شناسه خبر:78069
1402/10/18 09:31:10

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: دلسرد کردن سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در استان مصداق بارز خیانت به مردم است و مشکلات جدی موجود در بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی باید برطرف شود.

اسماعیل زارعی کوشا در مراسم گرامیداشت و تجلیل از واحدهای صنعتی و معدنی نمونه کردستان که در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: بیش از 2 دهه گذشته همه عناوین انتخاب شده برای سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب پیشینه اقتصادی داشته که این بیانگر ضرورت و اهمیت این بخش است.

وی با اشاره به اینکه نظام یک چشم اسفندیاری دارد و آن هم اقتصاد است و دشمن تمام تلاشش این است که خنجر خود را در آن فرو کند، بیان کرد: توانمندی جامعه از لحاظ اقتصادی و شکوفایی این بخش منجر به افزایش امنیت و رفع آسیب‌های اجتماعی و امیدآفرینی خواهد شد.

وی ادامه داد: نگاه و تاکید ما بر تسهیل‌گری در امر تولید است و معتقدیم تولیدکنندگان به جنگ تمام عیاری وارد شدند که از همه جهات با مسائل مختلفی هم چون تحریم، بازار، تغییر و تحولات جهانی و منطقه‌ای، نرخ ارز و ارزس پول ملی، مالیات، تامین اجتماعی، نرخ سود تسهیلات مواجه هستند.

استاندار کردستان اظهار کرد: همین که فردی شجاعت و جرئت ورود با کار تولید آن هم در سخت ترین شرایط ممکن، پیدا کرده بالاترین کار خیر را انجام داده است.

زارعی کوشا بر تغییر نگاه در بدنه کارشناسی ادارات تاکید کرد و گفت: عمده مدیران نگاهشان به تولید مطلوب است ولی در بدنه کارشناسی مشکلات جدی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: مجموعه بانک‌های استان همراه بخش تولید هستند و اگر نارضایتی و مشکلی باشد شاید مربوط به مسئول اعتبارات در شعبه‌های باشد که این جایگاه شایسته او نیست.

استاندار کردستان گفت: در جلسات با مسئولان ارشد کشوری درخواست کردیم استان‌های زاگرس نشین باید از قواعد بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات معاف شوند که خوشبختانه هم در حال به نتیجه رسیدن است.

زارعی کوشا ادامه داد: امسال با وجود همه موانع و مشکلات، حرکت‌ها و اقداماتی انجام شد که نشان داد مسیر درست و رو به هدف را طی می‌کنیم به گونه ای که براساس گزارش مرکز آمار در پاییز امسال شاهد کاهش نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته هستیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از سبد خانوار در کردستان به بخش خوراکی مربوط می‌شود این مساله بر نرخ تورم در استان تاثیرگذاشته است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه یکی از درخواست‌های استانداران از رئیس جمهور ورود به بحث کنترل تورم براساس ظرفیت هر استان است، گفت: به عنوان نمونه در بخش واردات گوشت اقدام کردیم ولی در زمینه تخصیص ارز آن چون کشوری انجام می‌شود مشکلاتی ایجاد شد و باعث شد هدف مدنظر محقق نشود.

وی با بیان اینکه از این به بعد شاهد ورود و فعالیت بیشتر هدلینگ‌های سرمایه گذاری کشوری هم چون شستا در استان خواهیم بود، گفت: آماده برگزاری جشن احیای حداقل 70 واحد تولیدی راکد در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت در استان هستیم.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه همایش بزرگ سرمایه‌گذاری در بهار سال آینده در استان برگزار می‌شود، ادامه داد: انجام فعالیت‌های عمرانی در کاهش نرخ بیکاری در استان بی تاثیر نبوده است به گونه ای که در این مدت هفت همت در بخش عمرانی استان هزینه و به کار تبدیل شده است.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری هم در این مراسم ضمن محکوم کردن جنایت حادثه تروریستی داده شده در کرمان، اظهار کرد: مسئولان در حوزه اقتصادی و تولید باید آینده نگر باشند.

ماموستا فایق رستمی با اشاره به اینکه علم و دانش ما را به سمت رشد و پیشرفت هدایت می‌کند، افزود: بهره مندی از علم و دانش در همه بخش‌ها مختص این دوره نیست بلکه در گذشته‌های دور هم مردم به این مساله پی برده بودند.

وی ادامه داد: کسب اقتصاد قوی مستلزم حمایت از فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی و بکارگیری همه منابع؛ توانمندی‌ها و شناخت راه‌های تقویت اقتصاد و شناسایی نخبگان و ظرفیت هاست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم در این مراسم با بیان اینکه برخی‌ها با اقداماتشان در زمین دشمن حرکت می‌کنند نه در راستای حمایت و رونق تولید، گفت: باید بی پروا در حمایت تولید اقدام شود و اگر افرادی توان فعالیت در این زمینه را ندارند کار را به افراد توانمند و متخصص واگذار کنند.

سید کمال حسینی با اشاره به اینکه توسعه با تعارف در تعارض است، گفت: بخش خصوصی خواستار جذب و اعتماد بیشتر به صاحبان صنعت که با جان و دل در بخش تولید کار می‌کنند، است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با توجه به اینکه کردستان در رتبه‌های آخر صنعت قرار دارد بتید بانک‌هایی که منابع و مصارف زیر 80 درصد دارندبه حمایت از بخش تولید در استان ملزم شوند.

عبدالله کاردانی اظهار کرد: قطار توسعه هر منطقه از تونل تولید می‌گذرد از این رو توجه به فعالین و سرمایه‌گذاران حوزه تولید ضروری است.

وی افزود: برگزاری جلسات و در نظر گرفتن آیتم‌های تشویقی و حمایتی برای تولیدکنندگان باید به عنوان یک ضرورت مهم مورد توجه قرار بگیرد.

کاردانی با بیان اینکه تامین امنیت سرمایه‌گذاری از مولفه‌های مهم در رونق تولید است، عنوان کرد: به اختصاص اعتبارات لازم به منظور اعطای سرمایه در گردش تولیدکنندگان، نوسازی ماشین‌آلات، توسعه خطوط تولید با توجه به امکانات لازم که می‌تواند منجر به توسعه همزمان تولید و اشتغال شود، توجه شود.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان اضافه کرد: با توجه به اینکه کردستان در صنعت رتبه‌های آخر دارد باید از موضوع منابع و مصارف معاف شود و یا بانک‌هایی که منابع و مصارف زیر 80 درصد دارند با اختصاص خط اعتباری ویژه از بانک مرکزی خود به حمایت از بخش تولید ملزم شوند.

وی با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در تولید اجتناب‌ناپذیر است، گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان برای حمایت از بخش تولید در هر حوزه‌ای آمادگی کامل دارد.

کاردانی افزود: اجرای طرحی همانند دوشنبه‌های تولید در سال جاری یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در استان بوده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام کرد: طرح دوشنبه‌های تولید جدای از اینکه مسوولان را در جریان وضعیت تولید قرار می‌دهد فرصتی ایجاد کرده تا تولیدکنندگان مشکلاتشان را در محل فعالیتشان مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه اساس رشد تولید در هر جامعه‌ای ایجاد زیرساخت‌های لازم است، عنوان کرد: یکی از زیرساخت‌های مهم در حوزه تولید ایجاد شهرک صنعتی است.

کاردانی اضافه کرد: همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید در تخصیص اعتبارات و خدمات برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه رونق تولید تلاش کنند و شهرک‌های صنعتی را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.

وی در پایان خواستار اختصاص اعتبارات کافی برای تملک زمین و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در استان شد.

در پایان این مراسم از تولیدکنندگان برتر و نمونه بخش‌های صنعت و معدن استان با اهدای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.

شناسه خبر 78069