شناسه خبر:77082
1402/9/22 11:05:12

سپهرغرب-گروه سیاسی:معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، تداوم جنایات رژیم اسرائیل را به دلیل انفعال سازمان ملل به ویژه شورای امنیت در انجام وظایف خود دانست و گفت: در دنیای کنونی پایبندی به اهداف و اصول مندرج در منشور این سازمان ضرورتی انکارناپذیر است.

رضا نجفی که برای شرکت در نشست عالی‌رتبه گروه دوستان بی‌طرفی برای صلح، امنیت و توسعه پایدار به ترکمنستان سفر کرده است، در این نشست اظهار کرد: حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و اتخاذ تدابیر جمعی مؤثر برای پیشگیری و رفع تهدیدات علیه صلح و سرکوب اقدامات تجاوزکارانه یکی از اهداف اصلی سازمان ملل متحد است.

وی افزود: اینکه امروز، صلح و امنیت بین‌المللی، با وجود جایگاه برجسته‌ای که در منشور سازمان ملل دارد، عمداً به شکلی بی‌سابقه تضعیف می‌شود، مایه نگرانی عمیق است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان وضعیت وخیم غزه و تداوم جنایات رژیم اسرائیل در دو ماه اخیر را به دلیل انفعال سازمان ملل به ویژه شورای امنیت در انجام وظایف خود و مقابله با نقض فاحش منشور ملل متحد دانست و تصریح کرد: شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را به توقف فوری، کامل و ممتد عملیات نظامی و جنایاتش در غزه، کرانه باختری و همچنین حملاتش به دیگر کشورهای منطقه وادار سازد.

نجفی با اشاره به گستردگی، فراوانی و شدت جنایات وحشیانه و بی‌سابقه رژیم اسرائیل در غزه اظهار کرد: این جنایات همه عناصر تشکیل دهنده نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را دارا هستند و نیروهای اشغالگر اسرائیلی هر روز و به‌طور مکرر در مقابل چشمان همه بشریت مرتکب چنین جنایاتی می‌شوند. آنها علاوه بر اصول اخلاقی و انسانیت، هنجارهای حقوق بین الملل به ویژه قوانین جنگ و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشر را نقض کرده و غزه را به قبرستان کودکان تبدیل کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از چنین شرایطی یک مسئولیت جمعی است، بر آمادگی کشورمان برای تداوم نقش فعال و سازنده خود در مهار این وضعیت تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از تحقق کامل حق ذاتی مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در تمامی سرزمین‌های آنها با پایتختی قدس شریف حمایت می‌کند و آن را تنها راه برقراری صلح و امنیت پایدار می‌داند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: صلح و امنیت پایدار تنها از طریق عدالت حاصل می‌شود. از سوی دیگر، هم صلح پایدار و هم عدالت از نقش بسیار بالایی در توسعه پایدار در هر جامعه و در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند.

نجفی در پایان ضمن اشاره به این واقعیت که بی طرفی به معنای بی عملی و منفعل بودن نیست، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری فعال و سازنده با سایر اعضای گروه دوستان بی‌طرفی برای صلح، امنیت و توسعه پایدار به منظور دستیابی به اهداف مشترک و ایجاد امنیت و شکوفایی منطقه تأکید کرد.

گروه دوستان بی‌طرفی برای صلح، امنیت و توسعه پایدار به ابتکار ترکمنستان و از سال 2020 با هدف تقویت استفاده از ابزارهای دیپلماسی پیشگیرانه و حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعات تشکیل شده است و در زمان حاضر 25 کشور عضو آن هستند.

 

 

 

شناسه خبر 77082