شناسه خبر:78549
1402/10/28 11:41:44
دبیر کانون جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان همدان گفت:

هلال احمر عرصه‌ای برای تصمیم‌گیری‌های مهم و اساسی

سپهرغرب-گروه جوانی:جوانان با ایفای نقش در تشکل‌های مردمی، دانش‌آموزی و دانشجویی، خود را برای مسئولیت‌های مهم در آینده آماده می‌کنند؛ هلال احمر نیز پلی است برای پذیرفتن مسئولیت‌های مهم و کلیدی در جمهوری اسلامی ایران.

 
جمعیت هلال احمر همواره به‌عنوان یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوادث طبیعی و غیر طبیعی در کنار مردم بوده و توانسته خدمات شایسته‌ای به آسیب‌دیدگان در حادثه و عموم مردم بدهد. عضویت در جمعیت هلال احمر از چهار سالگی در کانون غنچه‌های هلال آغاز شده و برای تمامی افراد در تمامی سنین برنامه‌های خاص خود را دارد. رویکرد اصلی آن تحقق شعار «هر خانواده یک امدادگر» است تا از هر خانه یک نفر آموزش‌های مربوط به هلال احمر را گذرانده تا هنگام بروز حادثه یا اتفاق بتواند جان خود و اطرافیان را نجات دهد.

بسیاری از رخداد‌های صورت‌گرفته در جهان از قبل قابل پیش‌بینی نبوده و بعد از آن خسارات مادی و معنوی زیادی را وارد کرده است. با توجه به گستره فراوان آسیب‌های وارد شده و از طرفی کمبود امکانات و نیروی انسانی لازم در شرایط بحرانی برای خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان یا مجروحان، ضرورت دارد که خانواده‌های ایرانی آمادگی لازم را داشته باشند تا جامعه نیز در این شرایط آماده باشد.

جمعیت هلال احمر با توجه به اهداف خود، همواره سعی کرده نسبت به وظایف قانونی خود اقدامات لازم را داشته باشد و لباس سرخ امدادگران آن، مایه امید و شادی‌آفرینی برای مردم بوده است. یکی از سازمان‌های فعال در جمعیت هلال احمر، سازمان جوانان بوده که کانون‌های مختلفی ذیل آن فعالیت می‌کنند که شامل دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب، روستایی و جوانان می‌باشد و هرکدام بنا به موقعیت خود، اقدامات خاصی را انجام می‌دهند. در این مصاحبه به گفت‌و‌گو با پیام زمانی؛ دبیر کانون جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان همدان پرداخته‌ایم تا گزارشی از فعالیت این کانون را توضیح دهد.

*لطفاً خودتان را معرفی کنید.

با سلام و احترام؛ پیام زمانی هستم، 24 ساله متولد همدان

*مسئولیت فعلی شما در جمعیت هلال احمر چیست؟

بنده از سال 1400 به‌عنوان دبیر کانون جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان همدان انتخاب شده و از سال 1402 به‌عنوان دبیر مجمع استانی کانون‌های جوانان با هلال احمر همکاری دارم.

*انتخاب شما در این سمت بر چه اساسی بوده است؟

هر دو سال یک‌بار انتخاباتی با حضور اعضای جوان جمعیت هلال احمر برگزار می‌شود و در آن افرادی که تمایل برای فعالیت در شورای اجرایی کانون جمعیت هلال احمر شهرستان همدان دارند اعلام آمادگی کرده و بعد پنج نفر از منتخبان به‌عنوان شورای اجرایی جمعیت هلال احمر انتخاب می‌شوند. منتخبان در نخستین جلسه خود یک نفر را به‌عنوان دبیر کانون و یک نفر را به‌عنوان نایب دبیر انتخاب می‌کنند.

*از چه سالی فعالیت خود را در جمیعت هلال احمر آغاز کردید؟

سال 1391 دانش‌آموز پایه سوم راهنمایی در مدرسه امام علی (ع) شهر جورقان بودم که با فعالیت‌های کانون دانش‌آموزی هلال احمر آشنا شدم. همان سال در طرح دادرس که هرساله برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود ثبت‌نام کرده و بعد از شرکت در کلاس‌های آموزشی این طرح، در آزمون پایانی این طرح نمره خوبی را کسب کردم و در سال‌های پایانی مدرسه، دوره کمک‌های اولیه را گذراندم.

*یکی از برنامه‌های جمعیت هلال احمر، آموزش به عموم مردم برای آمادگی در مقابل مخاطرات می‌باشد، لطفاً در این خصوص نیز توضیحاتی بفرمایید.

افراد بالای 16 سال بعد از ثبت نام در هلال احمر در کلاس کمک‌های اولیه شرکت می‌کنند و بعد از قبولی در دوره‌های آمادگی در مخاطرات و پایه داوطلبی شرکت می‌کنند تا بتوانند شرایط لازم برای شرکت در دوره‌های بعدی را کسب نمایند. دوره عمومی امداد و عمومی نجات نیز بعد از قبولی در دوره‌های ذکرشده برگزار می‌شود و بعد از سپری کردن این دو دوره و دوره پیش‌بیمارستانی، افراد در حوزه تخصصی که به آن علاقه‌مند هستند درخواست همکاری داده و دوره‌های تخصصی از قبیل امداد و نجات جاده‌ای، امداد و نجات در کوهستان، سیل، آواربرداری، اسکان اضطراری و... را طی می‌کنند تا بتوانند درجه امدادگری خود را دریافت کنند.

*در صحبت قبلی خود به دریافت درجه امدادگری اشاره داشتید، لطفاً در خصوص درجه‌های امدادگری نیز توضیح داده و بفرمایید در حال حاضر درجه امدادگری شما چیست؟

درجه امدادگری و نجاتگری بر اساس دوره‌های آموزشی طی‌شده، فعالیت هر فرد، حضور در برنامه‌های هلال احمر و سایر فعالیت‌های مرتبط با هلال احمر از درجه امدادگر سوم آغاز و بعد آن به امدادگر دوم و امدادگر یکم می‌رسد. بعد از دریافت درجه‌های فوق، فرد وارد مرحله بعدی شده و درجه نجاتگر سوم، نجاتگر دوم و نجاتگر یکم را دریافت می‌کند. بالاترین درجه نیز ایثار می‌باشد که آزمون‌های خاص خود را داشته و به افراد واجد شرایط اهدا می‌شود.

بنده در حال حاضر به‌عنوان امدادگر دوم در جمعیت هلال احمر شهرستان مشغول به فعالیت هستم.

*آیا برای عضویت در هلال احمر شرایط خاصی مد نظر است؟

عضویت در هلال احمر مختص سن و یا سطح خاصی نبوده و افراد می‌توانند از چهار سالگی در کانون‌های غنچه‌های هلال احمر عضو شوند و برای عضویت در این سازمان نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. ضمن اینکه تمامی دوره‌های آموزشی به‌صورت رایگان برگزار شده و به افرادی که نمرات قبولی را در این دوره‌ها کسب کند، گواهینامه پایان دوره آموزشی ارائه می‌شود. هر فرد می‌تواند با مراجعه به مدرسه، دانشگاه، خانه هلال محله، حوزه علمیه و یا کانون‌های جوانان و شعب هلال احمر در این نهاد بشردوست عضو شده و خدمت کند.

*در طول یک سال اخیر در کانون جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان همدان چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

جذب جوانان علاقه‌مند به عضویت و فعالیت‌ در هلال احمر و مشارکت در برنامه‌های این سازمان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری از قبیل دوره‌های آموزشی سبک زندگی سالم، خبرنگاری، عکاسی، نقاشی، برگزاری اردو‌های درون‌و برون‌شهری، برگزاری ایستگاه سلامت در مناسبت‌های ملی و مذهبی، ارائه خدمات به مسافران نوروزی در مبادی ورودی شهر در قالب طرح خدمات بشردوستانه، حضور جوانان در نشست‌های خانواده و جوانی جمعیت، برگزاری کارگاه‌های معرفی کتاب، حضور جوانان در عملیات پایانی ماه صفر در راستای خدمت‌رسانی به زائران آستان ملکوتی امام رضا (ع)، فعالیت جوانان در هیئت حضرت علی‌اکبر (ع)، برگزاری مسابقات کتابخوانی در راستای آموزش‌های همگانی، حمایت از جوانان دارای طرح، ایده و خلاقیت در حوزه هلال احمر و... از فعالیت‌های شاخص کانون جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان همدان در یک سال گذشته بوده است.

*به‌عنوان دبیر کانون جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان همدان چه فعالیت شاخصی داشته‌اید؟

در سال 1400 موفق به نگارش کتاب «کمک‌های اولیه» شدم که این کتاب در آیین نکوداشت 100 سالگی تأسیس هلال احمر در اردیبهشت 1401 با حضور مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد. در همین سال و همزمان با روز جهانی داوطلب به‌عنوان داوطلب نمونه کشوری در سالن همایش برج میلاد از سوی پیرحسین کولیوند؛ رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از بنده تجلیل به‌عمل آمد.

*افراد متقاضی برای ثبت‌نام در کانون جوانان جمعیت هلال احمر از چه طریقی می‌توانند اقدام کنند؟

افراد می‌توانند از دو طریق اقدام نمایند. روش نخست مراجعه حضوری به کانون جوانان جمعیت واقع در شهرک شهید مدنی، میدان نبوت، ساختمان جمعیت هلال احمر شهرستان همدان، طبقه دوم با شماره تماس 4202102-081 بوده و روش دوم ثبت نام از طریق درگاه الکترونیکی جمعیت هلال احمر به آدرس helaleman.rcs.ir است.

*یکی از رویکرد‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، ارائه خدمات به‌صورت الکترونیک برای مردم است، آیا هلال احمر در این خصوص برای آموزش مردم برنامه‌ای داشته؟

بله در این خصوص نیز جمیعت هلال احمر با رونمایی از سامانه خادم به آدرس khadem.ir آماده ارائه محتوای آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای تمامی سنین با ارائه گواهینامه پایان دوره است.

*به‌عنوان سؤال پایانی، نظر شما در خصوص نقش جوانان در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

در جریان مبارزه با حکومت طاغوت و رژیم شاهنشاهی، جوانان به‌عنوان پیشگامان مخالفت با حکومت شاهنشاهی به رهبری عالمان دینی به‌ویژه امام خمینی (ره) در مقابل زورگویان و جنایتکاران ایستادگی کردند تا اینکه انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه 1357 پیروز شد و بعد از آن نیز در خیلی از نقاط مهم، جوانان پا به عرصه گذاشته و نگذاشتند آسیبی به کشور و جمهوری اسلامی ایران وارد شود. از حمله به لانه جاسوسی یا همان سفارت آمریکا گرفته تا حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و هشت سال دفاع مقدس که بیشترین آمار شهدا نیز مربوط به قشر نوجوان و جوان می‌باشد.

بعد از پایان جنگ تحمیلی، جوانان مسئولیت‌های مهمی را بر عهده گرفته و در این مسیر خدمات ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشتند و در سال 1397 با ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی)، بیشترین تأکید معظم‌له بر جوانان و استفاده از ظرفیت عظیم آنان بوده. دوران جوانی یکی از بهترین دوره‌های عمر هر انسان است و از فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) در چند سال اخیر نیز چنین استنباط می‌شود که گره‌گشای خیلی از مشکلات کشور به‌ویژه در عرصه اقتصادی و نوآوری، همین جوانان خواهند بود.

بر این اساس کانون‌های جوانان جمعیت هلال احمر به‌عنوان یکی از محل‌های رجوع جوانان و کسب آموزش‌های امدادی است. جمعیت هلال احمر در جمهوری اسلامی ایران با بیش از یک قرن تجربه خدمات ارزنده‌ای را برای مردم داشته و در حوادث طبیعی و غیرطبیعی به کمک مردم آمده. جوانان به‌عنوان نیروهای زبده در این جمعیت، با کسب آموزش‌های لازم، آمادگی خود را برای شرکت در عملیات‌های امدادی نشان داده و از طرفی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز خوش درخشیده‌اند. جوانانی که در تشکل‌های مردمی یا دانش‌آموزی و دانشجویی فعالیت دارند، با ایفای نقش، خود را برای پذیرفتن مسئولیت‌های مهم در آینده آماده می‌کنند و هلال احمر نیز پلی است برای پذیرفتن مسئولیت‌های مهم و کلیدی در جمهوری اسلامی ایران.

 

شناسه خبر 78549