شناسه خبر:78599
1402/10/30 10:58:21

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس منابع طبیعی شهرستان مریوان، بخش‌های مدیریتی منابع طبیعی را شامل مرتع، جنگل و حفاظت ذکر کرد و گفت: قاچاق چوب و زغال، تخریب و تصرف اراضی ملی از مهم‌ترین چالش‌های منابع طبیعی و جنگل‌های مریوان است.

مسلم مرادی اظهار کرد: مساحت کلی شهرستان مریوان 222هزار هکتار است، که شامل 95 هزار هکتار جنگل، 93 هزار هکتار مرتع، چهارهزار هکتار بستر رودخانه و آب راه‌ها و مابقی حدود 30هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی است که جزو اراضی ملی نیست.وی افزود: گونه‌های غالب جنگل‌های منطقه اکثراً بلوط، بنه، گلابی وحشی، بادام، ویول و گونه غالب بیشتر برو دار و مازودار است و گونه‌های غالب در مراتع، جاشیر، کما و سایر گونه‌های خوش خوراک است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان مریوان افزود: جنگل‌ها در قسمت غربی و مراتع در قسمت شرقی شهرستان واقع شده است.

مرادی بیان کرد: در حوزه حفاظت، طی 10 ماه اخیر 145 پرونده تخریب، تصرف و انواع تخلفات، شناسایی و به مراجع قضائی ارسال شده که از تخلفات صورت گرفته چهار مورد مربوط به آتش‌سوزی و13 مورد کوره زغال غیرمجاز است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون 16 تن کشفیات و پرونده متخلفان تحویل اداره تعزیرات حکومتی شده است، که عموماً کشفیات شامل مقطوعات جنگلی بوده و 600 کیسه زغال را با کمک نیروهای انتظامی و امنیتی و هنگ مرزی کشف و ضبط کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مریوان دارای پوشش جنگلی و توپوگرافی کوهستانی است که با این حجم نیرو جوابگوی نیازهای کل منطقه نیست، بنابراین از همیاران طبیعت، گروه‌های زیست‌محیطی و مردمی و گروه‌های ورزشی و هم چنین دستگاه‌های نظامی و امنیتی و مرجع قضائی همانند گذشته انتظار کمک و همکاری را داریم.

وی افزود: در حوزه کاری جنگل بیشترین تمرکز را در رابطه با طرح کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال که تأکید ریاست جمهوری است را داریم که در این طرح ظرفیت استان کردستان برای سال نخست کاشت سه میلیون اصله نهال است که این امر باکمک مردم تحقق می‌یابد.

وی تصریح کرد: مریوان دارای نهالستان 40 هکتاری است که یکی از نهالستان‌های بزرگ منطقه و حتی کشور می‌باشد و باکمک نهالستان گریزه سنندج نهال‌های جنگلی کل استان را تأمین می‌کند.

وی بیان کرد: درحال حاضر 800هزار اصله نهال جنگلی در نهالستان مریوان موجود است که تا پایان سال بین دوستداران طبیعت توزیع خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی مریوان اذعان کرد: در حوزه گیاه‌پزشکی که بخش دیگری از کارجنگل است، سال جاری موفق شدیم 90 هکتار عملیات گیاه‌پزشکی در رابطه با مبارزه با آفت جوانه خواربلوط وآفت لورانتوس را به سرانجام برسانیم.

مرادی افزود: در راستای ایجادانگیزه 20 پکیج تنورگازی میان روستاییان حاشیه توزیع شد تا از درختان جنگلی جهت سوخت استفاده نشود.

وی گفت: در سال جاری 62هکتار بذرپاشی جهت غنی‌سازی مراتع در چند روستا صورت گرفته و 74فقره آتش‌سوزی را با همکاری انجمن‌های زیست محیطی، مردم و کارکنان منابع طبیعی اطفاء کردیم، اما متأسفانه با این اوصاف 1670 هکتار مراتع و جنگل‌های منطقه در این اتفاقات طعمه آتش‌سوزی شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود چالش‌های موجود در حوزه کاری منابع طبیعی را قاچاق چوب و زغال، تخریب و تصرف اراضی ملی که به‌صورت تخریب مرتع و جنگل صورت می‌پذیرد دانسته و خاطرنشان کرد: با آسیب شناسی و تحقیقات میدانی در روستاها، مردم عامل این جرائم را مشکلات مالی و معیشتی عنوان می‌کنند، اما با وجود تشکیل پرونده و ارجاع این افراد به مراجع قضائی، هنوز این اقدامات بازدارنده نبوده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی تنها راه جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع است، یادآور شد: نیروهای منابع طبیعی با حضور در مدارس، روستاها و مساجد به‌صورت مستمر، چگونگی کاشت نهال و اطفاء حریق را آموزش داده و مردم را از عواقب جبران‌ناپذیر تخریب اراضی ملی آگاه می‌سازند.

شناسه خبر 78599