شناسه خبر:77326
1402/9/29 12:38:00

وزیر نفت گفت: با تدابیری که در این 7-8 ماهه وزارت نفت و شرکت‌های تابع انجام دادیم شاید امسال سابقه هم نداشته نزدیک 93 درصد سبد سوختی ما در نیروگاه‌ها گاز بوده است و بیش 36 میلیون مترگاز بیشتر به نیروگاه‌ها دادیم و روزانه 6 میلیون بیشتر به صنایع، گازرسانی شده است.

جواد اوجی افزود: نزدیک ساعت 9 تا 10، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد و به محض اینکه این اتفاق رخ داد ما در شرکت پالایش پخش ستاد بحران را تشکیل دادیم و با یک کار جهادی و تجاربی که از قبل داشتیم بسیج کردن شاید 22 هزار نفر از همکاران‌مان وارد عمل شدیم، جا دارد از صاحبین و مالکین جایگاه‌های سوخت با همکاری و صبوری مردم و پای کار آمدن صدا و سیما قدردانی کنم در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها را به صورت آفلاین یا دستی برقرار کردیم.

 

***کنایه اوجی به عملیات سایبری گنجشک

 

وی افزود: در بعدازظهر نیز همکاران ما با بالاآوردن سامانه کارت سوخت مشکل را تا حدودی حل کردند، خوشبختانه شاید نزدیک 88 درصد از جایگاه‌ها در سراسر کشور عملیاتشان با کارت سوخت انجام می‌شود.

 

وزیر نفت بیان کرد: انجام این کار در کوتاهترین زمان یک کار جهادی بود اینها برنامه‌ریزی کرده بودند و فکر می‌کردند با این کار مردم را عصبانی کنند و به چالش بیندازند اما با تدبیر و کار جهادی که صورت گرفت خیلی‌ها حتی متوجه نشدن این موضوع نشدن و پای کار آمدن همکاران ما در مجموعه صنعت نفت این توطئه خنثی شد. اسم این عملیات سایبری را نیز گنجشک گذاشته بودند و خبر ندارند که اینجا ایران است و پر عقاب همان سال 57 ریخت چه برسد به گنجشک.

 

***93 درصد سبد سوختی نیروگاه‌ها گاز است

 

اوجی در ارتباط با تأمین سوخت گفت: با تدابیری که در این 7-8 ماهه وزارت نفت و شرکت‌های تابع انجام دادیم شاید امسال سابقه هم نداشته نزدیک 93 درصد سبد سوختی ما در نیروگاه‌ها گاز بوده است و بیش 36 میلیون مترگاز بیشتر به نیروگاه‌ها دادیم و روزانه 6 میلیون بیشتر به صنایع، گازرسانی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بحث مازوت‌سوزی یا کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها در این دولت آغاز شده است.ما 10 پالایشگاه نفت داریم و کیفی‌سازی محصولات پالایشگاهی را به جد آغاز کرده‌ایم. چند ماه قبل اولین پالایشگاه، پالایشگاه اصفهان بود که کیفی‌سازی نفت و گاز آن به یورو5 یورو با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید. در پالایشگاه شازند یا ستاره خلیج‌فارس و روی مابقی پالایشگاه‌ها همه تلاش خودمان را انجام می‌دهیم.

 

وزیر نفت عنوان کرد: هم در زنجیره نفت کوره و هم کاهش سولفور نفت کوره و هم کیفی‌سازی سایر محصولات پالایشگاهی ورود کرده‌ایم.

 

اوجی یادآور شد: من بیش از 30 سال در این صنعت کار می‌کنم سابقه نداشته طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاهی، فرمتی که در این دولت رقم خورده اتفاق افتاد باشد. ظرف دو سه سال آتی همه محصولات پالایشگاهی گرچه امروز همه استاندارد هستند اما استاندارد آنها را در حد یورو5 بالا خواهیم برد. بحث کیفی‌سازی محصولات پالایشگاهی در همه پالایشگاه‌های کشور دستاورد بزرگی بود.

 

***68 پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل را در دستور کار داریم

 

وی درباره جمع‌آوری گازهای مشعل گفت: در این دولت در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است تا امروز نزدیک 11 میلیون متر مکعب و تا پایان سال 18 میلیون مترمکعب و شاید بیش از 68 پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل را که جلوگیری از آلایندگی و استفاده از گازهای غنی اما سمی در تامین خوراک پتروشیمی‌ها و ایجاد ارزش افزوده بالایی از این گازهای مشعل را در دستور کار داریم.

 

وزیر نفت تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون تعداد زیادی از این مشعل‌ها جمع‌آوری شده است. اینها گازهای همراه میادین نفتی هستند هر میدان نفتی که به تولید می‌رسد جدا از بحث تولید نفت، گاز به همراه دارد که گاز مشعل است، پروژه تعریف کرده‌ایم و بنا داریم با یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق همه این گازهای مشعل جمع‌آوری شود که جدا از بحث جلوگیری از آلودگی هوا بحث ارزش‌افزوده بالایی را دارد.

 

اوج خاطرنشان کرد: لذا هم کیفی‌سازی محصولات و فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه و بحث جمع‌آوری گازهای مشعل به‌طور جد جزو دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

 

وزیر نفت بیان کرد: این نکته را تاکید می‌کنم بیش از 93 درصد سبد سوخت در نیروگاه‌های ما گاز بوده است که یک انرژی پاک است و به مرور زمان این را بالاتر خواهیم برد و از طرف دیگر فرآورده‌های نفتی را بالاتری از حد استاندارد کیفی‌سازی خواهیم کرد.

 

***خوشبختانه سامانه سوخت مشکلی پیدا نکرده است

 

اوجی در پاسخ به این سوال که آیا تدابیر لازم برای جلوگیری از حمله سایبری دیده نشده بود، گفت: خوشبختانه سامانه سوخت ما مشکلی پیدا نکرده و دیتاسنتر ما در شرکت پخش و پالایش است. کارشناسان در حوزه شورای انفورماتیک و همکاران خودمان و تیمی که آیت‌الله رئیسی مشخص کرده‌اند در حال بررسی هستند.

 

وی تصریح کرد: بحث حملات سایبری معمولا در همه جهان وجود دارد اما اینکه بالفور و در یک واکنش سریع برگردیم و خنثی کنیم و اجازه ندهیم که مردم دچار چالش شوند بحث مهمتری است.

 

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عرضه سوخت همراه با کارت سوخت یارانه‌ای گفت: اینگونه بحث‌های متفرقه وجود دارد و ‌کارشناسان مطرح می‌کنند و بررسی و مطالعه در زمینه انتقال کار سوخت به کارت ملی یا با کارت بانکی در دست بررسی کارشناسان قرار دارد.

 

اوجی در پاسخ به این سوال که ماجرای گرانفروشی یک شرکت سیار بنزین و جبران خسارات مردم عنوان کرد: من اطلاعی از این قضیه ندارم سوخت ما از جایگاه‌ها صورت می‌گیرد در سراسر کشور 4200 جایگاه‌ سوخت داریم که از طریق این جایگاه‌ها با همان نرخ‌هایی که قانون مصوب کرده عرضه سوخت به مردم را انجام می‌دهیم.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 77326