شناسه خبر:77417
1402/10/2 11:56:05

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با یادآوری نرخ بالای بیکاری در ادوار گذشته گفت که اگر بخواهیم جایگاه استان از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارتقاء پیدا کند باید بر رونق تولید و ایجاد اشتغال تمرکز ویژه داشته باشیم.

محمدطیب صحرایی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه افزود: اگر می‌خواهیم استان ما از تمام منظرهای اقتصادی و سیاسی جایگاه خوبی در کشور پیدا کند باید بر موضوع اشتغالزایی توجه ویژه شود.

به گفته وی اگر چه طی یک سال اخیر رشد اشتغال در استان کرمانشاه بیشتر شده است اما هنوز در حد انتظار نیست و جای کار بیشتری برای مسوولان وجود دارد.

وی به طرحهای اجرایی در دست اجرا نیز اشاره و اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل هوایی کار بهسازی فرودگاه کرمانشاه با جدیت در حال انجام است؛ همچنین با چند مجموعه برای ایجاد ایرلاین در استان مذاکره کرده ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

استاندار کرمانشاه گفت: در حوزه حمل و نقل زمینی نیز از سال گذشته تاکنون حدود 300 کیلومتر از جاده‌های استان کرمانشاه بهسازی شد و بسیاری از نقاط حادثه خیز اصلاح شده است.

صحرایی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل ریلی نیز در کنار رفع نواقص راه آهن کرمانشاه، با جدیت پیگیر اتصال ریلی به مرز هستیم، افزود: این مهم می‌تواند گشایش خوبی در بحث تولید و صادرات منطقه باشد، در مجموعه اداری استان نیز یکی از معیارهای مهم ارزیابی عملکرد مدیران، حمایت و تسهیلگری آنان از بخش تولید و اشتغال است و مطمئنا با مدیرانی که احیانا به این حوزه کم توجه باشند و یا مانع ایجاد کنند، برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی نیز که از الزامات توسعه تولید است، پیگیر ایجاد چند نیروگاه جدید در استان کرمانشاه هستیم و در این رابطه به توافقات اولیه خوبی نیز دست پیدا کرده ایم.

صحرایی گفت: با برنامه ریزی انجام شده در ماه‌های پیش رو تمرکز بیشتری برای فراهم کردن مقدمات رونق تولید در استان خواهیم داشت، در تلاش هستیم تا با انجام برخی فعالیت‌های اثرگذار بر کاهش تورم، شاهد کاهش نرخ تورم در کرمانشاه باشیم که همه این موارد به رفاه و بهبود معیشت مردم منجر خواهد شد.

  در حق طرح‌های اقتصاد مقاومتی ظلم کرده ایم

در ادامه جلسه نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای نشدن به موقع و مناسب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: به این نسخه شفابخش برای اقتصاد کشور ظلم کردیم.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه بیش از 10 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گذشته است، بیان کرد: عمل به این نسخه شفابخش می‌توانست هر مشکل اقتصادی را درمان کند اما متاسفانه به درستی به آن عمل نکردیم.

وی افزود: در بندهای 24 گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موارد راه گشایی برای بخش‌های مختلف اقتصاد کشور و از جمله حوزه صادرات آمده است که متاسفانه به درستی به آنها عمل نشده است.

مصری گفت: راه برون رفت از مشکلات کنونی اقتصادی و بسیاری مشکلات دیگر کشور رونق تولید است و برای ایجاد اشتغال در کشور راهی جز توجه به تولید وجود ندارد زیرا ادارات و دستگاه‌های ما دیگر ظرفیتی برای بکارگیری نیروهای جویای کار ندارند.

وی با بیان اینکه باید در مسیر راه تولیدکنندگان و کارآفرینان تسهیل گر باشیم نه سنگ انداز، افزود: البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این خصوص انجام گرفت که یکی از آنها ایجاد درگاه ملی مجوزها است؛ در این مدت یک میلیون و 200 هزار مجوز بدون اینکه ملت اذیت شوند، صادر شده است.

نایب رییس مجلس ادامه داد: اگر تلاش و جدیت تولیدکنندگان و کارآفرینان نباشد مشخص نبود نیازهای امروز کشور را باید از کجا و با کدام ارز تامین می‌کردیم؛ در کشور هیچ شخصی به اندازه مقام معظم رهبری حامی تولیدکنندگان و کارآفرینان نیست پس همه ما مسوولان هم باید با تمام توان از کارآفرینان حمایت کرده و تسهیل گری کنیم.

وی با بیان اینکه هر کارآفرینی که 10 شغل ایجاد کند، سالانه دو میلیارد تومان به نظام کمک کرده و باری از دوش کشور برداشته است، ادامه داد: باید قدردان آنان باشیم و موانع را از راه فعالیتشان برداریم.

مصری به گشایش ایجاد شده در احداث پالایشگاه آناهیتا اشاره کرد و گفت: با پیگیری فراوان کارهای خوبی انجام و این امیدواری ایجاد شده که شاهد اجرای این پروژه بزرگ و تاثیرگذار در استان باشیم.

وی افزود: در دولت گذشته اعتقادی به اینکه فراوری در داخل کشور انجام شود وجود نداشت و با همین دیدگاه پالایشگاه آناهیتا هم خوابید و در نتیجه چنین دیدگاهی امروز واردکننده هستیم اما این دیدگاه در این دولت وجود ندارد و بر همین اساس هم تصمیمات خوبی برای احداث پالایشگاه آناهیتا گرفته شده است.

شناسه خبر 77417