شناسه خبر:76735
1402/9/14 11:10:10
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان:

چشم‌انداز چهارساله همدان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان تدوین شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: چشم‌انداز چهارساله همدان در حوزه پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان در قالب یک سند توسعه، تدوین و مصوب شد.

سیدمجتبی حسینی ابراز کرد: پیش‌تر این سند در استان‌های مختلف تدوین شده بود، اما به شکل سالانه بود و همدان نخستین استانی است که یک چشم‌انداز و برنامه راهبردی چهارساله در این زمینه تدوین کرده و عملیاتی می‌کند.

این مقام مسئول گفت: توسعه اقتصاد مقاومتی از تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و از اولویت‌های دولت سیزدهم بوده که در همدان مورد توجه جدی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تلاش برای تحقق شعار سال را نیز مورد توجه جدی مدیران ارشد اجرایی همدان دانست و با بیان اینکه بیش از یک دهه هست که رهبر معظم انقلاب سال‌ها را با مضامین اقتصاد و تولید نام‌گذاری می‌کنند، افزود: در این زمینه نیز شاهد اتفاقات خوبی در بستر تقویت تولید ازجمله در جذب سرمایه‌گذار و صدور پروانه‌های بهره‌برداری، احیای واحدهای راکد و تقویت کشت گلخانه‌ای در استان بوده‌ایم.

* تحقق 85 درصدی تعهد اشتغال همدان

این مقام مسئول با بیان اینکه در زمینه اشتغال‌زایی نیز اتفاقات مبارکی در همدان رقم خورده است، گفت: در سال گذشته 23 هزار و 489 نفر بود که برای 25 هزار و 240 نفر اشتغال ایجاد شد و تعهد امسال نیز 20 هزار و 706 نفر است که با وجود گذشت هشت ماه از سال، بیش از 85 درصد این مهم تحقق یافته است و با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان اسفندماه، به‌طور قطع به هدف‌گذاری تعیین‌شده دست خواهیم یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه تمامی فرصت‌های شغلی ایجادشده قابلیت راستی‌آزمایی دارند، تأکید کرد: همه شغل‌های ایجادشده برای افراد از طریق سامانه رصد قابل راستی‌آزمایی است.

حسینی همچنین افزود: سال گذشته 96 درصد مشاغل ایجادشده از طریق راستی‌آزمایی تصدیق شد و چهار درصد باقی‌مانده نیز مربوط به مشاغلی بود که فرد مورد نظر پیش از انجام راستی‌‎آزمایی، از شغل دست کشیده بود.

وی اظهار کرد: علاوه‌بر راستی‌آزمایی مشاغل ایجادشده از سوی دستگاه‌های تعیین‌شده و کمیته نظارت بر ایجاد اشتغال، بخش خصوصی نیز به‌طور مجزا این مهم را انجام می‌دهد؛ بنابراین شغل‌های ایجادشده قابل تشکیک نیست.

* سامانه «کار اینجا» ابتکار همدان برای اتصال جویندگان شغل و تقاضادهندگان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه سامانه «کار اینجا» را در استان راه‌اندازی کرده‌ایم که موجب بهبود و تسریع در ارائه خدمات به جویندگان کار شده است، افزود: در این سامانه اطلاعات کاریابی‌ها و کارجویان بارگزاری شده است و درصورت نیاز به یک فرصت شغلی، به جویندگان شغل اطلاع داده می‌شود که یکی از مزایای آن توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی است.

وی اظهار کرد: این سامانه همچنین به ما کمک می‌کند تا با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، نیازها و فرصت‌های شغلی را بشناسیم و براساس آن برنامه‌های اقتصادی و تولیدی مورد نظر را پیش ببریم.

حسینی با تأکید بر اینکه اشتغال پایدار برای ما بسیار مهم است و به‌عنوان یک اصل تعریف شده است، بیان کرد: ایجاد اشتغال برای نخبگان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به‌عنوان یک چالش در کشور مطرح است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه دشمن و شرایط بی‌ثبات اقتصاد جهانی شاهد تثبیت نرخ بسیاری از کالاهای اساسی و افزایش یارانه دهک‌های مختلف به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه بوده‌ایم، افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده در سطوح ملی و استانی، شاهد تأمین و ذخیره‌سازی انواع کالاهای اساسی هستیم و هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه بازار همدان به شکل هوشمند نظارت و کنترل می‌شود، عنوان کرد: با ایجاد سامانه‌ای که اطلاع‌رسانی آن از سوی دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود، شهروندان می‌توانند از قیمت مصوب انواع کالا و خدمات ازجمله کالاهای اساسی مطلع باشند و اصناف متخلف را معرفی کنند؛ چراکه نرخ‌های مختلف برای کالایی که یک قیمت واحد و مصوب دارند، منطقی و قابل پذیرش نیست.

* تدوین نقشه گردشگری همدان با هدف رونق اشتغال و اقتصاد دیار هگمتانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان افزود: در کنار صنعت و کشاورزی باید از گردشگری به‌عنوان یکی از محورهای مهم توسعه و رونق اقتصادی همدان نام برد، در سال جاری یک اقدام پایه‌ای در این حوزه انجام و مقدمات ثبت جهانی هگمتانه فراهم شد که به رشد جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک شایانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با تأکید استاندار درحال تدوین نقشه راه گردشگری همدان هستیم، اظهار کرد: از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در همدان نیز حمایت می‌شود و تلاش داریم تا این حوزه محور اصلی توسعه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین باشد.

 

شناسه خبر 76735