شناسه خبر:77580
1402/10/6 10:29:24

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تولیدات واحدهای پرورش زالوی طبی به‌ویژه در بخش‌های درمانی و بهداشتی و ماهیان زینتی استان، بازار صادراتی دارد؛ به‌طوری که غیر مستقیم به کشورهای عراق، ترکیه، ازبکستان و دیگر مقاصد صادراتی، ارسال می‌شود.

احمد بختیاری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ابراز کرد: هم‌اینک سه واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالوی طبی در استان فعال است که پیش‌بینی می‌شود تولید زالوی طبی تا پایان سال به 400 هزار قطعه برسد.

وی با ارائه گزارشی در بخش پرورش ماهیان زینتی استان، از پیش‌بینی تولید پنج میلیون و 200 هزار قطعه ماهیان زینتی در استان خبر داد و تأکید کرد: طبق نقشه راه کشاورزی، این میزان به 10 میلیون و 200 هزار قطعه افزایش پیدا می‌کند.

بختیاری با بیان اینکه در‌حال حاضر 67 واحد پرورش ماهیان زینتی در استان فعال است، اظهار کرد: پرورش ماهیان زینتی علاوه‌بر تولید صنعتی، فرصتی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی است.

وی تصریح کرد: پرورش ماهیان زینتی در مقایسه با پرورش ماهیان خوراکی از مزیت‌هایی برخوردار است، همچون نیاز به فضایی معادل 20 متر مربع؛ از همین رو در فضاهای خانگی امکان تولید و پرورش مهیا است.

بختیاری با اشاره به اینکه تولیدات خانگی زیر 50 هزار قطعه و بیش از 50 هزار قطعه در قالب تولیدات صنعتی انجام می‌شود، ادامه داد: هر 20 هزار قطعه ماهی در این صنعت یک اشتغال مستقیم در پی دارد؛ بنابراین علاوه‌بر صادرات و ارزآوری، اشتغال‌زایی از مزایای پرورش ماهیان زینتی است.

وی نیاز آبی این صنعت را بسیار محدود دانست و افزود: زالوی طبی و ماهیان زینتی با کمترین میزان مصرف آب امکان تولید و پرورش دارند، همچنین یکی از واحدهای پرورش زینتی با خلاقیت، کار تحقیقاتی و استفاده توأم پرورش ماهی زینتی و گیاه، مصرف آب را بیش از 70 درصد کاهش داده و این امر در راستای بهره‌وری آب مثمر ثمر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: راهکاری‌های دستیابی به افزایش تولید، احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، افزایش تولید در واحد سطح، گسترش مشاغل خانگی و ایجاد مجتمع‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی است.

بختیاری اظهار کرد: واحدهای تکثیر ماهی زینتی اشتغال 150 نفر را به‌طور مستقیم در استان فراهم کرده است که بخشی از تولیدات خود را در همدان عرضه می‌کنند.

 

شناسه خبر 77580