شناسه خبر:79368
1402/11/23 11:02:57

یک تحلیلگر سیاسی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از 45 سال توانسته‌ایم در سیاست خارجی این ادعا را داشته باشیم که از استقلال سیاسی برخوردار بوده و قدرت نفوذ ایران در مرزهای نرم امنیتی تا مدیترانه با حضور نیروی مقاومت امتداد یافته است.

سپهرغرب، گروه سیاسی - طاهره ترابی مهوش : اکنون پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر گران‌مایه‌ انقلاب اسلامی این شجره‌ پُرامید، خوب است به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود که برخی تصور نکنند این درخت تأثیرگذار به‌سادگی به بار نشسته تا در حفظ آن کوشاتر باشند؛ زیرا این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌ آثار و نتایج این پدیده مردمی آشکار شود و مورد تحلیل قرار گیرد. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا درخصوص تنها بخشی از دستاوردهای آن در ابعاد اقتصادی، سیاست خارجی و استقلال گفت‌وگویی را با حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری را درابعاد مختلف اقتصادی برای کشور به ارمغان آورده است، گفت: اگر نگاهی به روند شرایط اقتصادی کشور از ابتدای پیروزی انتقلاب تاکنون داشته باشیم، مشخص می‌شود تمامی منابع درآمدی کشور و آنچه که برایمان تولید ثروت می‌کند، همگی در اختیار مجلس شورای اسلامی برای تنظیم لوایح بودجه‌ای سالانه قرار می‌گیرد و این فضا براساس توان اقتصادی کشور برنامه‌ریزی شده و مدیریت می‌شود.

حسین کنعانی‌مقدم افزود: این درحالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مدیریت اقتصاد کشور در اختیار خانواده سلطنتی و دربار بود و عمدتاً براساس نسخه‌هایی که آمریکا و مستشارانش می‌پیچیدند، هزینه می‌شد.

این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه در آن مقطع زمانی توزیع ثروت بین آحاد مردم معنا نداشت و درواقع بین دربار و مردم یک شکاف طبقاتی بزرگ ایجاد شده بود، اذعان کرد: درواقع بخشی از وابستگان به دربار و شاه سهم اصلی از اقتصاد را در کشور داشتند؛ این درحالی است که آحاد مردم در وضعیت بد اقتصادی قرار داشته و در فقر مزمن به‌سر می‌بردند.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های اقتصادی (براساس قانون اساسی و اصل 44 این قانون اقتصاد کشور به سه بخش تعاونی، خصوصی و دولتی تقسیم شد) پایه‌گذاری و تلاش‌ها بر این امر استوار شد که همه منابع درآمدی کشور به‌عنوان سرمایه در ساختار اقتصادی قرار گرفته تا بتواند فاصله طبقاتی را در جامعه کمتر کند، گفت: درواقع یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در بُعد اقتصادی همین است که در همه برنامه‌های اقتصادی، بودجه‌ریزی‌ها و اقدامات تلاش کرده تا فقرزدایی را در کشور جزء اولویت‌های خود قرار دهد و در پی پیگیری این رویکرد، بر پایه ضریب جینی که در آن فاصله طبقاتی مشخص می‌شود، نسبت به تعیین و سپس بهبود وضعیت معیشتی افراد در جامعه اقدامات لازم را انجام دهد.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه خوشبختانه در کشور ابزار این کار از طریق قانون و مقررات فراهم شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم آن بخش از مردم که در زیر خط فقر قرار دارند را توانمند کرده و فاصله موجود را به حداقل ممکن در بین آحاد مردم برسانیم، اظهار کرد: اینکه ما بتوانیم از منابع، معادن و قدرت اقتصادی کشور در مسیر توسعه و تغییر و تحول زیرساخت‌های کشور استفاده کنیم، یقیناً یکی از دستاوردهای اقتصادی نظام اسلامی خواهد بود؛ زیرا پیش از انقلاب منابع کشور صرف این مسئله می‌شد که رژیم پهلوی به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در منطقه، بتواند نسبت به اجرای فرامین این کشور اقدام کند.

وی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب در بُعد سیاست خارجی، ابراز کرد: با توجه به شعارهای اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال،آزادی و جمهوری اسلامی و نه شرقی و نه غربی که یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست خارجی ما است، طی این سال‌ها تلاش شده استقلال سیاسی کشور در مناسبات بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد تا زیر سطه سیاست‌های غرب و شرق قرار نگیریم.

این تحلیلگر سیاسی افزود: البته مراوده داشتن، همکاری کردن و درعین‌حال تعامل داشتن با قدرت‌ها و کشورهای شرقی و غربی هیچ منافاتی با این شعارها ندارد؛ هدف امام از بیان این شعارها و درنظر گرفتن آن‌ها در قانون اساسی این بوده است که ما زیر سلطه هیچ کشوری در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی قرار نگیریم.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه سیاست خارجی ما سال‌ها است که حرکت کرده و توانسته موانعی را که بر سر راه داشته بردارد، عنوان کرد: البته سلطه غرب در منطقه سال‌ها است برای حفظ منافع خود، وجود دارد؛ ما در جنگ ترکیبی با غرب ضمن اقدامات سلطه‌طلبانه هستیم و همین امر باعث شده در بسیاری ازموارد مورد تحریم، تهدید و اقدامات تروریستی و مخرب قرار گیریم که شاید یک نمونه بارز آن را بتوان جنگ تحمیلی دانست.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از 45 سال توانسته‌ایم در سیاست خارجی این ادعا را داشته باشیم که از استقلال سیاسی برخوردار بوده و قدرت نفوذ ایران در مرزهای نرم امنیتی تا مدیترانه با حضور نیروی مقاومت امتداد یافته است، اذعان کرد: در حوزه استقلال نیز باید بگویم ایران قطعاً به‌لحاظ ساختار حاکمیتی در دوره سلطنت پهلوی یکی از وابسته‌ترین کشورها به سیاست‌های غرب بود و عملاً به حیاط خلوت غرب و آمریکا تبدیل شده بود؛ حال انکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به بحث‌هایی که در این زمینه مطرح شد، نظام اسلامی درصدد برآمد وابستگی‌ها را کنار بگذارد و توانست ایران را به یک کشور مستقل در صحنه داخلی و بین‌المللی بدل کند.

وی ادامه داد: همین امر باعث شد ما در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی و حتی سیاست بین‌الملل به پیشرفت‌های شگفت‌انگیز دست یابیم، به‌طوری که درحال حاضر همه اقرار می‌کنند ایران یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه‌ با داشتن یک قدرت بازدارندگی در مقابل تهدیدات است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه هدف اصلی انقلاب اسلامی حضور مردم در تمامی صحنه‌ها و تعیین سرنوشت کشور به دست خودشان و درواقع مردم‌سالاری دینی است، اذعان کرد: دراین‌بین انتخابات یکی از مظاهر همین مردم‌سالاری است که در آن همه آحاد می‌توانند در تعیین سرنوشت خود اثرگذار باشند.

کنعانی‌مقدم با تأکید بر اینکه یقیناً حضور مردم در انتخابات می‌تواند منجر به تغییر و تحول شود، گفت: ملت ایران طبق تجربه‌ای که بعد از گذشت 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی داشته و در آن حداقل 45 انتخابات بزرگ، سراسری و همه‌پرسی بر گزار شده، متوجه شده‌اند که تنها راه تغییر و تحول در جامعه برای اصلاح امور، توسعه و پیشرفت، مراجعه به صندوق آرا است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه امروز آحاد مردم ایران حضور در انتخابات را یک حق قانونی، شهروندی و انسانی برای خود قلمداد می‌کنند، افزود: یکی از نقاط پُرافتخار کارنامه انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه‌های انتخاباتی است.

وی ادامه داد: در باب تفکر انقلاب اسلامی که استقلال، آزادی و مردم‌سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی است، توانستیم الگویی برای منطقه‌ ایجاد کنیم؛ این همان صدور انقلاب است. تفکر ایستادگی در برابر استکبار، استبداد و مبارزه با استعمار و استثمار، تبدیل به یک فرهنگ در کشورهای مختلف شده است و به نظرم این همان هدفی است که ما در بحث صدور انقلاب دنبال می‌کردیم تا تفکر و اندیشه انقلاب به دیگر آزادیخواهان دنیا برسد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه حضور مردم در صحنه‌های مختلف و حمایت مردم از انقلاب رمز تداوم انقلاب اسلامی است، اذعان کرد: همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، مردم انقلاب را از خودشان می‌دانند و به همین دلیل در همه حوادث، سختی‌ها، بحران‌ها، جنگ‌ها و تحریم‌ها حضور فعال داشتند و این حضور باعث خنثی شدن نقشه‌های دشمن بوده است.

کنعانی‌مقدم ادامه داد: تشکیل جمهوری اسلامی مهم‌ترین دستاورد انقلاب است؛ ما نیازمند ایجاد ساختارهایی بودیم که بتوانیم مردم را در سرنوشت خودشان سهیم کنیم و در این ساختار آرمان‌ها و نگاه‌ها نسبت به احیای اسلام و پیاده کردن احکام آن در حاکمیت، به منصه ظهور برسد. در این مسیر هنوز به آن آمال‌ها و آرمان‌ها نرسیدیم، اما در مسیر درستی قرار داریم و با همه فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها، به اهداف مورد ترسیم انقلاب خواهیم رسید.

 

شناسه خبر 79368