شناسه خبر:77660
1402/10/7 11:16:43

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان از اجرای کشاورزی قراردادی در استان خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از کشت‌های پاییزه استان شامل پنج محصول گندم، جو، کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش این طرح قرار دارند.

شهرام پرورش روز چهارشنبه با اشاره به اجرای کشت قراردادی در استان، اظهار کرد: با این طرح بخش عمده‌ای از کشت‌های پاییزه استان، شامل کشاورزی قراردادی می‌شود.

وی با بیان اینکه پنج محصول گندم، جو و کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش کشت قراردادی هستند، افزود: جو و دانه‌های روغنی برای نخستین‌بار زیر پوشش طرح کشاورزی‌ قراردادی قرار گرفته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: برنامه ابلاغی این طرح بیش از 519 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود. وی در ادامه متذکر شد: سطح گندم آبی و دیم زیر کشت کشاورزی قراردادی 414 هزار و 500 هکتار، جو آبی و دیم 95 هزار هکتار، کلزا پنج هزار هکتار و گلرنگ و کاملینا حدود پنج هزار هکتار در استان ابلاغ شده است.

پرورش مراکزی مانند اداره کل غله و خدمات بازرگانی، تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام را مجریان طرح خواند و تصریح کرد: تخفیف 20 درصدی بیمه، کمک‌هزینه حمل محصول به‌ازای هر تُن محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی و تأمین و تدارک کود و کود سرک با اولویت کشت‌های قراردادی، از مزایای این طرح شمرده می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این حوزه، یادآور شد: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کشاورزان همچنین آموزش‌های ترویجی در این بخش، شماری از اقدامات است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان با بیان اینکه کشاورزان علاوه‌بر مراجعه حضوری به مراکز خدمات کشاورزی می‌توانند با ورود به سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی اقدام به عقد قرارداد کنند، اضافه کرد: نصب نرم‌افزار نیز از دیگر روش‌های اقدام به ثبت اطلاعات و عقد قرارداد است.

 

شناسه خبر 77660