شناسه خبر:78382
1402/10/25 11:33:40

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: واکسیناسیون تب برفکی برای دام‌های عشایر با توجه به تأمین واکسن از ابتدای بهمن‌ماه سال‌جاری در راستای پوشش حداکثری دام‌های عشایر برون کوچ استان آغاز می‌شود.

جلسه هماهنگی آغاز واکسیناسیون تب برفکی دام‌های عشایر برون کوچ استان با حضور حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان، مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی و تورج کرمیان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه در دفتر رضایی مدیرکل امور عشایری استان برگزار شد.

حیدری، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ابتدا با اشاره به لزوم هماهنگی لازم بین بخشی، اظهار کرد: واکسیناسیون تب برفکی برای دام‌های عشایر با توجه به تأمین واکسن از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری در راستای پوشش حداکثری دام‌های عشایر برون کوچ استان آغاز می‌شود.

همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان کرمانشاه با اشاره به بیماری تب برفکی، گفت: این بیماری یک بیماری استراتژیک است که احتمال وقوع این بیماری تا اواخر اردیبهشت ماه وجود دارد.

کرمیان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه افزود: این طرح از ابتدای بهمن‌ماه توسط 5 مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی تحت نظارت اداره‌کل دامپزشکی استان و احتمالا به مدت 20 روز کاری انجام گیرد.

رضایی مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه ضمن اعلام همکاری و هماهنگی لازم جهت انجام این امر و تأمین محل اسکان نیروی‌های واکسیناتور مستقر در منطقه با قدردانی از زحمات پرسنل اداره‌کل دامپزشکی، گفت: امیدواریم همچون سال‌های گذشته پوشش حداکثری واکسن برای دام‌های عشایر انجام گیرد.

وی جمعیت جامعه عشایری استان را بیش از 76 هزار نفر در قالب 13 هزار و 800 خانوار اعلام کرد و افزود: جامعه عشایری 4.2 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

رضایی با اشاره به تأمین 30 درصد نیاز پروتئینی استان توسط عشایر، گفت: 1.4 میلیون دام سبک در اختیار عشایر استان است.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: عشایر استان معمولا در طول سال، 6 ماه در منطقه ییلاقی استان پراکنده و 6 ماه دیگر از سال را به مناطق قشلاقی(گرمسیری) کوچ می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال حدود 4 هزار خانوار(درون کوچ) به مناطق گرمسیری استان به شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب و نزدیک به یک‌هزار و500 خانوار(برون کوچ) به استان‌های همجوار ایلام، لرستان و خوزستان کوچ کرده‌اند.

رضایی اضافه کرد: تمام خدمات که در فصل ییلاقی به عشایر ارائه می‌شود؛ در فصل قشلاقی به خصوص به عشایر برون کوچ در استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان نیز ارائه می‌شود.

شناسه خبر 78382