شناسه خبر:78210
1402/10/20 12:05:40

سپهرغرب- گروه فرهنگی: رهبر کلیمیان ایران گفت: درست است که دشمنان توانستند سردار سلیمانی و علاقه مندان ایشان را ترور کنند، اما ایده و طرز فکر ایشان را نتوانستند از میان بردارند بلکه با ترورش آرمان او را گسترش دادند و علاقه‌مندان او در جامعه ایرانی و سایر ملل گسترده تر شد.

خاخام حمامی لاله زار رهبر دینی کلیمیان ایران در همایش بین‌المللی حاج قاسم از منظر بزرگان ادیان و مذاهب که به‌صورت مجازی از طریق شبکه اینترنتی سفیر برگزار شد، ضمن ابراز همدردی با خانواده شهدای تروریستی کرمان گفت: در مراسم بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی عده ای از هموطنان ما به خاطر باور و اعتقادشان به مرقد ایشان مراجعه کردند، اما ناجوانمردانه ترور شدند. از ناجوانمردی دشمن می‌توان به رفتار جوانمردانۀ سردار پی برد. رفتاری که ایشان داشت، مظهر مقاومت، شجاعت و دفاع از مظلوم بود. نه‌تنها برای مرز خودشان بلکه برای مرزی فراتر از سرزمین شان نبرد کرد و سبب افتخار هر ایرانی شد.

وی افزود: سردار نشان داد انسان می‌تواند با باورهای توحیدی رفتار خودش را تنظیم کند. اعتقاد ما ادیان این است که جهان آخرتی وجود دارد و بالاترین جایگاه برای کسانی است که در راه دین و اعتقادشان کشته می‌شوند بلکه در جایگاهی مشابه انبیا قرار می‌گیرند. او صرفاً به فکر هم کیشان و هموطنان خود نبود بلکه با توجه به صفات خدا که مظهر رحمانیت و رحمیت است، به دفاع از مظلوم پرداخت. رفتار ایشان فرادینی و فراملی بود. از آن زمان که ایزدی‌ها و آشوری‌ها مورد یورش داعشی‌ها بودند، در صحنه حاضر شد. آشوری‌ها مسیحی محسوب می‌شوند.

*فارغ از نژاد و دین و ملیت به دفاع از مظلومان پرداخت

خاخام حمامی لاله زار ادامه داد: چرا اروپاییان که ادعای مسیحیت دارند به یاری آن‌ها نشتافتند؟ اما سردار رفت. ایشان با روحیه ظلم‌ستیزی به یاری مظلومان شتافتند. او با نگاه انسانی صحنه را دید. فارغ از نژاد و دین و ملیت به دفاع از مظلومان پرداخت که سبب ابهت و افتخار ما به عنوان ایرانیان شد.

رهبر دینی کلیمیان ایران ماندگاری آرمان‌ها و اعتقادات سردار سلیمانی را یکی از شگفتی‌های ماجرای ترور ایشان دانست و گفت: درست است که دشمنان توانستند سردار سلیمانی و علاقه‌مندان ایشان را ترور کنند، اما ایده و طرز فکر ایشان را نتوانستند از میان بردارند بلکه با ترورش افکار و آرمان وی را گسترش دادند و علاقه‌مندان ایشان در جامعه ایرانی و سایر ملل بیشتر و گسترده تر شد. آن‌ها با شهادت ایشان به‌دنبال پی بردن به روش و دیدگاه ایشان رفتند. امیدواریم ما بتوانیم به درستی در این مسیر گام برداریم و هرچه زودتر شاهد پایان جور و ظلم و منتهی شدن مسیر به منجی موعود باشیم.

بر پایه این گزارش، همایش بین‌المللی حاج قاسم از منظر بزرگان ادیان و مذاهب با پیام علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل مقام معظم رهبری، سید عبدالقادر الالوسی، رئیس شورای علمای رباط محمدی عراق، مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع تقریب، شیخ غازی حنیفه، رئیس تجمع علمای اهل سنت مسلمین لبنان، مقدم فرمشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، منذر الصیفی، مشاور وزیر اوقاف عمان، پدر دومادیوس، کشیش کلیسای ارتدکس مصر، عزالدین بلعید، رهبر سادات اشراف لیبی، شیخ خلیل افرار، ئیس هیئت افتای استان بوشهر و شریف ولید حمادوش، رئیس جمعیت ادارسه روسیه همراه است.

 

 

شناسه خبر 78210