شناسه خبر:78593
1402/10/30 10:42:52

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی گفت: پنج شرکت در استان تولیدات کشاورزی و دانش‌بنیان خود را نهایی کرده و وارد فاز تولید تجاری شدند.

مهدی جهانگیری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران ابراز کرد: سازمان جهاد کشاورزی به مصرف‌کنندگان این دستگاه‌های دانش‌بنیان تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: ورود فناوری به عرصه‌های مختلف کشاورزی همچون ابزارآلات و ماشین‌آلات پیشرفته در مراحل کاشت، داشت و برداشت و حتی پس از برداشت، مشهود است.

رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی با بیان اینکه فناوری تمام عرصه‌های کشاورزی در حوزه مکانیزاسیون را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: در مصادیق رشد و تأثیر در این حوزه می‌توان به اینترنت اشیاء که کنترل و فرمان‌پذیری ابزارآلات و ماشین‌آلات کشاورزی است، اشاره کرد.

وی یادآور شد: همچنین بررسی وضعیت مزرعه از میزان رطوبت خاک گرفته تا جزئیات بیشتر، کنترل کیفی محصولات کشاورزی، سنسورهای هشدار آب‌وهوایی و اتوماسیون محیط‌های کشاورزی در محیط‌های باز و بسته، شماری دیگر از مصادیق ورود فناوری به عرصه‌ کشاورزی است.

جهانگیری با بیان اینکه کشاورزی دقیق بخش دیگری از کشاورزی نوین یا دانش‌بنیان است بیان کرد: در این طرح مزرعه به‌صورت قطعه‌های کوچک طبقه‌بندی و آنالیز می‌شود.

وی افزود: ورود فناوری به عرصه کشاورزی مصرف بهینه نهاده‌ها و افزایش بهره‌وری را با لحاظ‌ شرایط زیست‌بوم منطقه در پی دارد.

رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای هرچه بیشتر کشاورزی دانشی از افراد و شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان درخواست همکاری داریم.

وی تصریح کرد: در این حوزه چهار شرکت با زمینه‌ فعالیت‌هایی چون مانیتورینگ محیط‌های کشاورزی، کاربرد انرژی‌های نوین در کشاورزی، مانیتور مصرف سوخت در بخش کشاورزی و سم‌پاش نرخ متغیر در استان فعال و درحال همکاری با سازمان جهاد کشاورزی هستند.

جهانگیری در تشریح حمایت‌های کشاورزی نوین گفت: اعطای تسهیلات مکانیزاسیون همچنین پرداخت تسهیلات معادل 80 درصد از هزینه دستگاه در قالب تسهیلات مکانیزاسیون به شرط گرفتن استانداردهای لازم، شماری از اقدامات حمایتی است.

وی با تأکید بر اینکه فناوری نوین کشاورزی استان درحال توسعه است، خاطرنشان کرد: افراد و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در عرصه‌های کشاورزی می‌توانند با ارائه طرح‌های کاربردی از حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی بهره‌مند شوند و طرح فناورانه خود را به مرحله تولید و تجاری‌سازی برسانند.

رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی متذکر شد: از شرایط مهم این حوزه لحاظ زیست‌بوم و کاربرد در استان است؛ چراکه با رعایت اصول فنی، طرح‌های دانش‌بنیانی منجر به افزایش بهره‌وری و تولید بیش از گذشته خواهند شد.

وی اقدامات انجام شده در کشاورزی نوین را گامی به سوی تولید پایدار دانست.

همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است که این استان با وجود داشتن 2.1 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است

شناسه خبر 78593