شناسه خبر:77583
1402/10/6 10:33:03

سپهرغرب؛ گروه یادداشت، حسین صادقیان: بارها ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت و مصاحبه‌ها بر صادق بودن مدیران در تعامل با مردم و مواجه با مسائل مختلف کشور تأکید کردند، رئیس دولت مردمی سیزدهم که حتی عده چشمگیری از مخالفان و منتقدانش نیز بر صداقت او مهر تأیید می‌زنند، به‌درستی بر این عقیده است که مردم از دولت‌مردان انتظار دارند علاوه‌بر صدق نیت، در گفتار و عمل هم صادق باشند و هرجا امکان انجام کاری را نداشتند، صادقانه علل آن را با مردم در میان بگذارند. رئیس دولت سیزدهم معتقد است، صداقت از عناصر مهم حکمرانی بوده و دولت باید صادق‌الوعد باشد.

واقعیت این است که عده قابل توجهی از ما به‌دلیل ضعف ایمان، کمی تجارب اجتماعی و ناخالصی‌های نسبی خود، نمی‌توانیم باور کنیم که صداقت در زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی، بهترین آورده‌ها را در میان‌مدت و بلندمدت برایمان دارد، اگر کسی این سخن معصوم علیه‌السلام را که «النجاه فی الصدق» است، باور کند و به‌عنوان موحد کار و نتیجه آن را البته با برنامه به درگاه الهی واگذار کند، حتماً خدا از او به بهترین وجه دفاع خواهد کرد. به‌علاوه غالب مردم هم این‌گونه حالت را می‌فهمند، گرچه ممکن است بروز نداده و برای جلب منافع خود، به آن اذعان نکنند.

البته باید بین سادگی، ساده‌اندیشی و صداقت تفاوت قائل شد؛ همان‌طوری که بین زرنگی به معنای درست آن با تزویر و ریا تفاوت وجود دارد، برخی به غلط فکر می‌کنند کسی که صادق است، در جامعه مثلاً پیچیده امروزی، گول خورده و ساده‌اندیشی کرده است. درحالی که انسان صادق لزوماً ساده نیست، حال اگر سادگی را به معنای بی‌پیرایه بودن لحاظ کنیم، به اعتبار دیگر هر صادقی ساده نیست و هر ساده‌ای قهراً صادق به حساب نمی‌آید. این بلیه‌ای است که در حوزه تفکر به‌طور نادرست غیر مذهبی‌ها، نسبت به متدینین قائلند که می‌شود با مثال‌هایی آن را مورد پالایش قرار داد؛ مانند اینکه سؤال کنیم اگر مذهبی‌ها ساده‌اندیش هستند، چرا مستکبرین و زورگویان از تدبیرهای آن‌ها و برنامه‌هایشان به وحشت می‌افتند؟!

رهبران دینی ما که دیانت را عین سیاست می‌دانند، با صداقت تمام، هوشیاری به خرج می‌دهند؛ مطالعه روش اعاظمی چون آیت‌الله مدرس، شیخ فضل‌الله نوری، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مؤید چنین ادعایی است. این علمای بزرگ و الهی با توجه به صداقتی که داشته‌اند، همواره مورد حمایت دل‌های بیدار و عدالت‌خواهان قرار گرفته‌اند، طوری که طاغوتیان و اهالی زر و زور و تزویر ایشان را مهم‌ترین دشمنان خود دانسته و می‌دانند. همین کسانی که شاگرد صادق‌ترین انسان‌های روزگار یعنی سلسله انبیای عظام و پیروان بارز ائمه معصومین علیهم‌السلام هستند.

اگر دقت و یا مطالعه کرده باشید، تأیید خواهید کرد که حمایت قاطع ملت فهیم ایران اسلامی و سایر موحدین و حق‌طلبان جهان که موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد، به‌علت ایمان قوی قاطبه مردم ایران به صداقت رهبری نهضت اسلامی، حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه بود و ادامه همین مسیر صادقانه توسط جانشین خلف آن حضرت، موجب شده که انقلاب عزتمند ما ادامه و رشد یابد و کشور ما را به جایی برساند که مستضعفین جهان امیدوار و مستکبرین عالم به ستوه آیند. امیدواریم همه ما و به‌خصوص مدیران ارشد و میانی دولت سیزدهم مطابق مطالبه هوشمندانه ابراهیم رئیسی، صادقانه‌تر به ایران اسلامی خدمت کنند، ان‌شاءالله.

 

حسین صادقیان

شناسه خبر 77583