شناسه خبر:77333
1402/9/29 12:56:52

چندین پروژه ورزشی سالهاست که در ید شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارتخانه، به صورت نیمه‌کاره باقیمانده است

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی مهوش : پروژه‌های ورزشی و تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها همواره از موضوعات درجه یک پیرامون حوزه ورزش استان همدان بوده است طوریکه بخش قابل توجهی از گزارش عملکرد این مجموعه را به بهانه مناسبت‌هایی مانند هفته دولت و ایام دهه فجر را به خود اختصاص می‌دهد.

مهمتر اینکه همه ساله بخشی از بودجه ورزش تحت عنوان بودجه عمرانی به این پروژه‌ها اختصاص داده می‌شود تا شاید هزینه شدن به‌جا و به‌موقع آن‌ها، در نهایت دستاوردی شود برای این اداره کل و رونقی به ورزش استان بدهد اما با این وجود و درعین حال با اتخاذ تصمیماتی مانند «توقف کلنگ‌زنی‌های جدید» در سطح کلان کشوری که توانست حکم کاتالیزور در به سرانجام رسیدن دیگر پروژه‌های در دستِ ساخت باشد، طی سال‌های اخیر هیچ وقت آمار پروژه‌های نیمه تمام استان به «صفر» نرسیده اما در دولت سیزدهم و با همت مسئولان روند تکمیل این پروژه‌ها قوت گرفته و طی دو سال اخیر شاهد افتتاح برخی سالن‌های ورزشی و استخرهای شنا بوده‌ایم براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های ورزشی نیمه تمام استان با امین رنجبردار مدیر دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه امسال با پروژه‌های جدید کلنگ‌زنی شده درکل استان103 پروژه نیمه تمام دراستان داریم،گفت: متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های چیزی حدود 42 درصد است.

امین رنجبردار با تاکید براینکه طبق آخرین گزارشی که از پروژه‌های باپیشرفت بالای 70 درصد تهیه کردیم مشخص شد چیز حدود 19 پروژه را شامل می‌شوند ابراز کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها به اعتباری بالغ بر هزارو 815 میلیارد ریال نیاز داریم.

وی با اشاره به مصوب شدن 204 میلیارد تومان اعتبار از محل نهاد ریاست جمهوری درسالهای قبل، ابراز کرد: در این بین 62 میلیارد آن سال گذشته جذب شد به‌طوریکه دربین دستگاه‌ها دولتی درخصوص جذب جزو دستگاه برتر استان به حساب آمده و درجشنواره شهید رجایی مورد تقدیر قرار گرفتیم.

رنجبردار با بیان اینکه کل اعتبارات ملی و استانی مصوب شده طی سال جاری 285 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌هااست،ابراز کرد: تخصیص اولیه بالغ بر 16 میلیارد تومان است‌ بنابراین پیگیر آن هستیم که اعتبارات را به صورت 100 درصدی جذب کرده تا پروژه‌ها را افتتاح کنیم.

مدیر دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به اینکه در ابتدای سالجاری 12 پروژه نیمه‌کاره افتتاح شدند،افزود: دراین بین 95 درصد این پروژه‌ها از محل اعتبارات ریاست جمهوری بوده است.

وی با بیان اینکه پیگیر آن هستیم که 9 پروژه دیگر را نیز درصورت تامین اعتبار و مساعد بودن شرایط جوی تا پایان سال به اتمام برسانیم، خاطرنشان‌کرد: درخصوص پروژه‌های کلان نیمه‌کاره باید به چند مجموعه مختص بانوان در هشت شهرستان‌ها اشاره کنم که تقریبا از سال 85 کلید خورده است.

رنجبردار با اشاره به اینکه این پروژه‌ها شامل یک سالن چند منظوره است، اذعان کرد: یک استخر و چمن مصنوعی از دیگر پروژه‌های چند مجموعه مختص بانوان است که به صورت نیمه‌کاره باقی مانده است.

وی با بیان اینکه زمین چمن سرکان نیز از دیگرپروژه‌های کلان استان است که چندین سال متوقف مانده اما امسال عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد،افزود: خوشبختانه این پروژه کلان هشت هزار متری آماده افتتاح است.

مدیر دفتر فنی‌ومهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به اینکه احیای زمین چمن شهید شمسی‌پور که بعد از 15 سال استفاده مستهلک شده بود از دیگر پروژه‌های ورزشی استان است، تصریح کرد: این پروژه نیز خوشبختانه طی یکی دو هفته آینده افتتاح می‌شود.

رنجبردار با اشاره به اینکه احیای زمین چمن اسدآباد که پس از پنج سال خشک شده بود نیز از دیگر پروژه‌های‌حوزه ورزش استان همدان است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه این پروژه نیز آماده افتتاح است.

وی با بیان اینکه احیای زمین چمن رزن نیز از دیگر پروژه‌هاست که عملیات اجرایی آن در دستورکار قرار گرفته و درابتدا سال آتی قابل بهره‌بردار و افتتاح خواهد بود، تشریح کرد: دیگر پروژه‌ها کلان استان 3 سالن تخصصی تمرین قهرمانان در منطقه سعیدیه است که به صورت طبقاتی به اجرا درمی‌آید.

وی با تاکید براینکه‌ تکمیل این پروژه 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد،گفت:براساس‌ بالا بودن رقم به دنبال آن هستیم که از محل اعتبارات ملی و سفرهای استانی این مبلغ را تامین کنیم.

رنجبردار با اشاره به اینکه چند استخر در قهاوند و نهاوند نیز طی چند ماه آینده به‌بهره‌برداری خواهد رسید، اظهارکرد: یک سالن هزار و 500 نفری در فامنین داریم که برای تکمیل آن نیز از محل اعتبارات ریاست‌جمهوری بودجه لازم را دریافت خواهیم کرد.

وی با تاکید براینکه دراین بین تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره در استان در ید اداره کل و رزش و جوانان نیست،گفت: برای مثال دهک المپیک از طریق شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور درحال ساخت است.

رنجبردار با بیان اینکه متاسفانه این شرکت درسطح کشور چندین پروژه کلان را آغاز کرده اما به دلیل کمبود اعتبار فعلا امکان تکمیل این پروژه‌ها وجود ندارند، افزود: دهکده المپیک نیز ازاین دست پروژه‌هاست لذا چندین جلسه نیز با مهندس هاشمی داشتیم تا اعتباری از وزارت ورزش دراختیار اداره کل جهت تکمیل این پروژه قرار داده و آن را به جهت تکمیل به ما واگذار کنند.

وی با بیان اینکه ما این آمادگی را داریم که با سرعت بیشتر و هزینه کمتر این پروژه‌ها را دراستان به اتمام برسانیم، تصریح کرد: درحال حاضر برای این پروژه درصد پیشرفت فیزیکی قابل ذکری را نمیتوان عنوان کرد زیرا درحد اجرای فنداسیون و اسکلیت ناقص به اجرا درامده به طوریکه برای جلوگیری از سرقت این اسکلت‌ها مجبور شدیم آنها از بازکرده و در یکی از انبارها نگهداری کنیم و حتی پیمانکار این پروژه نیز بنا به دلایلی متواری است

رنجبردار با شاره به دیگرپروژه‌های نیمه کاره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور دراستان،اذعان کرد: این شرکت 3 استخر تخصصی نیمه در کنار استادیوم مفتح به صورت نیمه کاره دارد.

وی با بیان اینکه پروژه استخر سامن از دیگر پروژه‌ها این شرکت است که به اجرا درنیامده است،گفت: استادیوم 5 هزار نفری ملایر که فاز اول آن به اجرا درآمده و به صورت نیمه کاره باقی مانده است نیز از دیگر پروژه‌ها کلان استانی است که توسط این شرکت نیمه کار ه باقی مانده است.

رنجبردار با اشاره به اینکه زمین چمن صالح آباد از دیگر پروژه‌ها شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشوراست که چیزی حدود11 سال است که ازکلنگ زنی آن می‌گذرد، افزود: البته پیمانکاری در ابتدای سال برای اجرای پروژه اخذ شد اما گویی امکان پرداخت مطالبات او را نداشت بنابراین پروژه بازهم متوقف باقی مانده است.

این مقام مسئول، تاکید کرد: حتی سال گذشته بالاخره با ورود اداره کل ورزش و جوانان استخر شهرستان اسد آباد را که از پروژه‌ها در ید این شرکت بود را بعد 23 سال به اتمام رساندیم.

مع الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد علیرغم تلالش‌ها صورت گرفته همچنان گره‌های بازنشدنی پیشروی اماکن ورزشی نیمه کاره استان وجود دارد که گویا تلاش مدیران استانی نیازمند حمایت مدیرت ارشد استان و نیز نمایندگان در سطح ملی دارد

از طرفی به نظر می‌رسد شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزش کشور دراستان امروز خود به مانعی بزرگ برای پیشبرد پروژه‌های کلانی ورزشی بدل شده به طوریکه گویی لقمه‌هایی بزرگتر از دهان خود برداشته و امروز نمیتواند پاسخگویی آن باشد پس با توجه به جایگاه مدیران همدانی در سطح وزارتخانه این انتظار به نظر منطقی است که بابتوان با رایزنی نمایندگان و مدیران ارشد استانی این مانع و داغ را از طریق واگذاریی این پروژه‌ها به استان و تخصیص اعتبار ازپیشانی استان پاک کرد.

 

 

شناسه خبر 77333