شناسه خبر:78433
1402/10/26 09:02:10

سپهرغرب، گروه خبر: نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ایمن‌سازی مساجد برعهده حاکمیت است، گفت: مسجد جامع همدان با این قدمت و معماری فاخر، درحال از بین رفتن است و یکی از ستون‌های زیر گنبد نشست نامتقارن دارد.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی عصر روز گذشته در کمیته فنی عمرانی در صحن شورا با موضوع بررسی وضعیت عمرانی مساجد اظهار کرد: معماری مساجد ما فضای لازم برای تحقق برنامه‌ها به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان را ندارد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی ششم شهر همدان ردیفی برای کمک به مساجد پیش‌بینی کرد، گفت: امسال بالغ‌بر 18 میلیارد تومان بودجه برای مساجد درنظر گرفته شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: روندی برای توزیع و تخصیص بودجه به مساجد و اولویت‌بندی در این بخش نداشتیم که به‌منظور تحقق این مهم ابتدا کار به امور مساجد واگذار شد.

وی با تأکید بر اینکه ایمن‌سازی مساجد برعهده حاکمیت است، افزود: حتی اگر تولیت برخی از این اماکن شناسایی‌شده دارای مشکل و پُرخطر هم نخواهند، وظیفه حاکمیت اولویت‌بندی و ایمن‌سازی آن‌ها بوده و نباید نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشیم.

صفری‌افلاکی با اشاره به وضعیت نامطلوب برخی مساجد به‌لحاظ عمرانی و فنی، تصریح کرد: مسجد جامع همدان با این قدمت و معماری فاخر، درحال از بین رفتن است و یکی از ستون‌های زیر گنبد نشست نامتقارن دارد.

وی ادامه داد: مشکلات دیگر ازجمله مغازه‌های موجود در حاشیه مسجد و تراش دادن دیواره‌ها به‌منظور توسعه مغازه، موجب ایجاد خطر برای این بنای تاریخی شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه با هیچ دستگاه، نهاد و یا فردی تعارف نداریم که بخواهیم این بناهای واجد ارزش را از دست بدهیم، خاطرنشان کرد: باید در جلسات بعدی جمعی از صاحب‌نظران، اساتید و دانشجویان مرتبط در نشست با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه در این خصوص اظهار نظر کرده و راهکارهای مرمت و حفظ این بناها را نیز عنوان کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید مساجد با وضعیت نامطلوب سریع‌تر مورد رسیدگی قرار گیرند، یادآور شد: شورای اسلامی شهر در حوزه مدیریت شهری باید پرداختن به این مهم و پیگیری این موارد را در دستور کار قرار دهد، اما در سطح آرمانی نیاز به حضور صاحب‌نظران، اساتید و مسئولان ذی‌ربط است.

صفری‌افلاکی اظهار کرد: بخش مرکزی، قدیمی و مسکونی شهر اکنون تبدیل به فضای تجاری شده و درصورت ورود مراجع ذی‌ربط می‌توانیم نابه‌سامانی‌های موجود در وضعیت مساجد و کاربری‌های مذهبی را به سامان برسانیم.

شناسه خبر 78433