شناسه خبر:77077
1402/9/22 10:51:14

سپهرغرب-گروه فرهنگی:یک کارشناس مذهبی گفت: امروز، رسالت ما باید این باشد که جهاد کبیر را رقم بزنیم و با تمدن غربی مقابله کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا غلامی، درمورد هجمه‌های تمدن غرب و نفوذ آن در فرهنگ کشور بیان کرد: موضوعی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم درگیری تمدنی است چراکه در میان دعوای دو تمدن قرار داریم. یک طرف تمدن غرب که می‌خواهد با زور و تزویر و نظام مدرنی که ساخته و ساختار‌ها و نظام‌هایی که ایجاد کرده است یک الگویی را ارائه دهد.

وی گفت: این در حالی است که در چنین الگوی تمدن غربی چیزی به نام کرامت انسانی وجود ندارد؛ به طوری که امروزه می‌بینیم انسان‌ها در این تمدن غربی با مظاهر و عناوینی که آن‌ها ساخته‌اند هویت واقعی خود را ازدست داده اند. زیرا تمدن غرب عناوینی مثل ازدواج از طریق همجنس گرایی را ترویج می‌دهد و با قانونمند کردنش به‌دنبال نهادینه کردن چنین انحرافات اخلاقی است در حالی که قرآن کریم هم به چنین مواردی اشاره کرده‌اند و تأکید دارند همین موضوع باعث متلاشی شدن کانون خانواده می‌شود؛ خانواده‌ای که مهم‌ترین رکن یک نظام اجتماعی محسوب می‌شود. این در حالی است که این انحرافات اخلاقی تلاش می‌کنند چنین ساختار‌هایی را ازبین ببرند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ازبین بردن پیوند‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از اقدامات تمدن غرب تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که نظام و تمدن غربی به‌دنبال آن است ازبین بردن پیوند‌های اجتماعی است. قرآن کریم می‌فرمایند: «ألَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ» «(همان) کسانى که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، مى شکنند؛ و پیوندهایى را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمین فساد مى کنند؛ آن‌ها زیانکاران (واقعى) هستند.» بنابراین، قرآن کریم در این آیه سه ویژگی کافران و اهل جهنم را چنین بیان می‌کنند: پیمان‌شکنی در برابر خدا؛ قطع نمودن آن‌چه که خدا به آن فرمان پیوند داده‌اند و فساد در زمین.

حجت‌الاسلام غلامی گفت: تمدن‌های غربی به دنبال قطع پیوند‌های ولایی و اجتماعی هستند که در حال حاضر، مهم‌ترین ابزارشان ابزار حکمرانی فضای مجازی و متاورس است؛ به طوری که این تمدن‌ها از طریق چنین فضا‌هایی در حال قطع پیوند‌های انسان‌ها هستند و به تعبیر خودشان، آن‌ها را در یک فضای انبوه تنهایی مدیریت می‌کنند.

وی درمورد نفوذ هجمه تمدن غرب ادامه داد: واقعیت این است که این هجمه تمدن غرب باعث شده است که خیلی وقت‌ها فرصت شنیدن الگوی صحیح زندگی فراهم نشود. یعنی امپراتوری و ابزار‌های رسانه‌ای و هالیوود و تجمل و فناوری‌هایی که در اختیار تمدن غرب است باعث شده‌اند که بر فرهنگ کشور‌هایی مثل ما غلبه پیدا کرده و افراد و نظام اجتماعی به سمت آن‌ها سوق پیدا کنند و در نتیجه، این تقابل بین تمدن‌ها به‌وجود می‌آید.

وی گفت: ما در معرفی و الگوگیری ضعف داریم؛ به طوری که ما به اندازه هجمه دشمن نتوانسته‌ایم فرهنگ‌سازی صحیح و معرفی الگو‌های واقعی را داشته باشیم و به معرفی سرمایه‌ها و داشته‌های خود به‌صورت نظام‌مند بپردازیم. قرآن کریم در آیه 52 سوره مبارکه فرقان می‌فرمایند: «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «پس تو هرگز تابع کافران مباش و با آن‌ها چنان که مخالفت قرآن و دین حق کنند سخت جهاد و کارزار کن.» یعنی از کافران تبعیت نکنید و با دشمن از طریق تبعیت نکردن از آن‌ها جهاد کنید و جهاد بزرگ را رقم بزنید.

این کارشناس مذهبی افزود: امروز رسالت ما باید این باشد که جهاد کبیر را رقم بزنیم و با تمدن غربی مقابله کنیم چراکه هدفش از بین بردن هویت انسانی و پیوند‌های اجتماعی است. از این رو، برای این که بتوانیم در مقابل هجمه تمدن غرب بایستیم باید چیزی در کفه ترازو بگذاریم و بگوییم این داشته و سرمایه ما ارزشمندتر از آن چیزی است که تمدن غرب در حال معرفی‌اش است.

 

شناسه خبر 77077