شناسه خبر:77454
1402/10/3 12:44:26
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان:

راه‌اندازی بزرگ‌ترین مجموعه آموزشی تراش سنگ‌های قیمتی

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بزرگ‌ترین مجموعه آموزشی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در همدان راه‌اندازی شده است، گفت: آموزش این حوزه توسط فنی و حرفه‌ای استان همدان درحال انجام است و به دنبال افزایش ظرفیت این مهم در منطقه وسیع‌تری در آینده هستیم.

احمد شانیان روز چهارشنبه 22 آذرماه در تحریریه گروه خبری سپهر حضور یافت که دو بخش سخنان وی را در شماره‌های قبل خواندید و در این شماره قسمت سوم مصاحبه با این مقام مسئول را خواهید خواند.   در رابطه با واحدهای تولیدی بازگشت واحدهای غیر فعال به چرخه تولید، حائز اهمیت است، اما در بخشی از شهرک‌های صنعتی تنها شاهد فعالیت برخی از واحدهای تولیدی هستیم که با کمترین ظرفیت فعالیت دارند و به‌عبارتی دچار تعطیلی پنهان هستند، برای این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟

همه واحدهای صنعتی استان همدان مورد پایش قرار گرفته‌اند و ظرفیت هر واحد دسته‌بندی شده‌ است. به‌طوری که واحدهای از ظرفیت تعطیل 0 تا 30 درصد، 30 تا 60 درصد و بیش از 60 درصد شناسایی شده‌اند؛ اما باید توجه داشت که مهم‌ترین مسئله برای احیای یک واحد، متولی آن است.

زمین‌های خارج از شهرک‌ها نیز از طریق امور اراضی پیگیری می‌شوند؛ مثلاً زمین خودروسازی که در نزدیکی کبودراهنگ قرار دارد، از طریق دستگاه قضا درحال پیگیری است و ما نیز نامه‌نگاری‌های خود را در این خصوص انجام داده‌ایم.

البته درحال حاضر اگر واحدهای تولیدی فعالیت نداشته باشند، زمین داده‌شده به آن‌ها بازپس‌گیری خواهد شد و به افراد دیگر منتقل می‌شود. اما این نسخه را نمی‌توان برای کارخانه‌هایی که با حداقل ظرفیت تولید دارند، پیچید؛ چراکه حق مکتسبه دارند و ممکن است فعالیت کم آن‌ها از نبود بازار ناشی شده باشد و مهم‌ترین مسئله ما بهبود وضعیت چرخه تولید است.

مثلاً شرکت نشاسته الوند که سال‌ها رها شده بود، با پای کار آمدن یک شرکت حرفه‌ای تا به امروز شاهد دو توسعه بوده‌ و صادرات فوق‌العاده‌ای دارد. بیش از 120 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند و درحال حاضر به دنبال توسعه در خط‌های دیگر خود است؛ چراکه بیش از تولیدش در بازار خریدار دارد.

دیگر واحد لوله نورد اکباتان است که هم‌اکنون فعالیت خیلی خوبی دارد.

ظرفیت تولید در برخی مواقع نیز به‌دلیل نبود مواد اولیه، کم است که این موضوع در اختیار استان نیست؛ البته ما موارد را هر هفته در وزارتخانه پیگیری می‌کنیم و به‌صورت تخصصی چنین مسائلی پیگیری و حل می‌شوند.

   ایجاد زنجیره‌های تولید کمک خواهد کرد تا مواد معدنی و محصولات ما ارزش‌افزوده بیشتری داشته باشند، ما چند زنجیره تولید در همدان داریم و ظرفیت ایجاد چند زنجیره جدید در استان وجود دارد؟

با توجه به واگذاری صنایع کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی، ما می‌توانیم در صنایع معدنی پیگیر چنین مواردی باشیم؛ در این خصوص از دو سال پیش با همکاری دانشگاه بوعلی یک طرح تحقیقاتی با عنوان شناخت ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش در صنایع معدنی در دستور کار ما قرار گرفت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای این حوزه درنظر گرفته شد؛ درصورتی که هر مجموعه زنجیره‌های ما را تکمیل کند، از یک‌سری حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد شد.

هم‌اکنون یک برنامه برای هر سرمایه‌گذار تهیه شده است که بازار و همه موارد مورد نیاز را به آن‌ها معرفی می‌کنیم؛ مثلاً در زنجیره ارزش سیلیس خام به فروسیلیس تبدیل شده است و برای ادامه این زنجیره، شمش منیزیم تولید شده؛ یعنی در این موضوع دولومیت نهاوند و فروسیلیس در شمش منیزیم استفاده شده است.

سیلیس همدان از خلوص خیلی خوبی برخوردار است و همدانی‌ها همیشه از به‌کارگیری آن در بلور اصفهان، گلایه دارند؛ امروز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های شیشه خودرو در ملایر، نخستین حد نصاب شیشه خودرو را گرفته است که با کسب آن، به محصول نهایی نزدیک شده‌ایم و دارای ارزش‌افزوده بوده و صادرات‌محور است و خریداران آن شرکت‌هایی همچون بی‌ام‌دبلیو و تسلا خواهند بود.

در برخی موارد نیز باید چند زنجیره تعریف شود؛ مثلاً در حوزه خُرد مانند پوشاک باید تولید نخ داشته باشیم که درحال پیگیری است. البته نمی‌توان استانی را یافت که همه محصولاتش را خودش فرآوری می‌کند، اما موضوع تکمیل زنجیره مورد توجه ما هست.

   یکی از حوزه‌هایی که دادوستد در استان را احیا خواهد کرد؛ احداث بندر خشک است. با توجه به وجود شبکه ریلی موجود در همدان و نزدیکی آن به شهرهایی مثل اراک و تهران، احداث چنین بندری که می‌تواند همدان را به قطب تبدیل کند، جزء برنامه‌های شما قرار دارد؟

این موضوع درحال پیگیری است و محل آن نیز در منطقه ویژه درنظر گرفته شده، اما برای ایجاد آن باید یک‌سری تجربیات قبل را اثبات کنیم تا فضای مناسبی برای کار بعدی ما ایجاد شود؛ به‌واقع ما ابتدا باید منطقه ویژه جهان‌آباد را تعیین تکلیف کنیم و به ثمر برسانیم.

با کمک استاندار و آقای حاجی‌بابایی مقرر شد ابتدا پتروشیمی ابن‌سینا پیگیری شود که درحال حاضر سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه شده است و پتروشیمی مارون در این فضا پای کار آمده؛ با راه‌اندازی پتروشیمی صنایع زیرمجموعه بسیاری در کنار آن ایجاد خواهد شد که به‌طور مداوم این موضوع رصد می‌شود.

برخی صنایع مثل موتور و یا ماشین برقی و سایر صنایع جذاب نیز در این فضا آورده شده تا کمک کند مجموعه به‌خوبی معرفی و نشاط صنعتی ایجاد شود تا خود به خود در کنار این موارد بندر خشک نیز داشته باشیم. ما باید ابتدا منطقه ویژه اقتصادی استان را رونق دهیم و به نتیجه برسانیم؛ البته این موضوع نیز درحال پیگیری است.

   یکی از مشکلاتی که امروزه توسط مسئولان مطرح می‌شود، نبود نیروی کار است؛ درحالی که وقتی با نیروی کار صحبت می‌کنیم، مطرح می‌کنند که کارفرمایان با حداقل حقوق و شرایط خاص (مدرک دیپلم)، پذیرای آن‌ها هستند، برای این موضوع چه برنامه‌ای درنظر گرفته شده است؟

ما باید فرهنگ کارآفرینی و کارگری را احیا کنیم؛ البته باید بگویم درحال گذار از دوران نبود کار به انتخاب کار بهتر، هستیم و بر این مهم باید اداره کار نظارت داشته باشد.

امروز با رشد تولید، حداقل‌‌ها فراهم است، اما باید به سمت تولیدات دانش‌بنیان و‌ های‌تک برویم تا درآمد بیشتر را شاهد باشیم؛ با گذشت زمان و توسعه صنایع، توازن در این حوزه نیز شکل خواهد گرفت.

   یکی از موضوعات مرتبط با حوزه شما، جذب سرمایه‌گذار است؛ اما در برخی موارد شاهدیم که قرارداد اولیه طوری تنظیم شده که استان باید به دنبال سرمایه‌گذار باشد. یکی از این موارد، مجموعه پرشین‌یاقوت است که بخشی از آن گردشگری و بخشی معدنی بوده، درصورتی که سرمایه‌گذار مشخص و پاسخ‌گو نیست و یاقوت این معدن در بازارهای غیر رسمی به فروش می‌رسد، آورده این معدن برای استان چیست؟

پرشین‌یاقوت دو بخش دارد؛ قسمتی به میراث فرهنگی و قسمتی به معدن اختصاص دارد. از طرفی معادن دامنه الوند طبق رأی شورای تأمین، اجازه برداشت ندارند و ازنظر ما، غیر فعال هستند؛ با این تفاسیر باید بگویم گزارشی درخصوص برداشت از آن، به ما ارائه نشده و درصورت گزارش نیز برخورد با آن برعهده نیروی انتظامی است.

برای این موضوع با شرکت ایمیدرو تفاهم‌نامه نوشته شده است و بزرگ‌ترین مجموعه آموزشی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان در این فضا خواهد بود.

آموزش نیز توسط فنی و حرفه‌ای استان همدان درحال انجام است؛ همچنین این ظرفیت در منطقه وسیع‌تری دو یا سه برابر خواهد شد تا حلقه دوم زنجیره تأمین شود.

حلقه اصلی در این حوزه، فروش و بازار است و در مریانج که منطقه عبور زائرین و کریدور غرب کشور است، یک آزمونه (پایلوت) پاساژمانندی برای فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در غرب کشور احداث خواهد شد تا بتوان بازار عراق و غرب کشور را تأمین کرد؛ در این حوزه خانم‌های خانه‌دار و طلبه‌ها نیز می‌توانند فعالیت داشته باشند.

   مقرر شده است کارخانه‌هایی که موفق عمل می‌کنند، در تورهای پیشرفت به رسانه‌ای‌ها و دانش‌آموزان معرفی شوند؛ در این خصوص بفرمایید که چند برنامه برگزار شده است؟

امسال بیش از 30 تور راهیان پیشرفت برگزار شده است، همچنین به‌طور منظم هر هفته یک تور درحال برگزاری است و چهار تور رسانه‌ای برای خبرنگاران هم برگزار شده؛ مدیران دستگاه‌های اجرایی، طلبه‌ها و ائمه جمعه نیز از دیگر افراد حاضر در تور راهیان پیشرفت بوده‌اند.

جام رسانه‌ای امید ویژه صنعت نیز برگزار خواهد شد که درحال برنامه‌ریزی است تا برای نخستین‌بار در کشور، در یکی از واحدهای صنعتی یا معدنی برگزار شود.

   قیمت روی برخی کالاهای موجود در بازار تصنعی است و قیمت آن‌ها با سود بیش از 20 درصد تعیین شده که اتاق اصناف نیز با حمایت از بازاریان نرخ‌گذاری می‌کند، برای جلوگیری از این موضوع چه تدبیری درنظر گرفته شده است؟

با حضور وزیر صمت مقرر شد قیمت تولیدکننده روی کالاها درج شود، اما این سیاست با شکست روبه‌رو شد؛ چراکه ضریب افزایش قیمت محصولات مختلف، متفاوت بود. بنابراین قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالاها درج شد، البته باید درنظر گرفت که قیمت کالاهای تولیدشده توسط شرکت‌های بزرگ با واحدهای تازه‌تأسیس، متفاوت بوده و چنین موضوعی دلیل اختلاف قیمت از بنکدار تا خُرده‌فروش است.

اگر افزایش قیمت نباشد، وضعیتی همچون بازار لاستیک را شاهد خواهیم بود که مدتی در بازار لاستیک موجود نبود. البته موضوعات دیگری مانند فروش سبدی محصولات از سوی کارخانه‌ها نیز وجود دارد که برخی محصولات موجود در آن سبد صرفه اقتصادیشان در مدت‌زمان بیشتری برای فروشندگان محقق خواهد شد.

امسال بیش از 57 هزار بازرسی با سه هزار تشکیل پرونده داشته‌ایم که شامل جریمه نیز شده‌اند. ما هشت دستگاه نظارتی همچون جهاد کشاورزی، استاندارد و بهداشت در حوزه بازار داریم که 55 درصد بازرسی‌ها را ما انجام داده‌ایم.

میدان بار ما مشکل دارد و میوه در همان فضا توسط دلالان سه دست می‌چرخد که این موضوع موجب ایجاد تورم می‌شود؛ پس نخستین کار ایجاد زیرساخت میدان بار است (البته نظارت بر میوه و تره‌بار برعهده اداره جهاد کشاورزی است). ما با همکاری شرکت شهرک‌ها قرار است همانند بنکداران یک میدان بار مطلوب برای همدان ایجاد کنیم تا افراد مستقیم و تنها از یک واسطه خرید کنند.

   تصمیم بر آن بود که قرارگاه حاضر در دل بازار، برای نظارت بر آن تشکیل شود، این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

قرارگاه بازرسی سال گذشته در ایام نزدیک عید وجود داشت و امسال نیز این قرارگاه با همکاری اصناف، تعزیرات، جهاد کشاورزی و ما تشکیل خواهد شد.

  با توجه به وجود ظرفیت‌های علمی در استان همدان، چه برنامه‌ای برای ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت دارید؟

جلسات تخصصی با حضور خبرگان دانش‌بنیان و صنعت‌گران برگزار می‌شود که نتایج مطلوبی داشته است؛ مثلاً برای رفع آلایندگی‌های شرکت سحر با همکاری یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری و با استفاده از هوش مصنوعی، آلایندگی‌ها تشخیص داده می‌شوند.

تورهای راهیان پیشرفت نیز برای اساتید برگزار می‌شود و تشویق‌هایی جهت حضور در حوزه صنعتی برای آن‌ها درنظر گرفته شده است. البته اساتید نیز می‌بایست خود به ما مراجعه کنند تا به کارخانه‌ها معرفی و کارشان تجاری‌سازی شود.

   همه کارخانه‌های بزرگ رسالت اجتماعی دارند که در همدان شاهد آن نیستیم؛ یکی از این موضوعات ارتباط با رسانه است که کارخانه‌داران و صنعت‌گران همدانی تمایلی به همکاری با رسانه‌ها ندارند، در این خصوص چه برنامه‌‎ای دارید؟

برای این موضوع باید برنامه داشت و جهت پیوست‌های رسانه‌ای می‌بایست رقابت ایجاد شود تا بتوان در این خصوص موفق بود؛ البته باید توجه داشت که لازم است بیشتر به دنبال صنایع کمتر معرفی‌شده باشیم.

تشکیل نخستین شورای راهبردی روابط عمومی‌های صنعت و معدن در بخش خصوصی در همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) کشوری، از دیگر موارد در دستور کار ما است و تمامی یک‌هزار و200 واحد صنعتی و صنایع معدنی موظف به معرفی نیروی روابط عمومی شده‌اند که تاکنون 400 نفر را برای این موضوع به ما معرفی کرده‌اند.

شناسه خبر 77454