شناسه خبر:79189
1402/11/16 09:58:48

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: از نظر یک متخصص زنان و زایمان، مصرف سیگار و دخانیات در افراد خصوصاً بانوان، میزان ابتلا به نازایی، عفونت‌ها و مشکلات زنان را افزایش می‌دهد.

طناز اصفهانی: به متخصص زنان و زایمان می‌گوید: من و همسرم نزدیک به پنج سال است که برای بچه‌دار شدن اقدام کرده‌ایم اما بچه‌دار نمی‌شویم. تمام آزمایش‌ها را انجام داده‌ایم اما تاکنون متخصصان تشخیص خاصی نداده‌اند. برای حل این مشکل چه کاری باید انجام دهیم؟ متخصص بی‌معطلی از خانم می‌پرسد: شما یا همسرتان سیگار یا مواد دخانی مصرف می‌کنید؟ آخه کمی بوی سیگار می‌دهید. خانم پاسخ می‌دهد: بله. مگر مصرف سیگار و قلیان باعث نازایی می‌شود؟
حتماً شماهم متوجه افزایش مصرف سیگار و مواد دخانی در میان خانم‌ها نسبت به گذشته شده‌اید. از نظر متخصصان استعمال سیگار برای همه افراد، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف ازجمله انواع سرطان «ریه، دهان، حنجره، مری، حلق، لوزالمعده، کلیه و مثانه»، بیماری‌‌های ریوی و مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی خطر مرگ را افزایش می‌دهد.
اما با این وجود برخی عوارض و خطرات سیگار تنها مختص به زنان بوده و سلامت آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
به گفته رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، نسبت به مطالعه‌ای که در سال 1395 در خصوص مصرف دخانیات در گروه سنی 18 تا 24 سال انجام شده، مصرف دخانیات توسط زنان از 0.1 درصد به 0.29 درصد افزایش یافته؛ یعنی مصرف روزانه سیگار در این گروه سنی 190 درصد و در گروه سنی 25 تا 34 سال 90.88 درصد افزایش یافته است.
از نظر بهزاد ولی‌زاده این آمار نگران‌کننده بوده و عوامل مختلفی ازجمله پایین بودن قیمت محصولات دخانی، نوع بسته‌بندی سیگار و تنباکو، دسترسی آسان، از بین رفتن قبح مصرف دخانیات و... ازجمله دلایل افزایش این معضل در میان جوانان خصوصاً بانوان بوده است.
  تأثیر مصرف مواد دخانی در سلامت جنسی زنان
این درحالی است که مصرف دخانیات علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که برای سلامت بانوان ایجاد می‌کند، آینده مادری آن‌ها را نیر تحت تأثیر قرار می‌دهد.
از نظر متخصص زنان و زایمان، مصرف سیگار و دخانیات در افراد خصوصاً در بانوان میزان ابتلا به نازایی، عفونت‌ها و مشکلات زنان را افزایش می‌دهد. زیرا مصرف دخانیات ازجمله سیگار و قلیان مقاومت بدن را کم می‌کند، به طوری که در عفونت‌هایی مانند HPV ثابت شده کسانی که سیگار می‌کشند، این ویروس بیشتر در بدنشان باقی می‌ماند و افراد غیر سیگاری سیستم ایمنی قوی‌تری داشته و بهتر می‌تواند آن ویروس را دفع کنند. بنابراین یک سبک زندگی سالم، استفاده نکردن از سیگار، قلیان، الکل، مواد مخدر و... در سلامت زنان بسیار مؤثر است.
  مصرف قلیان؛ یائستگی زودرس
شیرین نیرومنش درخصوص عوارض استفاده از قلیان و توتون و تنباکو در بانوان توضیح می‌دهد: برخی‌ها تصور می‌کنند که مصرف قلیان ضرری ندارد؛ درحالی که مصرف قلیان بسیار عوارض بیشتری داشته و به‌صورت مرتب سموم را وارد بدن می‌کند. در نتیجه سیستم ایمنی بدن کم شده و در خانم‌ها میزان باروری کاهش می‌یابد. همچنین منجر به یائستگی زودرس در خانم‌ها شده و در حاملگی باعث اختلال رشد جنین در داخل رحم، کم وزن شدن جنین و زایمان زودرس می‌شود.
  مصرف 16 نخ سیگار در روز توسط افراد غیرسیگاری
وی در ادامه در خصوص آلودگی هوا و تأثیر آن در سلامت جسمانی بانوان توضیح می‌دهد: امروزه اعلام می‌کنند که هر فرد غیر سیگاری با تنفس در هوای آلوده کلان‌شهرها روزی 16 نخ سیگار می‌کشند. در حال حاضر افراد جامعه از کوچک تا بزرگ هوای آلوده سرشار از سرب را تنفس می‌کنند، که بر سلامت تمام اعضای بدن ضرر داشته و سلامت قلب و مغز و سایر اعضای بدن را تهدید می‌کند. بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت و... تشدید کرده و در ابتلا به انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها مؤثر است.
شخصی که علاوه بر این هوای آلوده سیگار و انواع دخانیات مصرف می‌کند، چندین برابر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. مصرف دخانیات وارد کردن سم در بدن است. همچنین آلودگی هوا برای جنین، نوزاد، کودکان یا حتی افراد بالغ هم مضر است.
  مصرف مواد دخانی؛ تضعیف قدرت باروری
نیرومنش در خصوص استعمال سیگار و یا حتی دود سیگار در میزان قدرت باروری افراد می‌گوید: اگر خانمی خودش دخانیات مصرف نکند اما شوهرش سیگاری باشد، همان بازدم تنفس آن فرد و سیگار کشیدن او در فضای بسته می‌تواند به اندازه‌ای که خانم سیگار بکشد، به او آسیب بزند؛ خصوصاً اگر خانم باردار باشد، به اندازه‌ای که خودش سیگار مصرف کند، تنفس دود سیگار اطرافیان برای جنین خطرناک خواهد بود.
همچنین مصرف سیگار بر روی رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها در بدن تأثیر گذاشته و به دلیل تضعیف سلول‌های جنسی منجر به نازایی می‌شود... بنابراین هرکسی باید سلامت خودش و اطرافیانش را در اولویت قرار دهد.
به‌عنوان مثال زوج‌هایی به ما مراجعه می‌کنند که دچار نازایی هستند و زمانی که از آن‌ها آزمایش‌ اسپرم می‌گیریم متوجه می‌شویم به‌دلیل استفاده از سیگار اسپرم‌هایشان ضعیف شده است. یکی از عوارض مصرف سیگار تضعیف اسپرم‌ها و قدرت باروری است و باید این افراد مصرف سیگار را قطع کنند. زیرا ترک سیگار، بر روی بهبود وضعیت باروری آقایان تأثیر مستقیم دارد. اما متأسفانه برخی از افراد خصوصاً آقایان در این مسئله همکاری نمی‌کنند.
وی در آخر خطاب به افراد غیرسیگاری می‌گوید: افرادی هم که از سیگار و مواد دخانی استفاده نمی‌کنند، در معرض هوای آلوده قرار دارند که می‌تواند در سلامت جسمانی و جنسی‌شان تأثیرگذار باشد.

شناسه خبر 79189