شناسه خبر:77533
1402/10/5 11:04:22

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات گفت: یکی از موفق‌ترین پروژه‌های پژوهشکده، تولید انبوه کنه شکارگر "فاتودولوستی" یا "آمبروسیوس" است.

دکتر حسین بیات با اشاره به اینکه پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی کشور تنها موسسه تخصصی در زمینه گل و گیاهان زینتی کشور است، اظهار کرد: در اواسط سال 1401 با توجه به تغییر مدیریت موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، تلاش‌های جدیدی در زمینه اقدامات پژوهشی صورت گرفته و در حال حاضر پانزده پروژه تحقیقاتی در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات در حال انجام است. توجه به تولید در سیاست‌های جدید پژوهشکده شکل بهتری به خود گرفته که تولید و جایگزینی بسترهای کشت و مدیریت عوامل بیماری‌زا و آفات از اولویت‌های جدید پژوهشکده خواهد بود.

وی با اشاره به واگذاری حق استفاده از دانش فنی تولید کنه‌های شکارگر به عنوان یکی از اقدامات علمی پژوهشکده، افزود: امروزه مبارزه بیولوژیک و استفاده از عوامل طبیعی برای کنترل آفات یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که در کشاورزی به آن توجه می‌شود. از جمله این اقدامات استفاده از عوامل طبیعی برای کنترل آفات است. پژوهشکده طی چند سال اخیر پژوهش‌ها و پروژه‌های متعددی را در زمینه کنترل بیولوزبک آفات ریزجثه از قبیل کنه‌ها، سفیدبالک‌ها و تریپس‌ها انجام داده و نهایتا یکی از موفق‌ترین پروژه‌های پژوهشکده، تولید انبوه کنه شکارگر "فاتودولوستی" یا "آمبروسیوس" است.

وی ادامه داد: این کنه یکی از کنه‌های شکارگر معروف در دنیا است که در پژوهشکده به دانش فنی تولید انبوه آن دست پیدا کرده و در قالب یک قراداد انتقال دانش فنی به بخش خصوصی منتقل شده است. تلاش می‌کنیم در پروژه‌های بعدی که به تصویب نیز رسیده است، گونه‌هایی که بومی منطقه است مورد مطالعه قرار گیرند.

بیات تصریح کرد: از دستاوردهای پژوهشکده، دست‌یابی به دانش فنی و همچنین تولید بستر کشت بافتی گیاه آناناس بوده که در دوره‌ای از طرف وزارتخانه به پژوهشکده واگذار شده است. پژوهشکده در تهیه بسترهای مورد نیاز کشت این گیاه در شرایط گلخانه ای، دستاوردهای خوبی کسب کرده که این اقدام برای اولین بار انجام شده است. همچنین توانستیم دانش فنی کشت بافت این محصول را به دست بیاوریم.

وی اظهار کرد: در خصوص آموزش و مقابله با تنش‌های کم آبی و معرفی گونه‌ها و ژنوتیپ‌های گیاهان مورد نیاز فضاهای سبز نیز اقداماتی انجام شده است. در این زمینه قراردادی با شهرداری اصفهان منعقد شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است تا تعدادی از ژنوتیپ‌های برتر به این مجموعه واگذار شده و از نظر مقاومت به تنش‌های زنده و غیرزنده، به ویژه تنش‌های شوری و خشکی بررسی شوند.

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات ادامه داد: سال جاری یک دوره آموزشی موفق با حضور اساتید پژوهشکده و سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور در زمینه معرفی پتانسیل‌های گیاهان فضای سبز در شرایط کمبود منابع آب و تنش‌های آبی به مدت دو روز به صورت وبینار برگزار شد و محققین در این زمینه به سخنرانی پرداختند که شرکت کنندگان بسیاری از سراسر کشور و شهرداری‌های شهرهای مختلف در آن حضور داشتند.

وی افزود: تامین نهاده‌های سالم یکی از سیاست‌های کلی پژوهشکده است که در سال‌های گذشته در مورد میخک و شمعدانی موفقیت‌های خوبی حاصل شده و در آینده در زمینه گل آلسترومریا و نسرین این اقدامات اجرا خواهد شد. جایگزینی و بهبود بسترهای کشت نیز در برنامه‌های پژوهشکده قرار دارد.

وی تلفات پس از برداشت گل‌های شاخه بریده را یکی از مشکلات اصلی در این حوزه دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در این حوزه پرتی گل‌های شاخه بریده است چنانکه که در فرایند تولید تا مصرف حدود 30 الی 40 درصد دچار خسارت می‌شوند. بررسی مشکلات این حوزه و افزایش طول عمر پس از برداشت گل‌های شاخه بریده نیز از برنامه‌هایی است که مصوب شده و در نیمه دوم سال جاری و سال‌های آینده اجرا خواهد شد که در پروژه‌های جدید تلاش می‌کنیم تا برخی از اینها را به حداقل برسانیم.

بیات با اشاره به اینکه رویکرد پژوهشکده تاکنون در زمینه گل و گیاهان زینتی بوده است، گفت: حدود دو سال است که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری پروژه‌ای در زمینه تولید بذر سیکلامن F1 با استفاده از روش کشت بساک (آندروژنسیس) در مراحل اجرایی است اما هنوز به مرحله پایانی نرسیده است و آینده در ارتباط با گیاهان بذری نیز پروژه‌هایی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در طی سال‌های اخیر و به دلیل کاهش منابع آبی، یکی از برنامه‌های پژوهشکده جمع‌آوری گیاهان مقاوم به تنش‌های خشکی و کم آبی است. در تولید ارقام جدید گل، علاوه بر نوع و شکل گل‌ها، سایر خصوصیات ژنوتیپ‌های جدید از جمله مقاومت به تنش‌های زنده از قبیل آفات و بیماری‌ها و تنش‌های غیرزنده مانند کم آبی و خاک‌های شور نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات با اشاره به اینکه پژوهشکده این آمادگی را دارد که دستاوردهای خود را به بخش خصوصی واگذار کند، افزود: پروژه فرمولاسیون مواد نگهدارنده پس از برداشت در سال جاری در دست انجام بوده و کار بر روی ارزش افزوده و زنجیره تولید برخی گل‌های شاخه بریده آغاز شده و فرایند تولید تا عرضه به مصرف کننده، ارزیابی خواهد شد تا چالش‌های موجود در این مسیر مشخص شود. استفاده از روش‌های جدید در تولید کشت کنترل شده یا طبقاتی که امروزه یکی از شیوه‌های جدید تولید محسوب می‌شود نیز از اقداماتی است که در در بعضی از گل‌ها از جمله لیلیوم در دست مطالعه است.

 

شناسه خبر 77533