شناسه خبر:78191
1402/10/20 10:29:36

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل ستاد دیه استان همدان از آزادی 168 زندانی جرائم غیر عمد در همدان طی 9 ماهه امسال خبر داد.

یدالله روحانی‌منش صبح روز گذشته در دیدار با دادستان استان در دفتر ستاد دیه اظهار کرد: کمک‌های این مجموعه در 9 ماهه سال جاری سبب آزادی 168 زندانی جرایم غیر عمد (114 زندانی مالی، 51 زندانی مهریه، دو زندانی ناتوان در بازپرداخت دیه و یک زندانی نفقه) شده است.

وی افزود: مجموع بدهی این افراد یک‌هزار و 687 میلیارد ریال بوده که از راه‌های مختلف ازجمله رایزنی برای جلب رضایت شاکی، کمک بلاعوض، فراهم کردن شرایط اعسار و ارائه تسهیلات بانکی، راهکاری برای آزادی آن‌ها مهیا شد.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان در ادامه از دادستان برای تسریع در رسیدگی به درخواست‌ها و مساعد کردن اوضاع و شرایط لازم در راستای پرداخت کمک‌های مؤثر مالی از سوی ستاد دیه و آزادی زندانیان تقدیر کرد.

دادستان همدان نیز گفت: به‌طور عمده فلسفه تشکیل ستاد دیه برای کمک به زندانیان جرایم غیر عمد است که به‌دلیل شرایط بد مالی یا ورشکستی، توان راضی کردن شاکی خود را ندارند.

حسن خانجانی‌موقر عنوان کرد: تا جایی که قانون اجازه داده، ازنظر جنبه عمومی کمک‌کار این تعداد زندانی هستیم، اما نمی‌توان از حق‌الناس گذشت و بدهکاران باید شاکیان خود را به طریقی راضی کنند؛ بنابراین ستاد دیه با حمایت خیرین و جمع‌آوری کمک‌های مالی آنان و برگزاری جشن گلریزان، تاکنون سبب آزادی زندانیان بسیاری شده است.

وی افزود: در آخرین جلسه بررسی درخواست‌ زندانیان با جرایم مالی، 15 پرونده مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه با کمک و پرداخت 817 میلیون تومان از سوی ستاد دیه، زمینه آزادی آنان فراهم شد.

دادستان همدان تصریح کرد: مبلغ کل بدهی این تعداد زندانی بیش از 19 میلیارد و 300 میلیون تومان است که 16 میلیارد و 200 میلیون تومان آن به‌صورت اعسار، یک میلیارد و 400 میلون تومان آن در قالب تسهیلات بانکی، 870 میلیون تومان در قالب گذشت شاکیان و 817 میلیون تومان توسط ستاد دیه پرداخت شده است.

شناسه خبر 78191