شناسه خبر:77138
1402/9/23 11:35:19

سپهرغرب-گروه انتظار:آیت‌الله محمدعلی جاودان گفت: امروز هر کس بیشتر از امام زمان (عج) تبعیت دارد بیشتر به آن حضرت نزدیک‌تر است چرا که کسی که تابع امام زمان(عج) باشد دین را از نزد خود اجتهاد نمی‌کند.

وی گفت: طبق آیات قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع) یهودی و مسیحی نبوده است بلکه به دین اسلام بوده است.

استاد حوزه علمیه افزود: یهودیان و مسیحیان هر کدام برای خود آداب و رسومی داشتند که از آنچه حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) آورده بودند منحرف شده بود، در حالی که تنها دین خالص را خداوند می‌پذیرد و دین خالص نزد خداوند اسلام است.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه طبق آیه قرآن آن کس که به حضرت ابراهیم(ع) بیش از همه نزدیک‌تر بود قوم و خویش او بود و تنها کسی که از حضرت ابراهیم(ع) متابعت می‌کند قوم و خویش ایشان است، عنوان کرد: امروز هر کس بیشتر از امام زمان(عج) تبعیت دارد بیشتر به امام زمان نزدیک‌تر است. کسی که تابع امام زمان(عج) باشد دین را از نزد خود اجتهاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: یکی از نوادگان مروان شنیده بود که در زیارت عاشورا شیعیان همه بنی امیه را لعنت می‌کنند به همین دلیل بسیار ناراحت بود از امام پرسش کرد؛ حضرت به او فرمودند نه تو از ما هستی چرا که رفتار، گفتار و اخلاق تو همچون ما است بنابراین جزو بنی امیه نیستی؛ چون از رفتار اجداد تو در زندگی تو چیزی نیست و تو از آنها نیستی. شما به عنوان یک سید اگر به گفتار اهل بیت(ع) عمل کنی سید هستید اگر عمل نکنید جز سادات محسوب نمی‌شوید.

این استاد اخلاق بیان کرد: یکی از علمای معتبر تهران که جزو سادات نبودند پس از مرگ یکی از علما در خواب او را می‌بیند که عمامه سیاه بر سر گذاشته است؛ به این علت که به گفتار اهل بیت(ع) عمل کرده بود او را جزو سادات قرار داده بودند.

آیت‌الله جاودان با تاکید بر اینکه طبق آیه قرآن کسی به حضرت ابراهیم(ع) نزدیک‌تر است که بیش از دیگران از او تبعیت کرده باشد، اظهار کرد: پیامبر در مورد سلمان فرمود سلمان از ما اهل بیت(ع) است. وقتی خداوند از پیامبرمان نام می‌برد می‌فرماید که تو از پیامبران گذشته تبعیت کن؛ نمی‌گوید از حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع)؛ بلکه می‌فرماید از راه حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) تبعیت کن چرا که راه آنها همه اسلام بوده است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) از حضرت ابراهیم(ع) است و کسانی هم که با او ایمان آوردند از حضرت ابراهیم(ع) حساب می‌شوند، ابراز کرد: همه انسان‌ها در روی زمین ولی و سرپرستی دارند؛ ولی و سرپرست برخی شیطان و ولی برخی خداوند، پیامبران و اهل بیت(ع) هستند؛ هرچه تحت امر ولی خدا باشید و به آنچه فرمودند بیشتر عمل کنید به آنها نزدیک‌تر خواهید شد در مقابل آنها هم مراقب شما خواهند بود. حاج آقا حق‌شناس را به مرگ تهدید کرده بودند ایشان به اطرافیان خود فرمود نگران نباشید من محافظ دارم کسی نمی‌تواند کاری انجام بدهند. خداوند ولی کسانی است که ایمان آورده‌اند و آنها را هدایت می‌کند و مراقب آنها است.

این استاد اخلاق در پایان خاطرنشان کرد: برخی تصور می‌کنند چون دروغ گفتن سود مادی دارد آن را انجام بدهند در حالی که دروغ به هر شکلی ضرر دارد و فرد را به نتیجه نمی‌رساند،آیت الله بروجردی می‌فرمودند من در عمر خود اصلاً دروغ نگفته‌ام وقتی به خداوند، پیامبران و پیامبر اسلام(ص) ما را از دروغ نهی می‌کند به آن عمل کنید.

 

شناسه خبر 77138