شناسه خبر:78224
1402/10/21 08:58:02

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار ایلام گفت: قیمت مرغ در استانی که خود قطب تولید مرغ است باید پایین‌تر از متوسط کشوری باشد.

حسن بهرام‌نیا روز چهارشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان ایلام اظهار کرد: نظارت و پایش کشتار مرغ باید با دقت تداوم داشته و قیمت معقول و منطقی با توجه به حذف کرایه حمل و تولید استان در نظر قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس اعلام تعاون روستایی مقرر شده از طریق شرکت توزیع و پخش کار تأمین و توزیع و پخش مرغ به‌صورت سامانه‌ای و با هزینه کمتر انجام شود.

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تأمین میوه شب عید یادآور شد: باید کیفیت میوه شب عید مد نظر قرار گیرد و قیمت آن 15 درصد زیر قیمت بازار باشد.

بهرام‌نیا ادامه داد: بر اساس گزارش اعلامی 200 تن پرتقال و 100 تن سیب برای شب عید مردم استان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دو اتحادیه تعاون روستایی کار خرید، تأمین و حمل و توزیع میوه شب عید در استان را انجام می‌دهند، تأکید کرد: به‌منظور بررسی دقیق کیفیت و کمیت و کنترل قیمت مدیرکل تعاون روستایی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری و نماینده صمت به استان‌های محل خرید میوه شب عید مراجعه و همه موارد را بررسی کنند.

استاندار ایلام تأکید کرد: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص ابلاغ دستور وزیر مبنی بر ایجاد بازارچه‌های «از مزرعه تا سفره» در راستای حمایت از تولیدکنندگان و توزیع ارزان قیمت محصولات در مناطق مختلف استان هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

بهرام‌نیا با بیان اینکه تاکنون و در راستای ایجاد بازارچه‌های از مزرعه تا سفره در راستای حمایت از تولیدکنندگان 25 نقطه شناسایی شده، گفت: بازارچه‌های موقت باید از همه جوانب بررسی شوند و از نظر سیمای شهری، محیط زیست، دسترسی آسان، ترافیک و سایر موارد در جانمایی در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بایستی همه نقاط قوت و ضعف را با هم دید، استان ایلام در طول چهار دهه همیشه بیشترین و بالاترین تورم را داشته، در طول دولت سیزدهم میزان تورم تغییر پیدا کرده و اکنون این استان در ردیف پانزدهم کشوری است.

وی با بیان اینکه اکنون رشد اقتصادی استان به رتبه نهم رسیده که بیانگر افزایش تولید، احیای واحدهای راکد، افزایش بهره‌وری است، گفت: استان ایلام رتبه نخست در بخش اشتغال را کسب کرده و سند ادعای ما همین رشد اقتصادی است.

وی افزود: دستگاه‌های ناظر، بر قیمت و نظارت بر اجناس بیشتر ورود پیدا کنند و پایش و نظارت و بازرسی در ایام پایانی سال مد نظر قرار دهند.

استاندار ایلام در ادامه به افزایش کیفیت نان با توجه به مرغوبیت گندم تولیدی استان اشاره کرد و یادآور شد: باید کیفیت، وزن چانه، بهداشت و کمیت نان مد نظر قرار گیرد.

بهرام‌نیا با بیان اینکه مسئولان نسبت به سفره مردم باید دغدغه داشته باشند و اجازه ندهند کیفیت و رونق سفره کمتر شود، افزود: در راستای امیدآفرینی باید مسئولان در کف بازار حضور پیدا کنند و کیفیت اجناس و نان به دقت بررسی کنند، در واقع هدف ما رضایت مردم بوده و این رضایت به عمل است.

وی بر ضرورت حمایت و توسعه نانوایی‌های سنتی در راستای نان کامل و حفظ سلامت شهروندان تأکید کرد و گفت: نان باید دارای سبوس و تیره باشد، نان سفید هیچ کیفیتی ندارد.

وی تصریح کرد: باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود و مردم خود نان کامل و دارای سبوس که برای سلامت مردم مناسب است را مطالبه کنند چراکه پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها ازجمله ناراحتی‌های گوارشی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و کاهش یادگیری ازجمله فواید نان کامل است.

وی از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست مزیت‌های نان کامل و خواص آن را برای فرهنگ سازی بیشتر مردم و آگاهی‌بخشی آنان بیان کند.

  سه کشتارگاه در ایلام به چرخه تولید افزوده می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام از توسعه کشتارگاه‌ها در استان خبر داد و گفت: سه کشتارگاه در ایلام به چرخه تولید اضافه می‌شود.

شهریار عباسی اظهار کرد: اکنون در بحث تولید و توزیع مرغ و گوشت منجمد مشکل خاصی در استان نداریم و سهمیه هر شهرستان تخصیص و توزیع شده است.

وی با تشکر از تدوین گزارش عملکرد یک ساله که حاصل زحمات مجموعه اقتصادی استان بوده است، گفت: همه اقدامات دستگاه‌های جهاد کشاورزی، صمت، تعزیرات حکومتی، غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی در این گزارش در حوزه بازار، کالاهای اساسی و نظارت و بازرسی و میوه شب عید مورد توجه قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام یادآور شد: بعد از التهابات گذرا اکنون بازار آرامش نسبی دارد و قیمت مرغ از استان‌های همجوار پایین‌تر است و مشکلی در حوزه جوجه‌ریزی نداریم.

عباسی با تأکید بر اینکه با توجه به آمار جوجه‌ریزی و بررسی وضعیت کالاهای اساسی در آستانه ایام پایان سال بررسی و رصد می‌شود، گفت: با اتحادیه جلسات متعدد مرغ برگزار و اکنون آرامش بازار حفظ شده است.

شناسه خبر 78224