شناسه خبر:78057
1402/10/17 11:43:05

سپهرغرب-گروه تیک:دست برتر را در مبانی داریم

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: هر کس علم‌شناس و در محیط علمی آب‌دیده باشد و خاک حجره علم و دانشگاه را خورده باشد، می‌داند در مقام علمی و نظری، دست برتر را در مبانی داریم.

حامد حاجی‌ملامیرزایی با تاکید بر تسری چنین نشست‌هایی و سیاست‌پژوهی‌های علمی به تصمیم‌سازی‌های مؤثر در کشور گفت: ساز و کارهای حکمرانی و حاکمیت تصلب خاصی دارد و ما باید انعطاف و نشاط و روح علمی این نشست‌ها را به سمت تصمیمات و حکمرانی فرهنگی خودمان و حکمرانی که باید محقق شود تسری بدهیم.

وی افزود: اگر بخواهیم نکات علمی در ارتباط با تعلیم و تربیت که علما در حوزه و درس خارج فقه داشته‌اند را به حوزه فضای مجازی تسری و تعمیم دهیم، این همه معانی عمیق در یک واژه نمی‌گنجد.

حاجی ملامیرزایی گفت: هر فردی که علم‌شناس و در محیط علمی آب‌دیده باشد و خاک حجره علم و دانشگاه را خورده باشد، می‌داند که این مباحث مرز دانش است. در مقام علمی و نظری، ما دست برتر را می‌توانیم در مبانی داشته باشیم.

وی با اشاره به این روایت از امیرالمؤمنین که «فإنّما البَصیرُ مَن سمِعَ فتَفَکر و نَظرَ فأبْصرَ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ» گفت: فرد باسواد در حوزه رسانه در ابتدا روی محتوا اعم از مکتوب، دیداری و شنوایی تعمق و تفکر می‌کند. این همان آموزه‌هایی است که در حوزه فضای مجازی قصد داریم به بینش و استحکام و عمق بیشتر بکشانیم که علما از آن به عنوان ملکه یاد می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی افزود: یکی از اهداف برگزاری پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای در وزارت فرهنگ که یکی از صاحب اولویت‌ترین مسائل ما در فضای مجازی و محوری‌ترین بحث‌های گذشته، حال و آینده وزارتخانه است، این است که تولید نظریه و نظریه‌پردازی عمیق را در حوزه مرتبط با سواد رسانه‌ای دست بگیریم.

رئیس پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران، با اشاره به حساسیت‌های حوزه کودک گفت: در مساله و محورها نباید از حوزه کودک خارج شویم چرا که حوزه بسیار مظلوم و رهاشده‌ای است و همه کشورها به آن می‌پردازند به طوری که فرانسه قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در این موضوع دارد و حضور مدیرعامل تیک تاک در کنگره آمریکا و سوالاتی که از او شد خود نشان‌دهنده حساسیت جوامع مختلف به این موضوع است.

حاجی‌ملامیرزایی گفت: در شورای عالی فضای مجازی در دستور کار قرار دارد که لایحه و طرح جدید برای جرایم رایانه‌ای ارائه کنیم و موضوعات جدید را در آن لحاظ کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: ما باید به سواد رسانه‌ای از سه سطح نگاه کنیم؛ برای سواد رسانه‌ای یک نگاه گذشته‌نگر و منفعل قابل ترسیم است، یک نگاه فعال و یک نگاه پیش فعال، آینده‌نگر و پیش‌نگر نیز برای آن قابل ترسیم است.

حاجی ملامیرزایی ادامه داد: باید آرام آرام زوایا و آسیب‌هایی که در آینده با آن مواجه هستیم با ابزارهای مختلف اعم از هوش مصنوعی، متاورس، شبکه‌های اجتماعی و دیگر موضوعات که در هم تنیده می‌شوند باید بیاییم ببینیم این سواد و آن دانش با عناوین جذاب چه حرف و رویکردی را دارد و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم و هر چقدر هم می‌توانیم حتماً پنل علمی برای این سه نگاه در همایش پیش رو داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تنوع در حاکمیت خوب است، گفت: نباید غافل شویم که نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه‌ای هستیم. اگر به آن دکترین برسیم، یک الگوی راهبردی منسجم به ما می‌دهد که به صورت هم افزا و مورد اجماع که همه هماهنگی‌ها و اقدامات ما با آن دکترین منسجم و یکپارچه می‌شود و می‌تواند مساله را دنبال کند.

***مساله شناسی می‌کنیم

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: حوزه علمیه به شدت استقبال می‌کند که ما درخواست اطلاعات کنیم. به ما گفتند ما مساله شناسی کنیم و حوزه روی فقه آن کار کند و از این طریق می‌توان آن وحدت والای بین حوزه و دانشگاه را رقم بزنیم.

وی افزود: تا باور راسخ به دانش و پیش فرض‌ها نداشته باشیم این اتفاق نمی‌افتد که عینیت پیدا کند. حتماً باید جایی را برای دعوت از حوزه علمیه و علما و ساحت قرآنی و معرفتی در حوزه علوم شناختی داشته باشیم و به لحاظ اهمیت حوزه کودک، بحث بسیار مستوفایی در باب روایات کودک دیده شده است.

 

 

شناسه خبر 78057