شناسه خبر:78639
1402/11/1 11:00:01

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 100 درصد مراتع این استان حدود 666 هزار هکتار ممیزی شده است.

اسفندیار خزائی روز شنبه اظهار کرد: طرح ممیزی با هدف شناسایی بهره‌برداران واقعی و حق استفاده از مراتع اجرا و آمار دقیق بهره‌برداران مشخص شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: ظرفیت مراتع این استان 510 هزار واحد دامی است، اما 2.5 برابر بیش از ظرفیت یادشده معادل یک میلیون و 600 هزار واحد دامی از مراتع تعلیف می‌کنند.

وی با بیان اینکه براساس آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته مراتع این استان محل رویش یک‌هزار و 658 گونه انواع گیاهان است، ادامه داد: همدان یک استان مرتعی و در فلات بلند واقع شده و 314 گونه موجود در استان از گونه‌های معطر، دارویی و صنعتی است.

این مقام مسئول اضافه کرد: گون پنبه‌ای و مُفراح از گونه‌های دارویی فرح‌بخش، اندومیک و بومی استان همدان به‌شمار می‌روند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: طرح‌های احیا و اصلاح مراتع در قالب طرح‌های کپه‌کاری، بیولوژیک، بیومکانیک و کشت مستقیم، ذخیره نزولات و توسعه گیاهان دارویی در دو هزار و 100 هکتار از اراضی این استان درحال اجرا است.

خزائی بیان کرد: این طرح‌ها در سه بخش با مشارکت و بهره‌گیری از توان جوامع محلی، از محل اعتبارات استانی و با بهره‌گیری از اعتبارات ملی اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح‌های احیا و اصلاح مراتع با اعتبار دولتی انجام نمی‌شود، بلکه با بهره‌گیری از توان جوامع محلی تنها در مراتعی که به بهره‌برداران و دامداران مجاز احاله مدیریت شده، صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: سالانه 10 تُن بذر در ایستگاه تولید بذر این استان تولید و بذر مورد نیاز برخ استان‌ها نیز توسط همدان تأمین می‌شود.

خزائی اضافه کرد: به دنبال بذرکاری در هر منطقه، یک‌سال در آن محدوده با هدف تقویت بذر، قُرق صورت می‌گیرد.

وی گفت: برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت به مراتع، طول دوره بهره‌برداری از مراتع را کاهش دادیم؛ همچنین از «پس‌چر» مزارع یعنی کاه و کلش به‌جامانده از برداشت گندم، برای دام استفاده می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: متوسط حریق اراضی ملی تا سال 1395 حدود 500 هکتار بود که رفته‌رفته کمتر شد و سال پیش با وجود پوشش گیاهی مناسب به 12 فقره به وسعت 17 هکتار رسید؛ امسال نیز به پنج فقره با 5.5 هکتار کاهش یافته است.

خزائی خاطرنشان کرد: با وجود بارش بهاره و بهبود شرایط مراتع در سال گذشته، 60 درصد پوشش گیاهی در مناطق بحرانی قرار داشت و مستعد آتش‌سوزی بود.

وسعت اراضی ملی استان همدان به حدود 700 هزار هکتار می‌رسد.

 

شناسه خبر 78639