شناسه خبر:78165
1402/10/19 13:44:01
رئیس ستاد انتخابات استان همدان در گفت‌وگوی اختصاصی با سپهرغرب مطرح کرد:

رقابت 35 داوطلب همدانی برای هریک از 9 کرسی‌ نمایندگی استان در مجلس

رئیس ستاد انتخابات استان همدان گفت: صلاحیت تمام نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی مورد تأیید قرار گرفته‌ است و برای هریک از 9 کرسی نمایندگی استان در مجلس شورای اسلامی، 35 داوطلب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

حسن رضانیا با بیان اینکه پایان خردادماه امسال ستاد انتخابات استان همدان بر مبنای تقویم مشخص‌شده و روزشمار انتخابات کشور شکل گرفت، اظهار کرد: امسال دو انتخابات مهم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در یازدهم اسفندماه برگزار خواهند شد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار‌ همدان در ادامه گفت: با توجه به بازخوردها و شاخص‌های مهم و اساسی یعنی امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت که رهبر معظم انقلاب امسال مشخص فرمودند، تمام برنامه‌ریزی‌ها و بسترسازی‌ها برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر، تنظیم شده است.

وی افزود: هیئت‌های اجرایی انتخابات در فرمانداری‌ها و در هفت حوزه انتخابیه اصلی و سه حوزه انتخابیه فرعی یعنی همدان و فامنین، بهار و کبودراهنگ، رزن و درگزین فعال هستند؛ همچنین چهار حوزه دیگر در ملایر، تویسرکان، نهاوند و اسدآباد داریم.

* انتخاب 8 نفر از مردم همدان به‌عنوان اعضا و ارکان اصلی هیئت‌های اجرایی انتخابات

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به نقش محوری و اساسی حضور مردم در انتخابات به‌عنوان بسترساز و مقدمه برگزاری انتخابات، از حضور هشت نفر از معتمدین مردم از اقشار و اصناف مختلف در هیئت‌های اجرایی خبر داد و گفت: این افراد به انتخاب خود مردم و از بین 30 معتمد معرفی شدند.

رضانیا در ادامه تأکید کرد: این هشت نفر به‌عنوان اعضا و ارکان اصلی هیئت‌های اجرایی انتخابات در شهرستان‎‌ها انتخاب شدند و افراد انتخاب‌شده در شهرستان‌ها نسبت به برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات برای برگزاری انتخابات در یازدهم اسفندماه، اقدام می‌کنند.

وی در توضیح اعضای اصلی هیئت‌های اجرایی در انتخابات پیش رو افزود: سه نفر از افراد حقوقی شامل فرماندار به‌عنوان رئیس هیئت اجرا، نماینده حقوقی دادستان و نماینده ثبت احوال، اعضای اصلی هیئت‌های اجرایی ما را تشکیل می‌دهند.

* رشد 5 درصدی شعب گرفتن رأی برای انتخابات پیش رو

رضانیا با اشاره به اینکه یک‌هزار و 349 شعبه گرفتن رأی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در این خصوص به نسبت دوره قبل (یازدهمین انتخابات مجلس) شاهد رشد پنج درصدی هستیم و 62 شعبه برای رفاه حال هرچه بیشتر مردم فراهم شده که ممکن است این تعداد در آینده تغییر کند.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان در ادامه یادآور شد: عوامل اجرایی پای صندوق‌ها از آحاد مختلف مردم و افراد معتمد و دارای تجربه کار انتخاباتی هستند؛ همه مقدمات برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها جهت برگزاری هرچه بهتر انتخابات درنظر گرفته شده است.

رضانیا با بیان اینکه طبق قانون جدید انتخابات سه مرحله برای تعیین صلاحیت داوطلبان درنظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: مرحله نخست آن برعهده هیئت‌های اجرایی است که حدود 54 روز قبل انجام شده و این مرحله به پایان رسیده است. در روزهای اخیر هم مرحله دوم تأیید صلاحیت داوطلبان توسط هیئت‌های نظارت استانی و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات انجام شد و حدود 524 داوطلب را مورد تأیید صلاحیت قرار دادند که از این تعداد 319 نفر یعنی 61 درصد از داوطلبان مورد تأیید قرار گرفتند.

* افزایش یک‌ونیم برابری تأیید صلاحیت‌ها

رئیس ستاد انتخابات استان همدان از افزایش یک‌ونیم برابری تأیید صلاحیت‌ها در این دوره نسبت به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: هیئت‌‎های نظارت ما شاهد افزایش تأیید صلاحیت بودند؛ در دوره قبل 141 نفر و درحال حاضر 319 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

* 91 درصد داوطلبان مجلس آقا و 9 درصد خانم هستند

وی در ادامه به جنسیت داوطلبان پرداخت و گفت: از بین این افراد 289 نفر (91 درصد) را آقایان و 30 نفر (9 درصد) را خانم‌ها تشکیل می‌‎دهند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار‌ همدان افزود: صلاحیت تمام نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی مورد تأیید قرار گرفته‌ است و برای هریک از 9 کرسی نمایندگی استان در مجلس شورای اسلامی، 35 داوطلب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

رضانیا در ادامه با بیان اینکه 49 درصد تأییدشدگان در سنین 30 تا 45 سال قرار دارند، اظهار کرد: بیشترین داوطلب تأییدشده در حوزه انتخابیه همدان و فامنین با تعداد 96 داوطلب است که نشان‌دهنده افزایش تأیید صلاحیت‌ها (افزایش دو برابری) نسبت به دوره قبل (47 نفر) است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه انتخابیه اسدآباد کمترین داوطلب و 19 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند، اذعان کرد: در این حوزه نیز شاهد افزایش چهار برابری تأیید صلاحیت‌ها نسبت به دوره قبل بودیم؛ چراکه در آن دوره پنج نفر مورد تأیید قرار گرفته بودند.

* تأییدنشده‌ها از 17 تا پایان 19 دی‌ماه فرصت دارند مستندات خود را در سامانه داوطلب بارگذاری کنند

این مقام مسئول با اشاره به مرحله نهایی تایید صلاحیت‌ها که در شورای نگهبان اتفاق خواهد افتاد، افزود: کسانی که صلاحیت آن‌ها توسط هیئت نظارت مورد تایید قرار نگرفته است، از هفدهم تا پایان 19 دی ماه فرصت دارند که اعتراضات و مستندات خود را در سامانه داوطلب بارگذاری کنند.

رضانیا در ادامه عنوان کرد: از 20 دی‌ماه تا 19 بهمن‌ماه، در فرصت 30 روزه، شورای نگهبان نیز به بررسی نهایی صلاحیت‌ها خواهد پرداخت.

وی افزود: تقریباً 39 درصد داوطلبان عدم تأیید شده‌اند که یا شرایط ثبت‌نام نداشته‌‌اند و یا انصراف داده‌اند.

رضانیا با تأکید بر اینکه در ستاد انتخابات استان کمیته زیرساخت و فناوری تمام تلاش خود را برای تجهیز شعب گرفتن رأی همانند فیبر نوری و امکانات مخابراتی به‌خوبی انجام داده‌ است، گفت: امروز به‌راحتی می‌توانیم ادعا کنیم که در حوزه زیرساخت با کمترین چالش مواجه خواهیم شد؛ اما اینکه در کدام حوزه‌‍‌های انتخابیه فرآیند 25 گانه‌ به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار شود، درحال بررسی توسط وزارت و ستاد انتخابات کشور بوده که این مهم هنوز اعلام نشده است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان تصریح کرد: درصورت بروز هر اختلال و مسئله ما آمادگی کامل داریم تا انتخابات را به‌صورت سنتی و دستی برگزار کنیم و تمام تمهیدات آن پیش‌بینی شده است.

* تشکیل کمیته مشارکت‌های مردمی و برگزاری 250 نشست

وی با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی و کمیته‌های ذیل ستاد انتخاباتی در استان و شهرستان‌ها در اقدامی منحصربه‌فرد کمیته مشارکت‌های مردمی را تشکیل داده‌اند، گفت: از اواخر خردادماه تا به امروز بالغ‌بر 250 نشست مشارکت‌افزایی با اقشار، اصناف، اساتید، دانشجویان، فرهنگیان، دانش‌آموزان، کارگران، فعالان فضای مجازی، اصحاب رسانه و فعالان حوزه‌های هنری به‌منظور آگاهی‌بخشی و اغناسازی و تبیین اهمیت و حساسیت انتخابات یازدهم اسفندماه برگزار شده است.

رضانیا با اشاره به اینکه منویات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر ایجاد فضای رقابت واقعی بین احزاب و تشکل‌های سیاسی را داریم، اظهار کرد: طی دو ماه آینده نیز برنامه‌های خیلی خوبی برای ایجاد این فضا در صداوسیما و در تمامی فضاهای حقیقی و حقوقی رسانه‌ای و فعالان مجازی درحال طراحی و اجرا است.

وی تصریح کرد: هر فرد، نهاد، دستگاه، مدیر، مسئول و غیر مسئول که تریبونی در اختیار دارد و مورد توجه و نگاه مردم است، تکلیف دارد در مردم ایجاد امید واقعی کند؛ هر سخن، موضع‌گیری و رفتاری که کمک کند مردم نسبت به انتخابات و اثرگذاری آن برای حل مسائل و مشکلات، ایجاد تحول و عزت هرچه بیشتر کشور امیدوار شوند تا انتخابات پُرشور برگزار شود.

رضانیا در ادامه عنوان کرد: خروجی این انتخابات مجلسی قوی است که می‌‎تواند برای آینده کشور و حل مسائل آن ریل‌گذاری کند.

وی تأکید کرد: متولیان امر اجرای انتخابات به‌هیچ‌عنوان اجازه ندارند اقداماتی داشته باشند که موجب بی‌اعتمادی مردم و نهایتاً دلسردی آن‌ها نسبت به انتخابات پیش رو شود.

* اعلام نتایج ششمین دوره مجلس خبرنگان در چهارم بهمن‌ماه

رئیس ستاد انتخابات استان همدان در بخش دیگر سخنان خود درخصوص ششمین دوره مجلس خبرنگان افزود: آزمون کتبی و شفاهی داوطلبان ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان انجام شده است و اکنون نیز درحال بررسی صلاحیت‌های داوطلبان هستیم و نتایج آن چهارم بهمن‌ماه توسط شورای نگهبان به داوطلبان اعلام خواهد شد.

* آغاز فرآیند تبلیغات انتخاباتی سوم اسفندماه

رضانیا با تأکید بر اینکه آغاز فرآیند تبلیغات انتخاباتی سوم اسفندماه خواهد بود، اظهار کرد: توصیه اکید ما به داوطلبان، حامیان و ستادهای انتخاباتی آن‌ها این است که قانون جدید را مطالعه و رعایت کنند.

وی در پایان اظهار کرد: فصل 6 و 7 قانون جدید که در حوزه تبلیغات و مسائل مالی و هزینه‌کردهای انتخاباتی بوده و درخصوص قانون شفافیت مالی است، امسال برای نخستین‌بار اجرا خواهد شد که باید مورد توجه داوطلبان باشد و آن را مطالعه و رعایت کنند؛ چراکه تبلیغات و تحرکات انتخاباتی توسط دستگاه‌های مختلف نظارتی رصد می‌شود.

 

شناسه خبر 78165