شناسه خبر:76987
1402/9/20 12:48:57

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: سه پروانه بهره‌برداری برای صنایع تبدیلی و تکمیلی گیاهان دارویی در این استان صادر شده است.

علی اعلایی روز یکشنبه اظهار کرد: هم‌اکنون دو واحد تولیدی از این تعداد در استان فعال بوده و یک واحد دیگر نیز در آستانه بهره‌برداری و آغاز به کار است.

وی افزود: جذب مواد اولیه خام برای تولید فرآورده‌های دارویی گیاهی در این 2 کارگاه فعال 12 هزار و 523 تن در سال و مجموع خروجی آن‌ها 11 هزار و 42 تن و با 79 نفر اشتغال‌زایی است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: هشت جواز پروانه تأسیس کارگاه‌های تبدیلی و تکمیلی فرآوری گیاهان دارویی و صنعتی صادر شده که مقدمات و کارهای زیربنایی برخی از این کارگاه‌ها انجام و تعدادی دیگر در دست اقدام است.

اعلایی یادآور شد: این واحدها، با پرداخت تسهیلات بانکی با توان تولید یک هزار و 557 تن در سال نیز شروع به فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین موافقت‌های اصولی اولیه برای ایجاد 12 کارگاه دیگر با ظرفیت تولید سه هزار و 400 تن فرآوری محصول در سال انجام گرفته و این متقاضیان در حال پیگیری سایر مراحل اداری و مالی برای ایجاد کارگاه هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: در این کارگاه ها، فعالیت‌هایی ازجمله تولید انواع اسانس و عرق گیاهان دارویی، بسته بندی محصول، شربت، انواع دمنوش و دم‌کردنی‌ها، انواع ادویه، چاشنی‌های غذا و شیرینی بر پایه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی انجام می‌شود.

اعلایی تأکید کرد: کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی در مزارع یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که نیاز به فعالیت‌ها و توسعه آموزش‌های ترویجی در بین کشاورزان و متقاضیان دارد.

مریم‌گلی، بازرنجوبه، تره کوهی، کنگر، پنیرک، مرزه خوزستانی، کیناوا، زیره سبز، سیاه‌دانه، به‌لیمو، گل گاوزبان، تَشنَه داری، گل نرگس، آویشن کوهی، گل محمدی، نعنافلفلی، مرزن‌جوش، آویشن باغی، کاسنی و زوفا ازجمله گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی طبیعی یا دست‌کاشت سازگار با آب و هوا و اقلیم جغرافیایی استان ایلام به‌شمار می‌رود.

 

شناسه خبر 76987