شناسه خبر:78052
1402/10/17 11:26:57
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی مطرح کرد:

افزایش 50 درصدی بهره‌وری دامپروری عشایری با اجرای توصیه‌های ترویجی

سپهرغرب-گروه کشاورزی: عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور از افزایش 50 درصدی بهره‌وری واحدهای دامپروری روستایی و عشایری در صورت به‌کارگیری توصیه‌ها و دستورالعمل‌های ترویجی خبر داد.

نادر پاپی ضمن اشاره به عوامل متعدد تأثیرگذار در بازده حرفه دامپروری، نقش حاکمیت و سیاست‌گذاری و عملکرد انواع نهادهای متولی و آگاهی و همچنین تجربیات خود دامداران را در این فرایند حائز اهمیت قلمداد کرد.

*نقش حاکمیتی در طرح‌های ترویجی

وی افزود: حاکمیت با تعیین قیمت نهاده و ستانده (محصول)، نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری بر عملکرد اقتصادی و حتی تداوم واحدهای پرورش دام دارد، به‌طوری‌که ادامه فعالیت آن­‌ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و کارشناس مروج ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه نهادهای متولی مثل مراکز تحقیقاتی و سازمان آموزش و ترویج هم نقش قابل‌توجهی در این زمینه‌ دارند گفت: این مجموعه‌ها می‌توانند با به‌کارگیری روش­‌های متعدد به توسعه و بهره­‌وری واحدهای تولیدی کمک کنند.

پاپی ضمن تأکید بر اهمیت ترویج روش‌های توسعه بهره‌‎وری بین تولیدکنندگان گفت: به‌کارگیری توصیه­‌ها و دستورالعمل‌­های ترویجی در واحدهای دامپروری روستایی و عشایری، می‌­تواند تا 50 درصد بهره‌وری در این واحدها را افزایش دهد.

*اصول ترویج موفق چیست؟

وی یادآور شد: قبل از هر موضوعی، کارشناس ترویج باید کاملاً به آداب‌ورسوم و فرهنگ دامدار آشنا بوده و بتواند با او رابطه برقرار کند. به عبارتی زبان دامدار را خوب بفهمد. همچنین لازم است اعتماد دامدار به‌طور کامل جلب شود تا توصیه‌­ها و دستورالعمل‌های کارشناس ترویجی را به‌کار گیرد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: به‌طور خلاصه بخش ترویج می‌تواند با روش‌­هایی شامل تربیت کارشناس ترویج (ترجیحاً از بین روستائیان و عشایر) برای ارتباط مستمر و دائمی با دامدار، برگزاری کلاس­های آموزشی برای بهره­‌برداران در زمینه­‌های تبیین اهمیت و جایگاه دامپروری کشور و نقش آن­‌ها در تولید و ایجاد ثبات امنیت غذایی ایفای نقش کند.

پاپی آگاه کردن بهره­‌برداران از دانش و فن­‌آوری­‌های روز در حوزۀ دامپروری کشور و انتقال آن به سطح جامعۀ روستایی و عشایری، ارائه بسته­‌های ترویجی شامل دستورالعمل­‌های به‌کارگیری دانش دامپروری در زمینه­‌های مختلف مثل اصلاح دام، تولیدمثل، تغذیه، بهداشت و جایگاه به دامداران را نیز در توسعه و بهره‌­ور کردن تولیدات بهره­‌برداران روستایی و عشایری مؤثر دانست.

وی گفت: انتقال دانش جیره‌نویسی دام و طیور با استفاده از جیره­‌های خوراک کامل مثل خوراک کامل تخمیری و خوراک کامل پلت شده و جلوگیری از روش­‌های تجربی قدیمی خوراک دادن، همچنین به‌کارگیری دستورالعمل­‌های چندقلوزایی و چندبارزایی دام در شرایط روستایی می‌­تواند بهره‌­وری را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

عضو هیئت علمی مسسه تحقیقات علوم دامی کشور خاطرنشان کرد: تشویق دامداران برای تولید بیشتر در واحد دام باقیمت‌گذاری بر اساس کیفیت محصول و خرید تضمینی محصولات در صورت مازاد بودن و نبود بازار مصرف، ارزش‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات دامپروری روستایی و عشایری (سنتی) بر اساس کیفیت محصولات محلی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به دامداران خرده‌پا به‌ویژه در شرایط بحرانی برای جلوگیری از ورشکستی دارای اهمیت است.

پاپی با اشاره به لزوم آگاه کردن دامداران از به‌کارگیری برخی شیوه­‌های غلط که بر اساس عادت بین آن‌ها موروثی شده و حاضر به ترک آن‌ها نیستند گفت: به‌عنوان‌مثال در پرواربندی بره، برخی دامداران تا چاق شدن کامل دام، آن را نگهداری کرده و سپس به کشتارگاه می‌فرستند و این در صورتی است که دامدار در این وضعیت در حال ضرر کردن است ولی خودش متوجه موضوع نیست.

 

 

شناسه خبر 78052