شناسه خبر:76849
1402/9/16 12:43:16

سپهرغرب-گروه کافه کتاب:سیما جعفری، کتابخوان برتر کشوری از عشق کتاب و انس گرفتن خود با یار مهربان می‌گوید، وقتی که کتابدار کتابخانه به او مشکوک شده و پایش به حراست دانشگاه باز می‌شود.

عاشقان کتاب آدم را بر سر ذوق می‌آورند، از هر دری حرف می‌زنند، قصه‌های زیادی برای گفتن دارند، بسیار لذت‌بخش است کنار آنها بودن و بسیار لذت بخش‌تر مصاحبت با آن‌هاست که از هر دری سخن می‌گویند.

از کسی سخن می‌گویم که از بچگی کتاب خوانده اما هنوز تشنه خواندن و مطالعه است، می‌خواند و می‌داند که برای دانایی هنوز فاصله بسیار است، می‌گوید با هر کتاب دری به رویم باز می‌شود و همین عشق‌اش را سوزان‌تر کرده است.

کتاب در زندگی‌اش ساری و جاری است، با اینکه حساب کتاب‌هایی که مطالعه کرده از دستش درآمده اما همه آن‌هایی که برایش جذاب‌تر بود را به خاطر دارد.

چنان با ذوق از مطالعه‌اش می‌گوید که دوست دارم زود کتابی به دست گیرم و با هر شوق او، کتاب را ورق بزنم و بدانم که پیدا و نهان رازآلود یار مهربان در چیست که او را چنان شیفته کرده است.

با سیما جعفری کتابخوان برگزیده کشوری هم صحبت شده‌ام، همان که می‌توان او را یک عشقِ کتاب نامید کسی که عاشقانه به کتاب عشق می‌ورزد و وابستگی‌اش برای امروز و دیروز نیست بلکه می‌گوید: از کودکی و از 9 سالگی کتاب می‌خوانم و این را از پدر و مادرم آموخته‌ام.

او ادامه می‌دهد: همیشه در خانه ما خواندن کتاب یک عرف بود و آشنایی من با کتاب به گذشته‌های دور برمی‌گردد.

این کتابخوان برگزیده کشوری عنوان می‌کند: از همان کودکی که شروع به کتاب خواندن کردم، فقط به کتاب‌های فارسی بسنده نمی‌کردم بلکه گاهی کتاب‌های خارجی را ترجمه می‌کردم و می‌خواندم.

***زیاد کتاب خواندن کار دستم داد

پس از گذراندن دوران کودکی و نوجوانی، در ایام دانشجویی نیز زیاد کتاب می‌خواندم حتی تابستان هم کتاب می‌گرفتم، یک روز با مسئول کتابخانه بحثم شد که چرا من دائم کتاب به امانت می‌برم، خانم مسئول مرا به حراست دانشگاه معرفی کرد، اما وقتی آنها دیدند در همه دروس از کتاب‌ها استفاده کرده‌ام، و باورشان شد کتاب‌هایی که به امانت می‌برم، می‌خوانم.

او در ادامه سخنانش به ادامه مطالعه بعد از ازدواج می‌پردازد و می‌گوید: پس از ازدواج در کتابخانه دیگری عضو شده و کتاب می‌گرفتم و می‌خواندم تا اینکه بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و کتابخانه‌ها تعطیل شدند.

پس از کرونا و بازگشایی کتابخانه‌ها، بچه‌دار شدم اما بچه نیز مانعی برای مطالعه من نبود و کتاب می‌خواندم.

او از کتابخوان شدن فرزندش نیز می‌گوید: هفته‌ای دو سه بار برای فرزندم کتاب می‌خرم و برایش کتاب می‌خوانم و می‌بینم که چقدر در او اثرگذار است.

وقتی از او در خصوص اینکه چرا انقدر وقت صرف کتاب خواندن می‌کند، اینگونه پاسخ می‌دهد: با کتاب علاوه بر گذراندن اوقات فراغت؛ دوست دارم مغزم فعال باشد و اطلاعاتم را روزانه گسترش دادم که این حس خوبی ایجاد می‌کند.

سیما جعفری در ادامه درباره اینکه بیشتر در، چه موضوعاتی کتاب می‌خواند، می‌گوید: به رمان علاقه ندارم، بیشتر کتاب‌های علمی و روانشناسی می‌خوانم.

هر کتابی با توجه به مطالب خوبی که دارد، باعث بالا رفتن اطلاعاتم می‌شود اما چون روانشناسی برای زندگی ضروری است، بیشتر در این حوزه کتاب می‌خوانم.

با توجه به اینکه کتاب باید همواره آموزش‌هایی را برای فرد داشته و باعث ارتقای یادگیری شود، روانشناسی به نظرم می‌تواند مفید باشد.

او ادامه می‌دهد: من خانه‌دار هستم و هر روز صبح به عشق مطالعه اول صبحی از خواب بیدار می‌شوم، همچنین عصرها در اوقات فراغت و آخر شب نیز با کتاب به رختخواب می‌روم که همه این انس با کتاب از علاقه سرچشمه می‌گیرد.

این کتابخوان برتر کشور می‌گوید: اگر هر کسی به کتاب علاقه داشته باشد، زمان هم برای خواسته خود اختصاص می‌دهد پس مهم خواستن است.

او از هدفش می‌گوید و ادامه می‌دهد: ادامه تحصیل از اهداف من است، چون علاقه دارم می‌خواهم حس خوب و آرامش با کتاب را همیشه داشته باشم و واقعاً هم توصیه می‌کنم به همه که کتاب بخوانند.

***خیلی‌ها به واسطه من کتابخوان شده‌اند

سیما جعفری با انس با کتاب باعث شده که خواهرشوهر و مادرشوهرش هم کتابخوان شوند و آنها را نیز در کتابخانه محله ثبت‌نام کرده است، او در این زمینه می‌گوید: من باعث کتابخوان و علاقه‌مند شدن خیلی‌ها به کتاب شده‌ام و از این بابت خوشحالم.

از او پرسیدم با خواندن کتاب می‌خواهی تا کجا ادامه دهی؛ می‌گوید: کتاب فرد را به درجات بالایی می‌رساند، کتاب باعث می‌شود بزرگ و مثبت فکر کرد، کتاب بزرگ‌بینی را نشان می‌دهد و احساس می‌کنم که با کتاب زندگی آدم بهتر پیش می‌رود.

این کتابخوان برگزیده کشوری با بیان اینکه کتاب خاصی نمی‌خوانم و تمایل دارم در حوزه‌ای ارتقا یابم عنوان می‌کند: نوع کتاب‌هایی که می‌خوانم، متغیر است اما کتاب‌های مورد علاقه‌ام علمی، پزشکی، گیاهان دارویی، شیمی و… است.

او معتقد است: هر کتابی را باید خواند، اصلاً باید کتاب‌های مختلف را خواند تا متوجه نقاط ضعف و قوت آنها شد و حتماً در آنها چیزی نوشته شده که باید تجربه کرد زیرا هر کتابی تجربه جدیدتری است.

***کتاب بخوانید تا مغزتان ساکت نماند

از سیما جعفری می‌پرسم ادبیات خارجی می‌خواند یا ایرانی؟ پاسخ می‌دهد: هر دو را می‌خوانم چون اعتقاد دارم باید از هر دو نویسنده حمایت شود چون در پشت هر کتابی فکر و اندیشه‌ای که می‌توان از آنها درس گرفت.

او آماری از تعداد کتاب‌هایی که مطالعه کرده را نداشت، می‌گفت تا مدتی هر کتابی که می‌خواندم نامش را می‌نوشتم اما دیگر چون خیلی بود و تعداد بالا رفت، بیخیال شدم.

کتابخوان برتر کشور در پایان توصیه‌ای به کسانی که کتابخوان نیستند کرد و گفت: کتاب بخوانید چون مغز انسان نباید ساکت بماند، باید همه کتاب به دست گیرند که همین کتاب موجب موفقیت خواهد شد.

او عنوان می‌کند: کتاب با اثرگذاری که در زندگی هر فردی دارد، می‌توان درهایی از سعادت را بگشاید، درهایی که زندگی را به چرخه سعادت باز می‌کند و باعث می‌شود بیشتر فکر کند کمتر سختی کشید.

کتاب خواندن اگر با لذت بردن همراه شود، اضطراب و تنش و تپش قلب را کمتر می‌کند، که این فعالیت، سه برابر بیشتر از پیاده‌روی و هفت برابر بیشتر از بازی‌های کامپیوتری باعث کاهش استرس می‌شوند.

کتاب خواندن سفر به تجربیات جهان است، تجربیاتی که باید از دل کتاب جستجو کرد، جهانی که پر از پستی و بلندی‌هایی است که می‌تواند عشق، اندیشه، تفکر و زیبایی را به آدمی هدیه دهد و از افکار منفی و زشتی و پلیدی اندیشه دور ماند.

 

شناسه خبر 76849