شناسه خبر:77183
1402/9/25 12:28:47

سپهرغرب-گروه سلامت : معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان غربالگری بیماری‌های دیابت و فشار خون در استان را یک فرصت خوب برای مردم دانست و گفت: براساس پژوهش‌های انجام‌شده 60 درصد بیماران از بیماری فشار خون خود بی‌خبرند.

سید سعید کسائیان اظهار کرد: طبق گزارش‌ها و آمار ارسالی از مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اجرای پویش ملی سلامت با هدف غربالگری بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا در مناطق تحت پوشش این دانشگاه، تا کنون 1800 بیمار جدید شناسایی شد

وی ادامه داد: پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا از 20 آبان ماه آغاز شد و تا 15 دی ماه 1402 ادامه دارد که هدف‌گذاری این پویش غربالگری 70 درصد افراد بالای 18 سال سن در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌ پزشکی استان سمنان است.

کسائیان از شناسایی مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر و به‌ویژه دیابت و فشار خون در قالب پویش ملی سلامت خبر داد و افزود: بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 83 درصد کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه سالانه 300 هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: براساس آخرین آمارها، 32 درصد افراد بالای 18 سال فشار خون بالا دارند. ضمن اینکه 60 درصد افراد از بیماری فشار خون خود بی‌خبرند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بیان کرد: 30 هزار مرگ در سال به علت دیابت در کشور اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده است با اجرای پویش ملی سلامت بتوان از نیم میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و 30 هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد، گفت: 310 هزار نفر جمعیت بالای 18 سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان هستند که تا کنون 23 درصد این جمعیت با شرکت در پویش ملی سلامت از لحاظ بیماری دیابت و فشار خون غربالگری شدند.

کسائیان ادامه داد: در قالب این طرح تا کنون، یک درصد در زمینه بیماری دیابت و 1.5 درصد در زمینه فشار خون که معادل 1800 بیمار جدید است، در شهرستان‌های استان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تلاش‌های مسؤولان طرح در شش شهرستان تحت پوشش این دانشگاه، افزود: طبق گزارش‌ها تا این لحظه بیشترین شناسایی بیماری در میان شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مربوط به گرمسار بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان سمنان گفت: افراد برای بررسی سلامت خود در قالب پویش غربالگری بیماری‌های دیابت و فشار خون می‌توانند به مراکز و خانه‌های بهداشت در نقاط مختلف تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان مراجعه کنند.

وی یادآوری کرد: 480 هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان را تشکیل می‌دهد که غربالگری افراد بالای 18 سال شامل 330 هزار نفر هدف‌گذاری شده است.

 

شناسه خبر 77183