شناسه خبر:77578
1402/10/6 10:16:35
رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران خبر داد:

همدان، میزبان مدیران گردشگری شهرداری‌های ایران

رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران از برگزاری نشست مدیران گردشگری شهرداری‌های ایران به میزبانی همدان خبر داد و گفت: درواقع این یک نشست هم‌افزایی است بین شهرداری‌‌ها و وزارت میراث فرهنگی که درتلاشیم نوروزی متفاوت در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران و زائران داشته باشیم.

حمیدرضا نادری‌راد اظهار کرد: شهرداری‌ها نقش بسزایی در رونق گردشگری شهرها دارند و این مهم به‌خاطر در اختیارداشتن تمام ابزارهایی که مربوط به رونق صنعت گردشگری است؛ از قبیل حمل‌ونقل، اسکان موقت، اطلاع‌رسانی، اِلمان‌های شهری و برندینگ شهری، احیای بافت تاریخی، توسعه و سرمایه‌گذاری مراکز تفریحی و سیاحتی شهر، فراهم کردن تسهیلات برای ساخت مراکز اقامتی و غیره.

نادری‌راد از برگزاری نشست مدیران گردشگری شهرداری‌های ایران به میزبانی همدان از ششم تا هفتم دی‌ماه خبر داد و افزود: درواقع این یک نشست هم‌افزایی است بین شهرداری‌‌ها و وزارت میراث فرهنگی که درتلاشیم نوروزی متفاوت در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران و زائران داشته باشیم.

وی به تشریح موضوعات مطرح‌شده در این نشست پرداخت و گفت: در این نشست بررسی می‌شود که در مناسبت‌های ملی و مذهبی، شهرداری‌ها چه خدماتی می‌توانند به گردشگران ارائه دهند و وزارت میراث فرهنگی چه حمایت‌هایی از آن می‌کند. دیگر موضوع، بررسی ظرفیت‌های مشترکی است که شهرداری و میراث فرهنگی دارند. مبحث بعدی، تقویم مشترک بین شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف از قبیل اجرای تورهای گردشگری، برگزاری جشنواره و نمایشگاه، فعالیت در اقسام گردشگری، تولید محتوای مشترک، معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی جامع ستادهای خدمات‌رسانی شهرداری‌ها همراه با ارائه نقشه نقاط مختلف ایران است و در این راستا شهرهای مختلف فضاهای تبلیغی‌ خود را به معرفی ظرفیت شهرهای دیگر نیز اختصاص می‌دهند.

رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران ادامه داد: برای برگزاری مناسبت‌ها به‌طور مثال با توجه به در پیش بودن نیمه شعبان و انتخاب قم به‌عنوان مقصد گردشگری زیارت، اگر به‌صورت گروهی گردشگران بخواهند در قم حضور پیدا کنند، یک هماهنگی بین قم و سایر شهرها شکل می‌گیرد و امسال با توجه به قرارگیری ماه رمضان در نوروز، به‌طور حتم سفرهای نوروزی زودتر انجام می‌شود که در این راستا برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به وجود اقسام مختلف گردشگری، گفت: این اقسام شامل گردشگری زیارت، گردشگری مقاومت، گردشگری تاریخی، گردشگری کودک و گردشگری الکترونیکی و مجازی است؛ به‌طور مثال درخصوص گردشگری مقاومت، پیگیری می‌کنیم که اگر گردشگر در رشت حضور پیدا می‌کند، علاوه‌بر دیدن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، با هویت قهرمانان ملی و استکبارستیز آن شهر همچون میرزاکوچک‌خان و نهضت جنگل نیز آشنا شود. در سایر شهرها همچون همدان هم علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری شهر همدان، گردشگران با شهدا و بزرگان و مراکز دفاع مقدس این شهر نیز آشنا خواهند شد.

نادری‌راد اضافه کرد: برای تقسیم‌بندی بین شهرها تقریباً پنج مدل گردشگری را تعریف می‌کنیم و شهرهای مختلف ذیل آن مدل برنامه اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت دبیرخانه گردشگری مقاومت در 12 شهر کشور، گفت: درخصوص گردشگری مقاومت در حوزه مقاومت و استکبارستیزی، همدان و شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، بوشهر، قم، شیراز، مشهد، اهواز، سنندج، قزوین و کرمانشاه، فعالیت می‌کنند؛ همچنین درنظر داریم اطلس گردشگری مقاومت که شامل معرفی بزرگان شهرهای مختلف در حوزه مشروطه، دفاع مقدس و مدافعان حرم است را نیز تهیه کنیم‌. در ضمن در این نوع گردشگری باغ‌موزه‌های دفاع مقدس نیز به‌عنوان یکی از مکان‌های گردشگری، معرفی می‌شوند.

رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران تصریح کرد: همچنین در حوزه گردشگری کودک نیز شهرهای همدان، شیراز، تهران، قزوین و رشت و در حوزه گردشگری تاریخی اصفهان، کاشان، یزد، شیراز، تهران و قزوین تعریف شده‌اند که براساس دستورالعمل‌های تعریف‌شده فعالیت دارند.

وی به بیان دیگر دستاوردهای نشست پرداخت و ادامه داد: همچنین در این نشست درخصوص نقش شهرداری در رونق گردشگری شهری و بایدونبایدها و ظرفیت‌هایی که دارند، بحث و گفت‌وگو می‌شود؛ دیگر موضوع مورد بحث تبادل تجربیات و ارائه گزارش عملکرد گردشگری بین شهرهای بزرگ گردشگرپذیر با سایرشهرها است.

نادری‌راد عنوان کرد: در نوروز امسال در ستادهای خدمات‌رسانی شهرها، نقشه شهرها توزیع می‌شود و نشریه الکترونیک نیز تعریف می‌کنیم که اگر گردشگری به هر شهری رفت، با ورود به آدرس لینک از ستادهای خدمات‌رسانی و امکاناتی که شهرداری به گردشگران می‌دهد، مطلع شود.

وی به بیان دلایل انتخاب همدان به‌عنوان میزبان نشست‌ها پرداخت و گفت: همدان به‌خاطر سابقه تاریخی، موفقیتش در حوزه گردشگری کودک و دارا بودن رتبه ارزیابی عملکرد مناسب در بین شهرهای هم‌رده خود، برای این نشست انتخاب شد و اینکه سازمان فرهنگی شهرداری همدان نیز خود درخواست میزبانی این نشست را داشت.

رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با اشاره به مؤثر بودن این نشست در بین شهرداری‌ها، متذکر شد: در پایان این نشست بیانیه مشترک بین مدیران گردشگری خواهیم داشت تا بتوانیم با کمک هم خدمات منسجمی در راستای گردشگری ارائه دهیم. همچنین در این نشست پیگیر بحث چارت ساختاری گردشگری در برخی شهرداری‌های فاقد چارت خواهیم بود تا بتوانیم بودجه و اعتبارات برای آنان تخصیص دهیم.

 

شناسه خبر 77578