شناسه خبر:76910
1402/9/19 10:07:00
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان:

باید در حوزه خانواده به گفتمان‌سازی برسیم

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه نیاز داریم در حوزه خانواده به گفتمان‌سازی برسیم، گفت: باید خانواده به حوزه محوری و مهم در جامعه تبدیل شود؛ چراکه امروزه برای خانواده فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدیدهایی مطرح است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : روز گذشته جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان همدان در ابتدای این جلسه گفت: تعیین رقم جوانی جمعیت به‌صورت حکمرانی شهرستانی درنظر گرفته شده است و وضعیت هر شهرستان و اولویت‌هایش با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و آماری که به‌دست می‌آید، تعیین خواهد شد.

فاطمه ستاری‌نوید با اشاره به اینکه یک درصد از بودجه هزینه جاری اعتبارات دستگاه‌ها در سال 1402 برای موضوع زنان پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: به همین منظور طرح‌هایی از سازمان‌های مردم‌نهاد و ادارات دریافت شده است تا بتوانیم اثرگذاری لازم را در حوزه زنان داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: از میزان این یک درصد می‌توان 70 درصد را به طرح‌های عمومی و 30 درصد را به خود دستگاه اختصاص داد تا در زمینه بانوان هزینه شود.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان همدان در ادامه تصریح کرد: نظارت بر طرح‌ها به مدیرکل امور بانوان استان همدان ابلاغ شده که از زمان ابلاغ آن در مردادماه تا امروز، روند اجرایی خود را طی کرده است و به دنبال آن هستیم که در مدت باقی‌مانده از سال، این اعتبارات در راستای طرح‌های درنظر گرفته‌شده برای زنان، هزینه شوند.

وی با اشاره به اینکه 23 دستگاه ما دارای اعتبارات استانی هستند و تأمین مالی طرح‌هایی که هزینه کمتری دارند را با بودجه این دستگاه‌ها انجام می‌دهیم، گفت: مابقی دستگاه‌ها دارای اعتبارات ملی هستند و در اداراتی همچون آموزش‌وپرورش، طرح‌ها به خودشان سپرده شده است تا با وزارتخانه‌های ذی‌ربط هماهنگی لازم را انجام دهند.

ستاری‌نوید با تأکید بر اینکه 9 موضوع برای پیگیری در حوزه زنان مشخص شده است، تصریح کرد: توانمندسازی زنان خودسرپرست، حمایت از فرزندآوری، مشاوره در حوزه خانواده، حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده، سلامت، بهداشت، آموزش، ورزش و کارآفرینی، ازجمله این موضوعات هستند.

وی در ادامه به اولویت‌های مشخص‌شده پرداخت و افزود: در حمایت از فرزندآوری زمانی که جامعه هدف خود ادارات باشند، از 30 درصد درنظر گرفته‌شده استفاده خواهد شد و 70 درصد باقی‌مانده مختص طرح‌هایی است که جامعه هدف آن عموم مردم هستند.

ستاری‌نوید در ادامه عنوان کرد: همچنین از ظرفیت یک درصد بودجه سایر دستگاه‌ها مثل جهاد کشاورزی، امور عشایری، اقتصاد و دارایی، میراث فرهنگی و منابع طبیعی که جزء ستاد جوانی جمعیت نیستند نیز استفاده شود.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان همدان با اشاره به اینکه کنگره بانوان تأثیرگذار در هفته زن برگزار خواهد شد، گفت: این کنگره با هزینه‌ای بالغ‌بر 200 تا 300 میلیون تومان برگزار می‌شود و از اعتبارات یک درصد زنان است؛ در این طرح همه ادارات استان همدان سهیم خواهند بود.

وی در این خصوص توضیح داد: برای این منظور در هشت موضوع سه نفر از بانوان استان همدان انتخاب خواهند شد که درمجموع 24 بانوی تأثیرگذار همدانی معرفی می‌شوند.

ستاری‌نوید یادآور شد: سال گذشته نیز این برنامه اجرا و از 21 نفر با کمک دستگاه‌ها، تجلیل شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان همدان با بیان اینکه همچنین طرحی برای موضوع تقویت ازدواج و جمعیت توسط مجموعه ایسکامدیا مطرح شده است، افزود: در این طرح تولید محتوای خانواده و جمعیت مورد نظر بوده که بودجه حدود یک میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما در تولید محتوا جهت فرهنگ‌سازی خلأ داریم، اظهار کرد: در این خصوص اداراتی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات نیز پای کار خواهند بود.

ستاری‌نوید دیگر طرح ارائه‌شده در این حوزه را هوای مادری عنوان کرد و گفت: برای این طرح هزینه 800 میلیون تومانی پیش‌بینی شده است. در این طرح اداراتی همچون راه و شهرسازی، امور عشایری، استاندارد، نوسازی مدارس و صنعت، معدن و تجارت با ما همکاری خواهند داشت.

وی دیگر موضوع را طرح شباب معرفی کرد و افزود: این طرح مورد استقبال قرار گرفته است و در این خصوص ادارات آموزش‌وپرورش، میراث فرهنگی و گردشگری، اوقاف و امور خیریه، جهاد کشاورزی، پزشکی قانونی و اداره کل بازرسی با ما همکاری خواهند داشت.

ستاری‌نوید با اشاره به اینکه طرح بعدی مشاوره پیش از ازدواج است، عنوان کرد: این طرح تصویب شده است و بسیاری از ادارات همچون جهاد دانشگاهی، بهزیستی، ورزش و جوانان و علوم پزشکی در اجرای آن حضور خواهند داشت؛ البته با توجه به اینکه هنوز برای طرح‌های اجتماعی هزینه‌ای پیش‌بینی نشده است، پیشنهادم این است که با اعتباری از بودجه زنان آغاز به کار کنند.

این مقام مسئول به دیگر ادارات همکار در برگزاری این طرح پرداخت و گفت: اداره بهزیستی،‌ زندان‌ها، منابع طبیعی، انقال خون و دامپزشکی به‌عنوان ادارات همکار در این طرح‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی در ادامه دیگر طرح را قصه و نمایش عروسکی برای افزایش مهارت‌های کودکان معرفی کرد و افزود: این طرح برای دانش‌آموزان دختر و پسر درنظر گرفته شده است که نیازمند بودجه حدود یک میلیارد تومانی بوده و 100 میلیون تومان از بودجه ملی آموزش‌وپرورش برای آن درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول به ادارات همکار در برگزاری این طرح پرداخت و گفت: آموزش‌وپرورش، نهاد کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری در اجرای این طرح با ما همکاری خواهند داشت.

وی افزود: طرح‌های معرفی‌شده پیشنهاداتی از سوی دفتر ما است که در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش توانمندی‌های بانوان و دانش‌آموزان خواهد بود؛ ادارات نیز می‌توانند طرح‌هایی را در این خصوص داشته باشند.

  در حوزه خانواده نیاز به یک اجماع گفتمانی داریم

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز با بیان اینکه همه طرح‌ها تصویب شده است و برای موضوع تأمین اعتبار آن‌ها نباید دغدغه‌ای داشته باشیم، گفت: برای اجرای طرح‌ها همه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه پای کار خواهند بود.

حسن رضانیا با اشاره به اینکه ما در حوزه خانواده نیاز به یک اجماع گفتمانی داریم، تصریح کرد: ما در نبرد گفتمان‌ها در حوزه‌های فرهنگی عقب‌ماندگی داریم و اگر قرار است تحولی رخ دهد، تردید نکنید بنیه اصلی این تمدن‌سازی که ما برای آن خیز برداشته‌ایم و بنا به گفته مقام معظم رهبری به قله‌ها نزدیک شده‌ایم، باید گفتمان خانواده باشد.

وی با عنوان اینکه آخرین نظرسنجی رسمی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد بیش از 60 درصد مشوق‌ها درخصوص افزایش جمعیت و نرخ ازدواج اثر چندانی ندارند، گفت: این به معنای عدم اثرگذاری مشوق‌‎ها نیست، اما باید توجه داشت که اصل ماجرا در این خصوص، بسترسازی گفتمان فرهنگی است.

این مقام مسئول افزود: محور رشد و پیشرفت که مورد نظر رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد، نگاه فرهنگی است؛ بنابراین ما نیز باید بر اجماع گفتمانی تأکید داشته باشیم.

رضانیا عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی، تریبون‌دارها، منابر و نماز جمعه بر مسائل اساسی مردم همچون خانواده و جمعیت تمرکز کنند و تنها بر موضوعات مالی تأکید نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های پیشنهادی و برنامه تحولی مطرح‌شده از سوی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری استان همدان نیازمند تصویب و اجرا است، گفت: باید خانواده به حوزه محوری و مهم در جامعه تبدیل شود.

رضانیا با عنوان اینکه هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است، افزود: درحالی که همه فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدیدها در حوزه خانواده به ما وارد می‌شود و باید از همه ظرفیت‌ها در آن بهره برد.

این مقام مسئول در پایان ابراز کرد: این موضوع تازه آغاز شده است و ما می‌دانیم که کارهای فرهنگی زمان‌بر بوده و نیاز به صبوری دارد.

  طرح‌های بیان‌شده در ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیازمند جلسه کارشناسی مالی است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز با بیان اینکه با توجه به اهمیت جوانی جمعیت در سیاست‌های کلی برنامه هفتم (که مقام معظم رهبری سال گذشته ابلاغ کردند) و قانون بودجه سال 1402، 10 تبصره برای تأکید بر موضوع جوانی جمعیت لحاظ شده است، گفت: همچنین در پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهوری طی سال گذشته نیز 6 پروژه عمده ما مربوط به این حوزه است.

تورج الوانیان ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های قبل متأسفانه کاهش بودجه در این خصوص داریم، اما امیدواریم با کسری اعتبارات پایان سال، این موضوع جبران شود.

وی با تأکید بر اینکه باید علاوه‌بر دستگاه‌های 23 گانه دستگاه‌های ملی نیز درنظر گرفته شوند، افزود: باید از دستگاه‌های ملی مانند دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش که اعتبارات خوبی در اختیار دارند نیز استفاده شود.

الوانیان با اشاره به اینکه طرح‌های بیان‌شده در ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیازمند جلسه کارشناسی مالی است، اظهار کرد: این موضوع کمک خواهد کرد تا دستگاه‌ها بتوانند در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: میزان بودجه یک درصدی از دستگاه‌های 23 گانه استان همدان درخصوص حمایت از خانواده و جوانی جمعیت حدود 800 میلیون تومان برآورد می‌شود.

شناسه خبر 76910