شناسه خبر:77199
1402/9/27 10:50:20
رئیس سازمان صمت در تحریریه گروه خبری سپهر مطرح کرد:

انجام حدنگاری تمام محدوده‌های معادن همدان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه برای جلوگیری از فعالیت خارج از محدوده، خام‌فروشی و ایجاد شفافیت تمام محدوده‌های معادن همدان حدنگاری شده است، گفت: درحال حاضر 10 دوربین مداربسته در معادن استان همدان نصب شده است تا نظارت بهتری بر آن‌ها وجود داشته باشد.

احمد شانیان روز چهارشنبه 22 آذرماه در تحریریه گروه خبری سپهر حضور یافت که بخش نخست سخنان وی را در شماره‌های قبل خواندید و در این شماره قسمت دوم مصاحبه با این مقام مسئول را خواهید خواند.

شانیان ضمن بیان اینکه جهاد تبیین و جهاد اقتصادی اخیراً مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته است، اظهار کرد: این یک موضوع همه‌گیر است و تمام افراد جامعه باید در آن حضور داشته باشند؛ البته برخی از افراد در این خصوص نقش مؤثرتری دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که رسالت خود را به‌درستی درخصوص جهاد تبیین انجام می‌دهد روزنامه سپهرغرب است، ابراز کرد: این موضوع از آن جهت است که این روزنامه در راستای انقلابی‌گری قدم برمی‌دارد.

شانیان با عنوان اینکه جریان‌سازی گره‌گشا از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: امروز مردم به دنبال حل مشکلاتشان هستند و اتفاقات را به افراد منصوب نمی‌دانند؛ بنابراین کم‌کاری‌ها در این حوزه آسیب‌زا خواهد بود و نقش رسانه‌ها در این خصوص بسیار بااهمیت است، چراکه در مقابل جریان مذکور، اتفاقات خوب را به‌نام کارآمدی نظام برمی‌شمارند.

   1200 کارخانه در همدان فعال است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه ابتدای انقلاب 50 کارخانه در همدان فعالیت می‌کرده است، گفت: امروز یک‌هزار و 200 کارخانه در همدان درحال فعالیت بوده که نشان‌دهنده رشد بسیار خوب ما در این حوزه نسبت به گذشته است.

شانیان توضیح داد: این مهم نشان می‌هد ما یک نظام کارآمد داریم. البته اُفت‌وخیزهایی نیز داشته‌ایم، اما به‌طور کلی کارهای خوبی انجام شده است و دولت سیزدهم امروز علاوه‌بر بیان کارهای خود، نیاز است تا درخصوص اتفاقاتی که از زمان انقلاب تا به امروز رقم خورده است نیز تبیین داشته باشد؛ چراکه امروز دشمن به دنبال این است که به کلیت انقلاب لطمه بزند.

وی در ادامه افزود: صنعت، معدن و تجارت همیشه زیر ذره‌بین مردم است؛ چراکه این حوزه و دستگاه‎ متولی آن، با معیشت مردم سروکار دارد.

شانیان با اشاره به اینکه امروز در فضایی هستیم که در عرصه تولید و تجارت در نوع خود بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: گزارش عملکردی که ما آماده کرده‌ایم، نشان‌دهنده این موضوع بوده و قابل راستی‌آزمایی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار خوبی در این مدت رخ داده است، اظهار کرد: تدبیر استاندار همدان در امر تولید و تجارت، همبستگی بسیاری از افراد و نقش رسانه‌هایی مانند روزنامه سپهرغرب بسیار مؤثر در رساندن واقعیات به گوش مردم بوده است و می‌بایست استمرار داشته باشد.

   افزایش 14 درصدی پروانه صنعتی جدید در همدان

شانیان با اشاره به اینکه در صدور پروانه صنعتی جدید رشد 14 درصدی را در استان شاهد بوده‌ایم، گفت: این رشد به معنای ایجاد کارخانه‌های جدید و افزایش تولید است.

   افزایش ظرفیت و صادرات کارخانه شیشه همدان

وی درخصوص شرکت شیشه همدان توضیح داد: از سال 1400 تاکنون بیش از 120 درصد به ظرفیت تولید این کارخانه اضافه شده است؛ یعنی اگر در سال یک میلیون شیشه می‌ساخته، اکنون بیش از دو میلیون و 200 هزار تولید دارد که این ظرفیت صادراتی شده است.

* توسعه کارخانه سحر

این مقام مسئول از اضافه شدن یک کارخانه به اندازه کارخانه سحر فعلی خبر داد و افزود: با محقق شدن این طرح توسعه‌ای، شاهد سحر دو خواهیم بود.

وی اذعان کرد: در سایر کارخانه‌ها مثل کیان کرد ملایر نیز رشد 60 درصدی ظرفیت داشته‌ایم.

   با کمبود کارگر مواجه‌ هستیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در زمان آغاز به کار من و در ابتدای دولت سیزدهم افراد زیادی جویای کار بودند، تصریح کرد: اما امروز در شهرستان‌های تویسرکان، همدان، بهار و ملایر مشکل کمبود کارگر داریم که نشان‌دهنده رشد صنعت استان است.

   کارخانه مهان‌کاغذ تویسرکان، نماد توسعه و تحول در صنعت استان همدان

شانیان با تأکید بر اینکه به همت استاندار همدان، نماینده مردم تویسرکان و پیگیری سرمایه‌گذار پروانه بهره‌برداری یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های کاغذ در تویسرکان صادر شده است، گفت: کارخانه مهان‌کاغذ تویسرکان، نماد توسعه و تحول در صنعت استان همدان است که به‌زودی رسماً افتتاح خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کارخانه مذکور در جمع سه شرکت برتر کاغذسازی کشور ازنظر میزان و ظرفیت تولید قرار دارد، اظهار کرد: این مجموعه تنها کارخانه دارای قابلیت تولید کاغذ دوبلکس و ایندربرد پشت سفید در ایران است که مجهز به سه خط خمیرساز و کاغذساز چهار هد باکسه و کوتینگ آنلاین پنج هد باکس است.

   بازگشت 110 واحد صنعتی و معدنی به چرخه تولید همدان

وی از بازگشت 110 واحد صنعتی و معدنی به چرخه تولید در استان خبر داد و افزود: هریک از رسانه‌ها بخواهد، می‌تواند از کارخانه‌های احیاشده به انتخاب خود، بازدید کند.

شانیان ابراز کرد: دغدغه امروز ما تأمین نیروی انسانی است. از دوران گذار صنعتی عبور کرده‌ایم و باید به دنبال صنایعی باشیم که ارزش‌افزوده بیشتری را برای استان به ارمغان می‌آورند.

   نخستین شهرک «های‌تک» کشور در همدان

این مقام مسئول به صنایع دانش‌بنیان پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص یک دستور استراتژی داده‌اند که اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشیم، میانبر آن دانش‌بنیان و صنایع های‌تک است. شهرک های‌تک همدان ساخته شده و فعال است؛ این مجموعه نخستین شهرک «های‌تک» کشور بوده و ما ظرفیت افزایش آن را داریم.

وی با اشاره به حوزه معدن، افزود: جلوگیری از فعالیت خارج از محدوده، خام‌فروشی و ایجاد شفافیت در این حوزه حائز اهمیت‌ بوده؛ به همین دلیل تمام محدوده‌های معادن با یک کار شبانه‌روزی، حدنگاری و ثبت سامانه شده است تا اضافه‌برداشت‌ها قابل رصد باشد.

شانیان گفت: معادن جدید در اوج شفافیت با حضور سازمان‌های نظارتی و در سه نوبت، به مزایده گذاشته شد و اگر کار فرآوری آن‌ها قابل قبول نباشد، دوباره به مزایده گذاشته خواهد شد و کار را به فرد دیگری می‌سپاریم.

   نصب 10 دوربین در معادن استان همدان

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه برای نخستین‌بار در کشور پرونده‌های الکترونیکی برای اسناد درنظر گرفته شده که قرار است ملی شود، اظهار کرد: اتصال واحد‌های معدنی به‌لحاظ میزان خروجی معدن و نظارت بر معادن با دوربین مداربسته، از دیگر موضوعات حائز اهمیت است که درحال حاضر 10 دوربین در معادن استان همدان نصب شده که این تعداد افزایش خواهد یافت.

   کاهش 20 درصدی خام‌فروشی معادن استان

وی افزود: بیش از 20 درصد میزان خام‌فروشی معادن استان کاهش یافته است و مواد خام برخی محصولات مانند سنگ آهن از استان‌های دیگر تهیه و در همدان فرآوری می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به حضور سازمان ایمیدرو در استان اشاره کرد و گفت: کار این شرکت در استان برندسازی برای سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و برای حضور سایر صنایع، نوعی اعتبار است.

وی در این خصوص افزود: برخی طرح‌های این شرکت که سال‌ها تعیین تکلیف نشده بود، با پیگیری ما تعیین تکلیف شد و به‌زودی دفتر ایمیدرو در استان شروع به کار خواهد کرد.

شانیان با بیان اینکه در حوزه معادن حقوق دولتی به‌عنوان یکی از مطالبات دستگاه‌های نظارتی و مردم بوده است، اظهار کرد: سال 1400 میزان آن 86 میلیارد تومان، سال 1401 میزان آن 130 میلیارد تومان و از ابتدای امسال تاکنون، 80 میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده رشد در گرفتن آن است و این مهم با همراهی خوب معدن‌داران اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: سلب صلاحیت معادنی که فعالیت نمی‌کردند با توجه به اهمیت موضوع و اینکه 34 درصد صنایع استان ما به معادن وابسته است، لحاظ شد تا شاهد احتکار معادن نباشیم.

   نرخ‌ها در بازار همدان منظم شدند

این مقام مسئول در بخش دیگر صحبت‌های خود مهم‌ترین مسئله را امنیت بازار برشمرد و گفت: بازاریان ما در سال گذشته و حوادث اخیر همواره فعالیت داشتند که بسیار بااهمیت بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به منظم شدن نرخ‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: تعیین نرخ در حوزه‌های مختلف با کار کارشناسی به‌روزرسانی و تعیین شده است و این موضوع به‌صورت سالانه پیگیری ‌می‌شود.

وی با بیان اینکه نظارت بر کالاهای اساسی مثل مرغ، گوشت، تخم مرغ، روغن و غیره در حوزه سازمان جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: نظارت بر سایر کالاها برعهده سازمان صمت است که ما برای آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی داریم؛ مثلاً برای شب یلدا از قبل بازرسی‌ها شروع شده است.

   باید به سمتی برویم که مردم خود بازرس باشند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر اینکه باید به سمتی برویم که مردم خود بازرس باشند، افزود: به دنبال آن هستیم تا مردم در سامانه 124 خود بازرس ما باشند؛ شکایات مردم بعد از 48 ساعت پیگیری می‌شود، البته مهم‌ترین مسئله در بازرسی‌های ما توجه به سرمنشأ است.

   در بازرسی از انبارها طی دو سال اخیر برتر کشوری بوده‌ایم

شانیان با اشاره به موفقیت این سازمان درخصوص انبارها، ابراز کرد: ما در بازرسی از انبارها طی دو سال اخیر رتبه برتر در کشور را دارا هستیم.

  رشد 840 درصدی تسهیلات روستایی

وی افزود: روستاهای ما باید اقتصادی شوند که با همکاری اداره کار، کانون‌های کار را در روستاها شناسایی کرده‌ایم و آن‌هایی که قابلیت رشد داشته‌اند را یافته‌ایم؛ تسهیلات روستایی ما 840 درصد رشد داشته که با برگزاری دوره‌های آموزشی و سفرهایی که ضمن حضور مدیرکل‌ها و مسئولین کشوری صورت گرفته، محقق شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ما سعی کرده‌ایم خوشه‌های صنعتی خود را به خوشه‌های حرفه‌ای تبدیل کنیم. البته رکن اصلی در این موضوع بخش خصوصی است؛ مثلاً در روستای کردآباد رشد خوبی که شاهدیم به‌دلیل همت خود روستاییان بوده است.

شناسه خبر 77199