شناسه خبر:79005
1402/11/11 11:04:23
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

846 هزار اصله نهال در همدان کاشته شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: سهم استان از طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت، 12 میلیون درخت در مدت چهار سال بوده که امسال در این رابطه 846 هزار اصله نهال کشت شده است.

اسفندیار خزائی بیان کرد: دو میلیون اصله نهال با همکاری بخش خصوصی امسال در استان همدان تولید شده، هرچند همه این گونه‌ها قابل کاشت و توزیع نیستند.

وی با بیان اینکه باید نهال استاندارد در اختیار مردم قرار داد، اضافه کرد: نهال‌ها با مشارکت شهرداری‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم کاشته شده است و به‌زودی با در اختیار قرار دادن گونه صنوبر در اختیار مردم، این عدد تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: برخی از اراضی ازجمله سایت گیان و گاماسیاب مناسب کاشت نهال نیست، اما می‌توان برای بذرکاری از آن‌ها بهره گرفت که در این راستا 500 هکتار اجرای عملیات داشتیم و در هر هکتار یک‌هزار و 600 چاله برای بذرکاری ایجاد شد که زمینه رشد 800 هزار نهال متصور است.

خزائی با بیان اینکه تاکنون 31 گونه نهال در همدان تولید شده است، گفت: سهم پیش‌بینی‌شده برای جنگل، کاشت 200 هزار اصله نهال بود که این رقم به دو برابر و 400 هزار اصله نهال افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تأکید کرد: طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت پروژه‌محور است؛ بنابراین افراد حق ندارند بدون برنامه نهال بکارند.

خزائی بیان کرد: به‌منظور پیشبرد صحیح کارها و با توجه به مردمی بودن این طرح، در هر استان یک سازمان مردم‌نهاد به‌عنوان ناظر بر طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت نظارت دارد.

وی اظهار کرد: طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت اعتبار دولتی ندارد، بلکه مردم‌محور است؛ بنابراین در این رابطه 20 تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و نهادها منعقد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی در این استان از ظرفیت نیروگاه شهیدمفتح و پساب این مجموعه برای کاشت نهال استفاده شده است.

خزائی ابراز کرد: شرکت آب و فاضلاب نیز مکلف به تولید و کاشت نهال در مراکز تصفیه‌خانه شده است، همچنین توسعه فضای سبز شهری توسط شهرداری‌ها، مشارکت مردم در قالب زراعت گونه‌هایی با رشد سریع ازجمله صنوبر، احیا و غنی‌سازی پارک‌های جنگلی با استفاده از بذرهای جنگلی و مقاوم، پیگیری می‌شود.

وی گفت: گونه‌هایی مقاوم در برابر کم‌آبی شامل بلوط، ارژن، بادامک، افرا، گلابی وحش، داغداغان و بنه برای کاشت در عرصه‌های جنگلی و گونه‌هایی همچون سنجد، توت، اقاقی‌ها، ارغوان، کاج و سرو برای فضای سبز استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: 20 پویش مردمی برای نهال‌کاری برگزار شده است؛ همچنین در تفاهم‌نامه‌ای با بسیج سازندگی، بسیجیان حفر 60 درصد چاله‌ها و حفره‌های مورد نیاز برای کاشت یک میلیون و 800 هزار نهال را عهده‌دار شدند.

خزائی افزود: با همکاری و مشارکت آموزش‌وپرورش، کاشت نهال با شعار «هر مدرسه یک نهالستان» درحال اجرا است که تاکنون در مدارسی از شهرستان همدان، رزن و ملایر از این نهالستان‌ها بهره‌برداری شده است.

وی اضافه کرد: 15 هزار نفرروز آموزش برای دانش‌آموزان و مراقبان سلامت و دبیران جغرافیا برگزار شده تا دغدغه‌مندی آن‌ها به حفظ منابع طبیعی و کاشت و نگهداری نهال افزایش یابد.

وسعت جنگل‌ها در استان همدان به 45 هزار هکتار می‌رسد که از این میزان یک‌هزار و 441 هکتار جنگل طبیعی و مابقی اراضی جنگلی و جنگل‌های دست‌کاشت، پارک‌های جنگلی و ذخیره‌گاه‌ها هستند.

 

شناسه خبر 79005