شناسه خبر:78360
1402/10/24 12:22:16

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از توسعه زیرساخت‌های مدیریت هوشمند راه‌های استان خبر داد.

مهرداد جهانی در حاشیه بازدید از طرح‌های راهداری ساوه در خصوص توسعه زیرساخت‌های مدیریت هوشمند راه‌ها، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سطح کشور و به تبع آن در استان مرکزی توسعه زیر ساخت‌های مدیریت هوشمند راه‌ها است.
 

وی تصریح کرد: این حوزه شامل بخش‌هایی چون دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی، دوربین‌های نظارت تصویری، تردد شمارهای برخط، سامانه‌های هوشمند توزین بار می‌شود که این موارد جزء اصلی ترین زیر ساخت‌های توسعه مدیریت هوشمند در حوزه راه‌ها است.

مدیرکل راهداری استان مرکزی افزود:‌ در حال حاضر در سطح جاده‌های استان مرکزی 34 دستگاه دوربین نظارتی تصویری فعال داریم؛ تا قبل از دولت سیزدهم در راه‌های استان 27 دستگاه دوربین وجود داشته که از بدو شروع کار این دولت تاکنون این تعداد به 34 دستگاه رسیده است.

جهانی تصریح کرد: همچنین براساس برنامه‌های پیش رو قرارداد نصب 15 دستگاه دوربین نظارتی تصویری با پیمانکار منعقد شده که تا یک سال آینده جمع آن به 49 سامانه فعال افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین 15 دستگاه از دوربین‌های نظارتی تصویری قدیمی که کیفیت لازم را ندارند از مدار خارج و دستگاه‌های جدید جایگزین آن خواهد شد.

86 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جاده‌های استان

این مقام مسئول در بحث دوربین‌های ثبت تخلفات گفت: در حال حاضر 86 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در سطح جاده‌های استان داریم که تا قبل از دولت سیزدهم تعداد آن 32 دستگاه دوربین فعال بوده که این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار خاص و چشمگیر است. ضمن آنکه این تجهیزات مجهز به سیستم محاسبه میانگین سرعت هستند.

نصب 70 دستگاه تردد شمار برخط و 4 دستگاه سامانه توزین بار در محورهای مواصلاتی استان

وی اضافه کرد: 70 دستگاه تردد شمار آنلاین(برخط) در محورهای شریانی وجود دارد و 4 دستگاه سامانه توزین بار WIM در محورهای شریانی استان و قبل از پاسگاه‌های پلیس راه نصب شده‌اند.

به گفته وی وظیفه سامانه‌های توزین بار شناسایی و یا تشخیص هوشمند تناژ باری است که ناوگان حمل و نقل کالا در جاده‌ها جابجا می‌کنند؛ به طور مثال اگر کامیونی باری بیش از میزان مجاز و استاندارد حمل کند، توسط سنسورهایی که زیر آسفالت در جاده نصب است، شناسایی و در لحظه توسط دوربین‌ها از کامیون تصویر برداری شده و اطلاعات به نزدیکترین پلیس راه ارسال می‌شود و مامورین مستقر در پاسگاه پلیس راه از تردد آن جلوگیری کرده و بابت اضافه بار و بارگیری نامتعارف مشمول جریمه می‌شود.

 

 

شناسه خبر 78360