شناسه خبر:78787
1402/11/4 09:55:05

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با اشاره به جایگاه بالای مجلس گفت: راه حل تمام مشکلات کشور از مسیر مجلس می‌گذرد، بنابراین برای عبور از مشکلات نیازمند یک مجلس قوی هستیم.

علی شعبانی از مجلس به عنوان مغز متفکر کشور یاد کرد و افزود: اگر کشور را یک سیستم در نظر بگیریم، مجلس طراح و ریل گذار مسیر حرکت این سیستم و ناظر شیوه حرکت آن است.

وی افزود: مجلس این اختیار را دارد که تصمیم بگیرد کشور در کدام مسیر حرکت کند و عملا فرمان حرکت کشور در دستِ مجلس است.

وی با بیان اینکه نمی توان مجلس را هم عرض قوای مجریه(دولت) و قضاییه دانست، گفت: قوه مقننه مافوق تمام قواست، چرا که مجلس است که مشخص می‌کند دولت یا همان قوه مجریه در چه مسیری حرکت کرده و قوه قضاییه چه قوانینی را بکار گیرد.

وی افزود: دولت، مصوبات مجلس را اجرایی می‌کند و این مجلس است که بر کار دولت نظارت دارد. حتی وزرای دولت هم با رای اعتماد نمایندگان مردم در مجلس انتخاب می‌شوند.

شعبانی گفت: هیچ حوزه‌ای در کشور نیست که مجلس در آن دخیل نباشد و اختیار و یا توان ورود به آن حوزه را نداشته باشد و همین برای بیان اهمیت جایگاه مجلس کافی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: امام (ره) جمله کوتاه اما پرمغز "مجلس در راس امور است" را فرمودند که این جمله به خوبی اهمیت جایگاه مجلس را بیان کرده و نشان می‌دهد که در راس تمام امور کشور مجلس قرار دارد.

وی افزود: دامنه اختیارات مجلس به حدی گسترده است که از ریل گذاری مسیر حرکت کشور تا نظارت بر عملکرد دولت و انتخاب وزرا و تا ورود به مشکلات یک حوزه انتخابیه کوچک در یک شهرستان دورافتاده را شامل می‌شود.

شعبانی گفت: مجلس این اختیار را دارد که حتی از رییس جمهور(رییس قوه مجریه) سوال کرده و در صورتی که اقناع نشود طی مراحلی عدم کفایت رییس جمهور را اعلام کند. قوه قضاییه هم قوانین مجلس را اجرایی می‌کند و براساس قوانینی که مجلس مصوب کرده، حرکت می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: با توجه به این تفاسیر و این میزان اهمیت جایگاه مجلس، بسیار مهم است که برای آینده کشور یک مجلس قوی و کارآمد داشته باشیم. اگر مجلس ما قوی باشد، قطعا مسیر درستی برای حرکت کشور در نظر گرفته شده و توان حرکت به میزان لازم توسط مجلس به بدنه دولت تزریق می‌شود و این امر می‌تواند کشور را به سعادت برساند.

وی تاکید کرد: راه حل تمام مشکلات کشور از مسیر مجلس می‌گذرد، بنابراین برای عبور از مشکلات نیازمند یک مجلس قوی هستیم.

لازمه داشتن مجلس قوی "انتخاب آگاهانه" مردم است/ نماینده انتخابی باید در حد و قواره تصمیم‌گیری برای یک کشور باشد

معاون استانداری کرمانشاه در ادامه لازمه داشتن یک مجلس قوی را انتخاب آگاهانه مردم دانست و افزود: مجلس تشکیل شده از تعدادی از نمایندگان که هرکدامشان با رای مستقیم مردم در گوشه گوشه ایران انتخاب شده‌اند، بنابراین در نهایت، این انتخابِ مردم است که سرنوشت کشور را می‌سازد.

شعبانی گفت: برای یک انتخاب درست و آگاهانه جهت تشکیل یک مجلس قوی، ابتدا باید جایگاه مجلس را به خوبی در سطح جامعه و برای مردم تبیین کنیم و درگام بعدی باید مردم را با وظایف نمایندگان آشنا کنیم. مردم باید بدانند که نماینده ای که انتخاب می‌کنند نماینده یک شهرستان یا یک حوزه انتخابیه نیست، بلکه در وهله اول نماینده ایران است و قرار است برای سرنوشت یک کشور تصمیم گیری کند و باید بسنجند و بررسی کنند فردی که قرار است به عنوان نماینده راهی مجلس کنند در حد و قواره ای هست که بتواند برای آینده یک کشور تصمیم گیری کند.

شعبانی گفت: نماینده مجلس کف و سقفی در اختیارات دارد و پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه کف وظایف نمایندگان است. در وهله اول آنها باید مسیر حرکت کشور را ریل گذاری کرده و برای پیشرفت و توسعه کشور برنامه ریزی کنند و انتخاب چنین فردی که توان انجام این وظایف را داشته باشد بسیار مهم است.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید بتوانند فضای اداره کشور را بهبود بخشیده و طوری ریل گذاری کنند که با تغییر دولت‌ها مسیر حرکت کشور به هم نریزد و داشتن چنین نمایندگانی و رسیدن به چنین مجلس قوی همه در دست خود مردم و بسته به انتخاب آنها است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در خصوص تخصص‌های لازم برای داشتن مجلس قوی، گفت: مجلس قوی به "رشته‌های تخصصی مادر" مانند اقتصاد، حقوق و... نیاز دارد و در کنار تخصص، نیاز است که نماینده مجلس مدیر و مدبر بوده و بتواند از ظرفیت مشاوران استفاده کرده و اتاق فکر تشکیل دهد. در کنار تخصص، نماینده مجلسِ قوی، باید صاحب ایده باشد تا بتواند گره گشای مشکلات کشور شود.

شعبانی گفت: مجلس قوی نماینده‌ای می‌خواهد که در کنار عرقِ بومی و محلی خود، عرق ملی و وطنی داشته باشد تا بتواند تصمیمات درست و خیرخواهانه ای برای تمام کشور بگیرد.

  مجلسِ "یکدست" شدنی نیست/ هیچ کس را نمی‌توان "سلیقه‌ای" رد صلاحیت کرد

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در ادامه تضارب آرا را یکی از شاخصه‌های مجلس قوی دانست و افزود: اینکه مجلس یکدست باشد اصلا شدنی نیست و در هیچ دوره ای نبوده که مجلس یکدست تحت سیطره یک حزب یا گروه سیاسی باشد و همواره بصورت اکثریت و اقلیت از تمام احزاب و گروه‌های سیاسی در آن بوده اند.

شعبانی گفت: در این دوره از انتخابات مجلس هم وضعیت کاندیداها نشان می‌دهد که از تمام طیف‌های سیاسی در رقابت حضور دارند و همین نوید خوبی برای رقابتی بودن این دوره انتخابات است.

وی افزود: برای این دوره انتخابات نیز مانند سایر دوره‌ها از تمام مردم ایران دعوت شده که اگر کسی در خود این توانایی را حس می‌کند که میتواند نماینده مردم ایران در مجلس باشد، برای ثبت نام اقدام کند و تعداد بسیاری این دوره پیش ثبت نام و ثبت نام خود را انجام دادند.

وی افزود: در بررسی صلاحیت‌ها، گرایشات سیاسی فرد اصلا بررسی نمی شود و از کسی نمی پرسند که از کدام گروه و حزب سیاسی است و تنها عملکرد فرد ملاک تایید یا رد صلاحیت قرار می‌گیرد. در بحث بررسی صلاحیت‌ها هیچکس نمی‌تواند سلیقه ای عمل کند و قانون در این زمینه چارچوب مشخص دارد و اگر فردی شرایط لازم را نداشته باشد قطعا تایید صلاحیت نمی شود.

وی تصریح کرد: در قانون به طور صریح ملاک نمایندگی مجلس عنوان شده و قطعا فردی که این ملاک‌ها را نداشته باشد تایید صلاحیت نمی شود.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، یازدهم اسفند برگزار می‌شود.

شناسه خبر 78787