شناسه خبر:78676
1402/11/2 11:37:03

فرماندار همدان با بیان اینکه برای سال 1402 سهم شهرستان همدان در حوزه اشتغال‌زایی بالغ‌بر پنج هزار و 521 نفر بود که طی 9 ماه ابتدای سال چیزی بالغ‌بر پنج هزار و 25 نفر از تعهد ابلاغی انجام شده، گفت: این مشاغل ایجادشده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارزیابی و صحت‌سنجی می‌شوند که خوشبختانه شهرستان همدان در بحث راستی‌آزمایی موضوع اشتغال با 98 درصد صحت، رتبه نخست را در بین شهرستان‌های استان به خود اختصاص داده است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سیاست‌های کلان کشور در هر سال با جهت‌گیری‌های هدفمند برای یک دوره یک‌ساله به سند مدیریتی کشور تبدیل می‌شود؛ بر این اساس سال‌ها است که شاکله مدیریتی کشور توسط رهبر معظم انقلاب به‌عنوان شعار سال به اساسی‌ترین و مهم‌ترین مسئله جامعه یعنی موضوعات اقتصادی معطوف شده است.

حال آنکه بار اصلی تحقق شعار سال «مهار تورم و رشد تولید»، بر دوش مدیران اجرایی است؛ مدیرانی که متولی امورات اقتصاد و معیشت جامعه هستند.

درواقع مدیران نقش اصلی را در تحقق شعار سال دارند؛ آنان می‌توانند بیشترین زمان مدیریت خود را صرف همراهی و همنشینی با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کرده و از شعار و شعارزدگی پرهیز کنند تا نتیجه کار را در کف جامعه و در رضایتمندی مردم ببینند.

بر این اساس با گذشت تقریباً 10 ماه از سال، بر آن شدیم تا درخصوص میزان تحقق شعار سال گفت‌وگویی را مسلم مخفی، فرماندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار همدان با اشاره به اینکه در بحث تحقق شعار «مهارتورم و رشد تولید» توجه به این مهم از ابتدای سال در معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی فرمانداری در دستور کار قرار گرفت، گفت: بر این اساس در حوزه اشتغال‌زایی بالغ‌بر پنج هزار و 521 نفر بود که طی 9 ماه ابتدای سال چیزی بالغ‌بر پنج هزار و 25 نفر از تعهد ابلاغی انجام شده؛ براساس این ارقام می‌توان گفت به تناسب 9 ماه، شاهد تحقق 110 درصدی بحث اشتغال در شهرستان بوده‌ایم.

مسلم مخفی با تأکید بر اینکه مشاغل ایجادشده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارزیابی و صحت‌سنجی می‌شوند، افزود: خوشبختانه شهرستان همدان در بحث راستی‌آزمایی موضوع اشتغال با 98 درصد صحت، رتبه نخست را در بین شهرستان‌ها استان به خود اختصاص داده است.

وی با تأکید بر اینکه در بحث حمایت از کسب‌وکارها به اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی و واحدهای دانش‌بنیان توجه ویژه داشتیم، اذعان کرد: خوشبختانه در این بخش‌ها نیز اتفاقات خوبی طی 9 ماه گذشته رخ داده است.

مخفی با تأکید بر توجه ویژه به ایجاد مشاغل خانگی، ابراز کرد: از آنجایی که بازدهی مشاغل خانگی به‌ویژه در بخش زنان مناسب است و درعین‌حال برای ما ایجاد شغل در این بخش از ایجاد شغل در واحدهای صنعتی بزرگ سهل‌تر و کم‌هزینه‌تر است، پس این مهم به‌عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت.

این مدیر ارشد اجرایی در شهرستان همدان افزود: در این بخش با مبلغ 350 میلیون تومان می‌توان برای یک فرد اشتغال ایجاد کرد؛ حال آنکه این مبلغ در واحد صنعتی و تولیدی بزرگ چیزی بیش از یک میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مذکور تاکنون 21 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، اظهار کرد: علاوه‌بر این امسال پرداخت 17 میلیارد تومان نیز در ایجاد اشتغال در بخش عشایری در شهرستان همدان رقم خورده است.

مخفی با تأکید بر اینکه طی این مدت بالغ‌بر 120 میلیارد تومان نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات اشتغال پرداخت شده است، تشریح کرد: با این عدد و ارقام ارائه‌شده شهرستان همدان در بحث ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی نیز رتبه نخست را در بین شهرستان‌های استان به خود اختصاص داده است.

فرماندار همدان خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این بالغ‌بر 27 میلیارد تومان نیز طرح در حوزه مشاغل خانگی به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون به 468 طرح ایجاد مشاغل خانگی در شهرستان همدان طی 9 ماه گذشته تسهیلات پرداخت کردیم، اذعان کرد: با این تفاسیر در این بخش نیز میزان موفقیت ما بیش از 100 درصد در تحقق تعهد بوده است.

این مدیر ارشد اجرایی در شهرستان همدان با بیان اینکه از سایر کارهایی که در بخش اشتغال در سطح شهرستان درحال انجام است می‌‎توان به همایش ماهانه تخصصی مشاغل خانگی در مناطق مختلف شهر همدان اشاره کرد، گفت: استقبال خوبی از این همایش‌ها را شاهد هستیم؛ به‌طوری که افراد شاغل در این بخش که عمدتاً خانم هستند، دور هم جمع شده و نسبت به تبادل تجربه و بیان مشکلات اقدام می‌کنند و از این طریق تعامل خوبی بین مردم، فرمانداری و متولیان حوزه اشتغال شکل گرفته است.

فرماندار همدان با بیان اینکه بحث مهار تورم و کنترل بازار نیز مسئله مهمی است که در این بخش هم ورود خوبی داشته‌ایم، اذعان کرد: بر این اساس طی سال جاری (تاکنون) در بحث نظارت و بارزسی از بازار شاهد افزایش 40 درصدی بودیم.

مخفی ادامه داد: به‌طوری که به‌صورت هفتگی یک‌هزار و 800 تا دو هزار بازدید از واحدهای صنفی در سطح بازار همدان توسط دستگاه‌های نظارتی اعم از جهاد کشاورزی، صمت، تعزیرات، اتحادیه‌ها و فرمانداری انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به‌صورت هفتگی حداقل 60 پرونده تخلف واحدهای صنفی به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه البته در این بخش نیازمند تلاش بیشتر هستیم چراکه از این طریق میزان رضایتمندی شهروندان بالاتر خواهد رفت، تصریح کرد: اولویت نظارت بر کالاهای اساسی است.

فرماندار همدان با بیان اینکه در راستای تعدیل قیمت برخی از این کالاها و تنظیم بازار توزیع برخی اقلام در دستور کار قرار گرفته، اذعان کرد: برای مثال در شب یلدا میوه از طریق غرفه‌ها در نقاط مختلف با قیمت مناسب‌تر نسبت به بازار ارائه شد.

وی با تأکید بر اینکه فرآیند مذکور را برای بازار شب عید نیز در دستور کار قرار دادیم، ابراز کرد: توزیع گوشت مرغ و گوشت قرمز نیز در این بخش ازجمله کارهایی است که در راستای تعدیل قیمت و تنظیم بازار انجام شده؛ متأسفانه در این بخش بنا به محدود بودن میزان گوشت ارائه‌شده آنچنان که باید، موفق عمل نکرده‌ایم؛ در این زمینه شرایط در همه استان‌ها به همین نحو است، چراکه بخش عمده از گوشت تنظیم بازاری تنها در تهران توزیع می‌شود و بخش اندکی به شهرستان‌ها تخصیص می‌یابد.

فرماندار همدان افزود: علاوه‌بر این در بحث توزیع گوشت قرمز و مرغ و مخصوصاً قطعه‌بندی مرغ، دچار مشکلاتی در سطح بازار هستیم که موجب نارضایتی مردم شده است؛ بر این اساس توسط تعاونی روستایی راه‌اندازی یک مرکز مجهز قطعه‌بندی و توزیع گوشت قرمز و مرغ را در یکی از مناطق کم‌برخوردار، به‌زودی شاهد خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه طبق بازدیدی که اخیراً از این مرکز داشتم کارهای عمرانی آن رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: به‌زودی کارهای تزئیناتی و نصب یخچال‌های آن را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین انتظا می‌رود بتوانیم این مرکز را در دهه فجر به بهره‌برداری برسانیم.

مخفی با بیان اینکه یکی از مباحث مرتبط با تولید و رونق اشتغال به تسهیل سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد، اذعان کرد: در این زمینه با سرمایه‌گذاران بومی و خارجی همراهی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه یکی از بخش‌های اولویت‌دار در ایجاد اشتغال با توجه به وضعیت منابع آبی شهرستان حمایت از گلخانه‌ها است، افزود: تا پایان خردادماه سال جاری بالغ‌بر 60 هکتار گلخانه در شهرستان داشتیم که با این عدد بازهم رتبه نخست را در بین شهرستان‌های استان به خود اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه از 60 هکتار مذکور 55 هکتار سبزی و صیفی و مابقی گل و گیاه بوده که در صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز کرد: سال 1401 سهمیه ابلاغی به شهرستان همدان ایجاد 12 هکتار گلخانه بود که از این میزان هشت هکتار محقق شد، اما امسال سهمیه شهرستان 18 هکتار بود که تا شهریورماه 10 هکتار آن محقق شد و هشت هکتار نیز درحال طی کردن روند تغییر کاربری است؛ البته دراین‌بین برای سه هکتار نیز پروانه بهره‌برداری صادر کرده‌ایم.

این مقام مسئول با انتقاد از عملکرد بانک در بخش اعطای تسهیلات برای تأسیس و احداث گلخانه‌ها، عنوان کرد: متأسفانه در این بخش همراهی بانک‌ها مناسب نیست و علت آن را نداشتن منابع اعلام می‌کنند؛ حال آنکه امروز برای هر هکتار گلخانه اعتباری بالغ‌بر 14 میلیارد تومان نیاز است که یقیناً برای بهره‌برداران این بخش تأمین این‌گونه مبالغ بدون کمک گرفتن از بانک‌ها، میسر نیست.

فرماندار همدان با اشاره به طرح‌های بزرگ تولیدی فعال‌شده در سال جاری، گفت: آرتافولاد الوند (اسکلت فولادی سوله)، شرکت اکباتان کارتن (اتصالات پلی‌اتیلن)، شرکت روناک‌شیمی (تجهیزات آبیاری تحت فشار)، ماشین زراعت همدان (ماشین‌های کودپاش) و سایدون‌صنعت آریا (قطعات برقی خودرو) ازجمله طرح‌ها هستند.

وی در پایان عنوان کرد: طی سال جاری چهار نقطه امامزاده محسن، جاده سد اکباتان، روستاهای سیمین و ابرو و گنجنامه، به‌عنوان چهار محور گردشگری شهر همدان معرفی شده‌اند که یقیناً می‌تواند نقش مؤثری را در توسعه اقتصادی شهرستان ایفا کند.

 

شناسه خبر 78676