شناسه خبر:76927
1402/9/19 11:03:15

استاندار مرکزی گفت: بخش خصوصی در این استان حداکثر همراهی را برای برنامه‌های کلان دولت و راهبردهای اجرایی کشور دارد و این بخش کم‌کاری در راستای رشد تولید و مهار تورم نداشته است.

فرزاد مخلص‌الائمه روز شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک، افزود: نیاز است تعاملات فی مابین دولت و بخش خصوصی در استان مرکزی تقویت شود.

وی با بیان دارا بودن رتبه اول استان مرکزی در شاخص بهبود فضای کسب و کار، اظهار کرد: در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته و باید همچنان با جدیت دنبال شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در لایحه بودجه 1403 دیده شده که مبتنی بر لایحه برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است.

مخلص‌الائمه گفت: بخشی از ظرفیت‌ها در حوزه مالیات است اما در این راستا تلاش بر کاهش فشار از حقوق بگیران و تولید کنندگان است و حرکت به سمت شناسایی فرارهای مالیاتی و پایه‌های مالیاتی جدید است.

وی تصریح کرد: بر اساس لایحه پیشنهادی، کاهش مالیات در بخش تولید از 20 درصد به 18 درصد در نظر گرفته شده که این مهم اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان است و می‌توانند از این ظرفیت‌ در مسیر تولید بیشتر بهره‌گیری کنند.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کم‌کاری در ارائه خدمات به مردم و اختلال در امور از سوی دستگاه‌های اجرایی، تخلف اداری است.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: ناراضی‌تراشی و اختلال در امور جاری مردم، تحت عناوینی نظیر انجام ندادن یا تاخیر در انجام امور قانونی و کم‌کاری یا سهل‌انگاری در انجام وظایف محول شده به دستگاه‌های اجرایی، تخلف اداری است و باید در محاکم اداری تمام ادارات با جدیت رسیدگی شود و مدیران کل در این زمینه مسئول هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ارباب رجوع برای استعلام از برخی از دستگاه‌های اجرایی باید چندین‌ماه دوندگی کندو این روند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

علی‌اکبر اسدی افزود: باید تدبیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی لایحه بودجه 1403 را با دقت مطالعه کنند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: بودجه سال آتی به صورت 2 مرحله‌ای است و مدیران باید ارتباط با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی خود را مورد توجه جدی قرار دهند.

نوربخش عسکری افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید لایحه بودجه را مورد مطالعه دقیق قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم در این نشست گفت: این اتاق رشد تولید و مهار تورم را از ابتدای سال با جدیت دنبال کرده است.

ناصر بیگی افزود: تحقق این مهم نیازمند حرکت سریع و وفاق بیشتر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در کنار یکدیگر است.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های تحقق رشد تولید، تسهیل و توسعه فضای کسب و کار است و موانع پیش‌رو در این راستا باید شناسایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: توسعه و ارتقای توان شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیل فرآیندهای صدور مجوزها، پیش‌بینی کردن آینده اقتصادی کشور و ثبات سیاست‌های ارزی، امکان سنجی تصویب هر قانون و یا دستورالعمل با دریافت نظرات بخش خصوصی، رفع ناترازی بانک‌ها و ایجاد روش‌های نوین مالی بنگاه‌های اقتصادی بویژه بازار سرمایه و تغییر در سیاست‌گذاری‌های مالیاتی و انجام برخی اصلاحات مالیاتی در بازارهای غیرمولد از مهمترین راهکارهای کلان و محوری برای تحقق شعار سال، مهار تورم و رشد تولید است.

بیگی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش موثری در راستای افزایش تولیدات داخلی دارند و این اتاق برای نخستین بار، کمیسیون فناوری اطلاعات، کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان را در سال جاری تشکیل داده است.

وی گفت: کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی از مهمترین مشکلات است که نیاز به توجه ویژه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک اضافه کرد: کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی مشکلی در مسیر واحدهایی است که برنامه توسعه‌ای دارند.

بیگی اظهار کرد: قدیمی بودن خطوط و دستگاه‌های واحدهای تولیدی و کمبود نیروهای متخصص از دیگر مشکلات است.

 

شناسه خبر 76927