور واحدهای ضایعاتی‌های در سطح شهر را بسترساز گسترش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: متأسفانه فعالیت این واحدهای ضایعاتی در برخی شهرک‌ها و محلات مانند آقاجان به آسیب‌های اجتماعی دامن زده است.

وی انتقال واحدهای ضایعاتی به خارج شهر را بخشی از ساماندهی محلات حاشیه‌ای دانست و گفت: در گام اول واحدهای مجاز باید به شهرکی در خارج از فضای شهری منتقل شوند و همزمان طبق مصوبه شورای تامین استان ضایعاتی‌های غیرمجاز هم باید بسته شود.

صحرایی از راه‌اندازی یک قرارگاه فرهنگی در محله آقاجان خبر داد و گفت: این قرارگاه با محوریت مسجد محل و با توسعه فضای اطراف آن راه اندازی می‌شود و تبدیل به مرکزی برای هماهنگی و هم افزایی برنامه‌های آسیب‌های اجتماعی توسط مجموعه‌های مختلف در آن منطقه می‌شود.

وی گفت: مسجد این محل با استفاده از معماری ایرانی اسلامی طراحی و بازسازی می‌شود تا یک روح تازه در آن محله دمیده شود.

مقررشده موضوع طرح ساماندهی آقاجان و پیشرفت آن در تمامی جلسات شورای اجتماعی ارائه شود. همچنین در این نشست طرح راهکارهای ارتقای وضعیت کودکان محلات محروم کرمانشاه توسط جهاد دانشگاهی ارائه شد.

شناسه خبر 76724