شناسه خبر:78016
1402/10/17 10:26:22

رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان در همدان اعلام کرد: 61 درصد از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت، 37 درصد رد صلاحیت و دو درصد هم عدم ثبت‌نام شدند.

حجت‌الاسلام جلال مرادی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه افراد ردصلاحیت‌شده سه‌ روز مهلت اعتراض دارند، اظهار کرد: داوطلبان می‌توانند اعتراض خود را نسبت به رد صلاحیت در مدت سه روز به شورای نگهبان اعلام کنند و به حضور افراد در دفتر نیاز نبوده و اعتراض آن‌ها در مدت یک ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان در همدان با بیان اینکه نتایج اعلام‌شده قطعی نیست، بیان کرد: نتایج‌ گفته شده نظر هیئت نظارت مرکزی بوده و طبق قوانین نظر شورای نگهبان، نتیجه قطعی است.

مرادی با بیان اینکه 524 نفر در مرحله تأیید صلاحیت مورد بررسی قرار گرفتند، تصریح کرد: از این تعداد 315 نفر تأیید صلاحیت شدند که رقم بی‌سابقه‌ای را شاهد هستیم؛ ضمن اینکه 196 نفر رد صلاحیت شدند که این میزان 37 درصد را شامل می‌شود و 9 نفر که دو درصد را تشکیل می‌دهند، شامل عدم ثبت‌نام هستند.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان در همدان با اشاره به عدم ثبت‌نام افراد، افزود: عدم ثبت‌نام به معنی عدم بارگذاری مدارک لازم شامل مدارک تحصیلی، گواهی‌نامه‌ها، پایان خدمت و پنج سال سوابق پژوهشی است و اینکه چرا این افراد با اینکه مدارک کامل ارائه نداده‌اند اما تا این مرحله رسیده‌اند را باید از هیئت اجرایی سؤال کرد.

به گفته رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان در همدان، تعداد داوطلبینی که صلاحیت آن‌ها تأیید یا رد شده و در محافل سیاسی و خبری به‌صورت غیر رسمی مطرح شده، به شرح زیر است:

شهرستان اسدآباد شامل 19 نفر تأیید صلاحیت، 21 نفر رد صلاحیت، شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ شامل 58 نفر تأیید صلاحیت، 17 نفر رد صلاحیت و سه نفر عدم ثبت‌نام، شهرستان‌های رزن و درگزین شامل 30 نفر تأیید صلاحیت، 19 نفر رد صلاحیت، شهرستان تویسرکان شامل 26 نفر تأیید صلاحیت، 20 نفر رد صلاحیت، شهرستان ملایر شامل 59 نفر تأیید صلاحیت، 37 نفر رد صلاحیت، شهرستان نهاوند شامل 31 نفر تأیید صلاحیت، 21 نفر رد صلاحیت و همدان و فامنین شامل 96 نفر تأیید صلاحیت، 51 نفر رد صلاحیت و 6 نفر عدم ثبت‌نام است.

مرادی با اشاره به اینکه هیئت نظارت استان 524 نفر را مورد بررسی قرار داده، بیان کرد: حدود 50 جلسه سه‌ساعته‌ برگزار شد و این افراد مورد بررسی قرار گرفتند و رد یا تأیید صلاحیت شدند و طبق ماده 50 قانون اساسی نظرات مطرح‌شده قطعی نیست و شورای نگهبان نظر قطعی را می‌دهد.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان در همدان با بیان اینکه از داوطلبین در استان 61 درصد تأیید صلاحیت، 37 درصد رد صلاحیت و دو درصد هم عدم ثبت‌نام شده‌اند، بیان کرد: بعضاً اختلافاتی بین آمار و ارقام موجود میان هیئت نظارت و هیئت اجرایی وجود دارد و این به‌خاطر آن است که هیئت نظارت 50 روز و هیئت اجرایی 15 روز فرصت بررسی دارد و اختلافات موجود به‌خاطر این است و امسال نخستین سالی بود که ثبت‌نام به‌صورت الکتریکی انجام می‌شد.

 

 

شناسه خبر 78016