شناسه خبر:78094
1402/10/18 11:42:37

آمارهای هواشناسی رشد بارش‌های کوتاه مدت را در استان کرمانشاه نشان می‌دهد درحالیکه با توجه به تغییرات اقلیمی هنوز کاهش بارش‌های بلند مدت برای مقابله با تنش آبی محسوس است.

چند سالی است که خبرهایی مبنی بر تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی به گوش می‌رسد و نشانه‌های آن را در بین فصل‌های سال جست‌وجو می‌کنیم و اگر بخواهیم با واقعیت‌ها جدی‌تر روبه رو شویم می‌بینیم که با موضوعی تحت عنوان تغییر اقلیم مواجهیم تغییر اقلیم همان چیزی است که کارشناسان از سال‌های قبل هشدار آن را گوشزد کرده بودند با این حال بر اساس چالش‌ها و پرسش‌های متعددی در راستای ناهنجاری‌های جوی مطرح شده که در مرحله نخست هواشناسی در پاسخ به روند بارندگی‌های زمستانه در کشور گفته شده که فعلاً خبری از بارش فراگیر نیست و امیدواریم در نیمه دوم دی و با شروع بهمن ماه شرایط بارش بهتر و کاهش دمای هوا را داشته باشیم.

کرمانشاه در بارش‌های کوتاه مدت سال زراعی وضعیت مناسبی دارد

سرپرست سازمان هواشناسی استان کرمانشاه محمد علی زورآوند درباره میزان بارشها اظهار کرد: پیش‌بینی‌های بلند مدت نسبت به پیش‌بینی‌های کوتاه مدت از دقت و صحت کمتری برخوردار هستند و بین 55 تا 65 درصد می‌توان به تحقق آنها استناد کرد.

وی با تاکید بر تغییر در پیش‌بینی‌های بلند مدت، گفت: با این حال بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته زمستان امسال زمستان نسبت به بلند مدت نرمال رو به پایین بوده و انتظار زمستان بسیار پر بارشی را نباید داشت.

مدیرکل هوا شناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: به طور کلی بارندگی‌های زمستانی امسال نسبت به زمستان سال گذشته روند بهتری خواهد داشت و امیدواریم بارش‌های مؤثر و مستمری تا پایان زمستان در استان کرمانشاه داشته باشیم.

زورآوند در ادامه به افزایش بارندگی‌های پاییزی با 143 درصد افزایش اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال زراعی 105.4 میلیمتر بارندگی در استان کرمانشاه ثبت شده که در مقایسه با سال زراعی گذشته روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است.

وی ادامه داد: از شروع بارندگی‌های پاییز تا به امروز 109 میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که این آمار در سال گذشته 59 میلیمتر به ثبت رسیده است که این بازندگی‌ها نسب به سال قبل 89 درصد درصد افزایش داشته اما نسبت به بلند مدت 23 درصد کاهش مشاهده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تاکید کرد: به طور کلی میانگین بارش‌ها در استان کرمانشاه 134 میلیمتر برآورد شده که نسبت به میانگین مدت مشابه سال قبل 76 درصد افزایش رشد اما نسبت به میانگین بلند مدت 13 درصد کاهش بارندگی داشته است.

زورآوند به بیشترین و کمترین بارش‌های در شهرستان‌های کرمانشاه نیز اشاره و اضافه کرد: بیشترین بارش برای شهرستان گواور با 241 میلیمتر بارندگی بود که نسبت به سال قبل 130 درصد افزایش و نسبت به بلند مدت نیز هشت درصد افزایش داشته اما شهرستان هرسین با 55 میلیمتر بارندگی نسبت به سال قبل 19 درصد کاهش و نسبت به بلند مدت 56 درصد کاهش داشته و پس از آن نیز شهرستان‌های کنگاور و صحنه کمترین بارش را داشته‌اند.

با توجه به آمار ارائه شده استان کرمانشاه در مجموع نسبت به سال گذشته روند رو به رشدی در فرایند بارش‌ها نسبت به سال گذشته داشته است اما همچنان نسبت به بلند مدت این بارش‌ها کاهشی بوده‌اند.

55 درصد مخازن سدی کرمانشاه پر شدند

در ادامه در رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در توضیح شرایط سدهای این استان پس از بارش‌ها، خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه دارای 12 سد مخزنی با حجم یک میلیارد و 345 میلیون متر مکعب است که با توجه به بارش‌های اخیر 740 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده است.

وی افزود: در حال حاضر 55 درصد از سدهای استان پر شده و 45 درصد دیگر معادل 605 میلیون متر مکعب دیگر از سدها هنوز خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه بارش‌های استان را تاکنون مؤثر و قابل قبول دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه میانگین بارندگی‌های استان کرمانشاه نسبت به سال گذشته 75 درصد رشد داشته است در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.

در پایان بر اساس لزوم و اهمیت بررسی وضعیت استان کرمانشاه در شرایط بحرانی به ویژه در ایام تابستان به سراغ مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه رفته تا در این خصوص توضیحات لازم را شرح دهند.‌

مقابله با تنش آبی تابستان نیازمند برنامه‌های راهبردی است

افشین یگانه اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را داشته اما با این وجود و بر حسب آنکه بارندگی‌ها در امسال متعادل باشد دیگر در تابستان مشکل آب نخواهیم داشت، غیر ممکن است.

وی افزود: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته استان کرمانشاه در منطقه خشک قرار گرفته که بنابراین این استان تا رسیدن به بارندگی‌های مطلوب و نجات بخش فاصله بسیاری دارد به همین دلیل باید تمامی دستگاه‌ها و همچنین مجموعه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی نهایت دقت نظر در استفاده بهینه از آب را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: به منظور اینکه در ایام تابستان کرمانشاه نیز مانند سایر استان‌های مجاور دچار تنش آبی نشود باید تمهیدات لازم دیده شده که باید به آنها عمل شود و تا زمانی که برنامه‌ریزی‌های درست عملیاتی نشود باید شاهد چالش‌های آبی در استان‌های خشک و نیمه خشک باشیم.

یگانه با اشاره به تمهیدات راه‌گشا برای مقابله با تنش آبی اشاره کرد و گفت: یکی از این تمهیدات استفاده صنایع از پساب‌های منتقل شده به تصفیه خانه‌ها به جای آب چاه‌های زیر زمینی است و دیگر موضوع مقابله با حفر چاه‌های غیر مجازی است که توسط افراد مختلف در استان است که با پیگیری و نظارت‌های شرکت آب منطقه‌ای باید متوقف شوند.

وی ادامه داد: جلوگیری و ممنوعیت از کشت‌های پر آب، جایگزینی محصولات و گونه‌های کم‌آب‌بر در کشاورزی و جمع‌آوری صحیح آب‌های ناشی از بارندگی‌ها از جمله دیگر برنامه‌هایی است که از طریق دستگاه‌های مربوطه باید در جریان قرار گیرند تا از بحران کم آبی در تابستان گذر کنیم.

 

شناسه خبر 78094