شناسه خبر:78328
1402/10/24 10:27:21

سپهرغرب، گروه خبر: اگرچه قیمت گوشت طی روزهای گذشته به دلایل مختلف در کشور افزایش یافت اما بررسی خبرنگاران ایرنا نشان می‌دهد ضعف نظارت و پاسخگو نبودن سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه باعث شد گران شدن این کالای اساسی در سطح استان نسبت به دیگر نقاط ایران ضریب بیشتری داشته باشد.

از شهرهای مختلف کرمانشاه این روزها قیمت گوشت اعم از گوساله، گوسفند و مرغ نه تنها در شهرهای مختلف استان یکسان نیست بلکه همسنجی نرخ‌ها نشان می‌دهد از دیگر استانها حتی مناطقی که تولید کننده نیستند؛ بیشتر است.

این در حالیست که استان کرمانشاه از نظر تولید کمی و کیفی گوشت جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

بررسی از قصابی‌های مختلف سطح شهر کرمانشاه، کنگاور، قصرشیرین و پاوه در شرق، غرب، شمال و مرکز استان حاکیست که میانگین قیمت انواع گوشت گوسفند 540 تا 650، انواع گوساله 530 تا 600 و مرغ بین 83 تا 93 هزار تومان در نوسان است.

به گفته کارشناسان اقتصادی دلایل افزایش قیمت گوشت، متعدد و پیچیده است که پرداختن به آن در این مقوله نمی گنجد ولی یکی از دلایلش را می‌توان افزایش هزینه تولید و از دیگر سو دخالت دلالان در تغییر قیمت‌ها دانست که باعث برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضا شده است.

قیمت گوشت در استان کرمانشاه در حالی افزایش است که حتی توزیع گوشت‌های منجمد دولتی هم نتوانسته تاثیری در کاهش قیمت داشته باشد بطوریکه این روزها تامین گوشت قرمز که سهم عمده ای باید در سبد غذایی مردم داشته باشد به یک دغدغه اصلی برای شهروندان تبدیل شده است.

طبق گفته معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمت گوشت قرمز از یک ماه گذشته تاکنون روزانه حدود 2 هزار کیلو منجمد گوسفندی ران و سردست در قالب بسته یک کیلویی 390 هزار تومانی و حدود 25 تا 35 هزار کیلو مرغ متناسب با نیاز بازار در سطح فروشگاه‌های استان توزیع و در دسترس شهروندان قرار گرفته است که این روند همچنان ادامه دارد.

باوجود این حجم از توزیع شاهد افزایش نرخ در کرمانشاه هستیم و عملا قیمت مصوبی در سطح استان وجود ندارد یا دست کم هر واحد صنفی به قیمت دلخواه و براساس فاکتور خرید و لحاظ درصدی از سود؛ کالا را به فروش می‌رساند.

در همین پیوند حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری نماینده ولی فقیه در استان روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه کرمانشاه خواستار اقدامات جدی‌تر مسوولان کشوری و استانی برای جلوگیری از گران شدن برخی کالاها بویژه در این خطه غرب کشور شد.

از آنجا که تقاضای مصرف گوشت در کرمانشاه افزایش جدی نداشته به نظر می‌رسد عرضه کالا دچار چالش است که به گفته برخی مشتریان به نظارت ناکافی در بازار برمی گردد موضوعی که در اظهارات قصابان نیز شنیده می‌شود.

مجید زنگنه از قصابان کرمانشاه می‌گوید تا چندی پیش روزانه 6 لاشه فروش گوشت داشتیم اما اکنون فروش ما از نصف هم کمتر شده است.

رستم الماسی از قصابان محله باغ نی کرمانشاه نیز گفت: طی روزهای اخیر فروش گوشت ما به نصف کاهش یافته است.

مشابه این اظهارات را شمار دیگری از قصابان کرمانشاه نیز بیان داشتند و در مقابل مشتریان می‌گویند نظارت بر بازار گوشت ضعیف است.

همچنین برخی قصابان می‌گویند در حال حاضر بازار گوشت کرمانشاه دست چهار نفر دلال است که هر کدام از آنها با بیش از 100 میلیارد تومان سرمایه در تعیین قیمت نقش دارند.

مسائلی از این دست باعث شده است عرضه خارج از شبکه دام گسترش یافته و به تبع آن باعث بروز مشکلاتی همچون ذبح غیر بهداشتی شود.

در گذشته وقتی از کرمانشاه خارج می‌شدیم در کنار جاده شاهد ذبح گوسفند و لاشه‌های آویزان بودیم اما امروز این اقدام غیرمتعارف را در مناطق شهری نیز می‌توان دید.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با تایید این موضوع گفت: کشتار غیرمجاز و خیابانی دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت، جدی‌ترین چالش‌ حوزه سلامت استان به شمار می‌رود.

دکتر حسین حیدری با بیان اینکه کرمانشاه به دلیل وجود معضل کشتار غیرمجاز دارای آمار بالای مبتلایان به بروسلوز، تب مالت دامی و حیوان گزیدگی ( بیش از پنج هزار مورد در سال ) است گفت: انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌ها نیز در این باره احساس مسوولیت کنند.

در حالیکه گلایه‌های مردم از آشفتگی بازار گوشت کرمانشاه و ضعف نظارت بر قیمت‌ها افزایش یافته است؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه پاسخگو نیست.

تماس پی در پی تلفنی و پیامکی خبرنگار ایرنا با رئیس اتحادیه قصابان کرمانشاه و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تا لحظه انتشار این گزارش بی‌نتیجه ماند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه نیز دراین‌باره گفت: چنانچه واحدهای صنفی قصابی از نرخ نامه تخطی کنند علاوه بر تعطیلی، به جریمه نیز محکوم می‌شوند.

قهرمان شاهی اظهار کرد: تمام قصابان کرمانشاه ملزم به رعایت قیمت و نصب نرخ نامه هستند.

وی افزود: طی یک ماه اخیر از 155 واحد صنفی فروش گوشت و مرغ بازدید به عمل آمد و برای 20 واحد متخلف پرونده تشکیل شد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اغلب قصابی‌ها نرخ نامه‌ای در معرض دید عموم ندارند و تعدادی معدود که دارند آن را رعایت نمی‌کنند.

شناسه خبر 78328