شناسه خبر:77874
1402/10/13 10:38:51

سپهرغرب-گروه خبر:فرماندار گیلانغرب گفت: 50 میلیون متر مکعب آب سامانه گرمسیری به‌صورت سالیانه به این شهرستان اختصاص یافته و مجوز تخصیص آن نیز صادر شده و از سال آینده این طرح برای تأمین بخشی از آب شرب و کشاورزی منطقه عملیاتی می‌شود.

«علی پروین» روز سه‌شنبه ابراز کرد: از مجموع این میزان آب تخصیصی به شهرستان از محل سامانه گرمسیری، 36 میلیون متر مکعب آن برای مشروب کردن اراضی کشاورزی و 14 میلیون متر مکعب آن نیز برای تأمین آب شرب و بخش صنعت استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: البته اراضی کشاورزی که قرار است از محل این میزان حق‌آبه سالیانه مشروب شوند، زیر پوشش سدهای شهرستان نیستند و این جدای از اراضی پایاب سدها خواهد بود.

فرماندار گیلانغرب در ادامه گفت: اراضی پایاب سدهای زاگرس، مخزنی و سراب درمجموع 6 هزار و 800 هکتار است که تاکنون 6 هزار و 200 هکتار آن به سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده و مشکل دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی که با کمبود آب مواجه بوده و یا خارج از مسیر سدها قرار دارند، با انتقال آب سامانه گرمسیری حل می‌شود.

پروین با اشاره به اینکه اکنون چهار سد مهم در این شهرستان وجود دارد، ابراز کرد: یکی از این سدها «سد کله شک» یا مخزنی با ظرفیت ذخیره‌سازی پنج میلیون متر مکعب و دارای پنج میلیون متر مکعب ذخیره فعلی آب است که اکنون 30 هکتار از باغات انگور را مشروب کرده و محل تأمین آب این سیلاب‌های فصلی و آب رودخانه، دهستان چله است.

وی همچنین سد دیگر را «دایک گیلانغرب» یا سراب با 50 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی نام برد که اکنون 2.5 میلیون مترکب آب دارد و سه هزار و 900 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را مشروب می‌کند و محل تأمین آب این سد نیز چشمه سراب از توابع شهرستان است.

فرماندار گیلانغرب اضافه کرد: سد دیگر منطقه «زاگرس» با حجم ذخیره 60 میلیون متر مکب آب است که اکنون 35 میلیون متر معکب آب به‌عنوان ذخیره اصلی دارد و 6 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را زیر پوشش برده و منبع تأمین آب این سد نیز رودخانه دیره است.

پروین ادامه داد: سد «شرفشاه» در سومار با حجم 150 میلیون متر مکب، دیگر سد منطقه است که 40 میلیون متر مکب آب را در خود ذخیره دارد و قرار است سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی قصر شیرین و 350 هکتار از اراضی کشاورزی گیلانغرب را مشروب کند که منبع تأمین آب این سد نیز رودخانه کنگیر است.

گیلانغرب با بیش از 72 هزار نفر جمعیت، 41 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و سالیانه 100 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

 

شناسه خبر 77874