شناسه خبر:78734
1402/11/3 12:12:17

دهه مبارک فجر یادآور روزهای خوش پیروزی حق بر باطل و فرصتی برای بازخوانی آرمان‌ها و توجه عمیق به ارزش‌های برآمده از انقلاب اسلامی است. انقلاب‌ها را به دو دسته سیاسی و اجتماعی (بنیادین) تقسیم می‌کنند؛ انقلاب‌های سیاسی صرفاً به جابه‌جایی حاکمان و نخبگان سیاسی می‌پردازند، اما انقلاب‌های اجتماعی علاوه‌بر تغییر حاکمان و نخبگان سیاسی، به تغییر بنیادین در ارزش‌ها، ایدئولوژی‌ها و فرهنگ مسلط نیز دست می‌زنند. علاوه‌بر این، دامنه تغییراتی که برخی انقلاب‌ها ایجاد می‌کنند، صرفاً به درون مرزهای ملی محدود نمی‌ماند، بلکه امواج این انقلاب‌ها با تأثیر بر سایر کشورها و الهام‌بخش بودنشان، تحولات جدیدی را در سایر نقاط دنیا رقم می‌زنند.

انقلاب اسلامی ایران ازجمله انقلاب‌های اجتماعی است که علاوه‌بر تغییر و تحول در جامعه ایران، در ایجاد تحولات سیاسی اجتماعی در سایر جوامع نیز تأثیرگذار بوده است و حتی در تحول هندسه قدرت نظام جهانی و در به چالش کشاندن پایه‌های این نظام، موفق بوده است.

انقلاب ما، یک انقلاب فرهنگی بود و به تعبیر شهید مظلوم، دکتر بهشتی (ره)، انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بود. انقلابی که رنگ‌وبوی مادی باورها و ارزش‌ها را تغییر داد و آن‌ها را رنگ‌وبوی الهی بخشید. چراکه به اعتقاد تمام جامعه‌شناسان اسلامی، جامعه‌ای می‌تواند سعادت آدمی را تضمین کند که ارزش‌هایش مبتنی بر ارزش‌های دینی و اسلامی باشد.

انتقال ارزش‌ها و ضرورت آن سخن امروز نیست، مفهوم شکاف نسلی به چگونگی تداوم فرهنگ یک جامعه از نسلی به نسل دیگر مربوط می‌شود. در جامعه‌ ما نسل اول انقلاب سختی‌ها و فرازونشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشت تا آنکه توانست بر ظلم و سیاهی حاکم بر جامعه غلبه کرده و ارزش‌های اسلامی را در قالب حکومتی دینی متبلور کند. نسل دوم نیز در دامان همین نسل انقلابی پرورش یافته و در جهت تداوم و استمرار دستاوردهای انقلاب اسلامی، سهیم شد و با آرمان‌های الهی، هشت سال در جبهه‌های نبرد ایستادگی کرد و حماسه دفاع مقدس را به تصویر کشید. اما نسل سوم و چهارم که در دوران آرامش و ثبات نهاد انقلاب متولد شد، با یک سلسله‌خواسته‌هایی روبه‌رو است که بی‌توجهی و پاسخگو نبودن به این خواسته‌ها می‌تواند زمینه‌ بی‌هویتی آنان را فراهم کند؛ آسیبی که اگر در جامعه پدید آید، کشور را از اهداف انقلابی خود دور می‌کند. زیرا ما انقلاب کردیم تا هویت ازدست‌رفته‌ خود را بازگردانیم و جز زیر سایه‌ فرامین الهی، از هیچ ابرقدرتی تبعیت نکنیم.

آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی آزادی، استقلال، استکبارستیزى، نفی استبداد و استعمار، کرامت انسانی، عدالت‌طلبی، اخلاق‌مداری، جهاد، شهادت‌طلبی، ایثار و نفی فرهنگ استیثار، انقلابی‌گرى، اجتناب از اشرافی‌گرى و تجمل‌گرایی، ساده‌‌زیستى مسئولان، دفاع از مظلومان جهان، فتح قله‌هاى دانش، سعى براى ایجاد برادرى و برابرى و مواسات، رواج فضیلت‌های انسانی و الهی، حکومت مردمى، حکومت صالحان و انسان‌هاى برخوردار از ایمان، تقوا، تعهد و تخصص در رأس کارها کار و تلاش مجاهدانه و غیره ‌است که امامین انقلاب بر لزوم حفظ و تقویت آن‌ها تأکید کرده‌اند.

از همین رو شناخت ارزش‌های انقلاب و انتقال آن به نسل جدید وظیفه‌ای واجب و حیاتی است؛ بنابراین برنامه‌های چهل‌وسومین دهه مبارک فجر همچنان که از عنوان برنامه‌های آن در نام‌گذاری روزها و برنامه‌های آن مستفاد می‌شود، باید همچون گذشته به‌سان آیینه‌ای بیانگر تبیین آرمان‌ها، اصول و اهداف انقلاب اسلامی باشد.

عمق‌بخشی به معرفت و بصیرت مردم به‌ویژه نسل جوان از آرمان‌ها، اهداف و دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های مختلف و شناخت کامل نقشه‌های دشمنان و آفات و آسیب‌هایی که ممکن است در گذر زمان انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند نیز از واجبات است و ازجمله مسائلی است که باید در مراسم‌ها و جشن‌ها ملحوظ نظر قرار گیرد.

بنابراین بر همه ما فرض است که با نیت و انگیزه الهی برای یاری و نصرت انقلابی که برآمده از آموزه‌های اسلام ناب محمدی (ص) است، با همان شور و شعور انقلابی، به دور از سستی و تنبلی، با وحدت و همدلی در سایه‌سار نخل ولایت حرکت شتابنده خود را در همه عرصه‌های عشق‌آفرین جامعه و تحقق مراحل پنجگانه ترسیمی از طرف رهبر حکیم و فرزانه انقلاب ادامه دهیم، ان‌شاءالله.

شناسه خبر 78734